۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
«روغن حیوانی» ایلام همچنان بدون نام و نشان
بازار گزارش می‌دهد؛

«روغن حیوانی» ایلام همچنان بدون نام و نشان

ایلام- روغن حیوانی یکی از مهمترین و ارزشمندترین محصولات تولیدی عشایر استان ایلام است که همچنان بدون نام و نشان در بازارهای کشور به فروش می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام از گذشته های بسیار دور تاکنون یکی از مناطق عشایرنشین کشور بوده که در آن زندگی عشایری جریان داشته است. در حال حاضر بالغ بر ۹ هزار خانوار عشایر با جمعیت ۶۰ هزار نفر در استان ایلام زندگی می کنند.

شغل اکثر عشایر استان ایلام دامداری است و از طریق فروش فرآورده های دامی مثل گوشت، شیر، پشم و... امرار معاش می کنند.

یکی از مهمترین محصولات تولیدی عشایر استان ایلام فرآورده دامی به اسم روغن حیوانی است که دارای کیفیت بسیار عالی است که توسط زنان عشایر تولید و درست می شود.

روغن حیوانی مرغوب عشایر استان ایلام یکی از ارزشمندترین تولیدات استان شناخته می شود چراکه مشتری های زیادی در سراسر کشور و در داخل استان نیز طرفداران زیادی دارد.

در حال حاضر هر کیلوگرم روغن حیوانی مرغوب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد که البته روغن حیوانی عشایر بیشتر توسط دلالان و آن هم بدون نام و نشان خریداری می شود

روغن حیوانی تولیدی عشایر استان ایلام از عطر و طعم خاصی برخوردار است و در بیشتر شیرینی های سنتی، غذاهای محلی و... استفاده می شود. طبق گفته کارشناسان تغذیه روغن حیوانی دارای خواص بسیار زیادی از جمله  سلامتی دستگاه گوارش و قلب و عروق است.

تولید سالانه ۴۶۵ تن روغن حیوانی در استان ایلام
مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عشایر استان ایلام دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام هستند که عمده تولید عشایر شامل گوشت، شیر، روغن حیوانی، پشم، صنایع دستی و... است.

فرشاد یاسمی عنوان کرد: سالانه ۴۵۶ تن روغن حیوانی به ارزش ۹۰ میلیارد تومان در استان ایلام تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام به لحاظ شرایط اقلیمی و بهره مندی از طبیعتی بکر و چهار فصل، از ویژگی لازم برای توسعه صنعت دامپروری برخوردار است، گفت: وجود یک هزار گونه گیاهی در استان باعث افزایش کیفیت فرآورده های دامی در این استان مثل گوشت و روغنی حیوانی شده است.

یاسمی تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازهای عشایر استان بحث توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی برای تولیدات عشایر است.

مجوز تاسیس ۳ کارگاه فرآوری و بسته بندی روغن حیوانی
مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان ایلام  نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در راستانی تکمیل زنجیره تولید و اینکه محصولات تولیدی استان به اسم استان در سایر بازارهای کشور به فروش برسند، به تازگی مجوز تاسیس سه کارگاه فرآوری و بسته بندی روغن حیوانی و کره محلی صادر شده است.

اصغر باباخانی بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی برای فروش محصولات عشایر به اسم استان همواره مورد دغدغه جامعه عشایری استان بوده است

وی گفت: جهاد کشاورزی از سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای تبدیلی و بسته بندی برای همه محصولات تولیدی عشایر استان حمایت خواهد کرد.

ثبت ملی مهارت ساخت هیزه (محل نگهداری روغن حیوانی) در ایلام
یکی از مهمترین عوامل در کیفیت بالای روغن حیوانی در استان ایلام ساخت هیزه (محل نگهداری روغنی حیوانی) است که این کار توسط زنان عشایر استان ایلام انجام می شود.

به تازگی توسط میراث فرهنگی استان ایلام مهارت ساخت هیزه (محل نگهداری روغن حیوانی) در ایلام ثبت ملی شده که نشان از ارزش بالای تولید این محصول در استان دارد.

روغن حیوانی یکی از تولیدات مهم عشایر استان ایلام علاوه بر کاربردهای مختلف، امروزه به عنوان یکی از سوغات استان ایلام نیز شناخته می شود، هرچند شناخت محصول این بیشتر نیازمند برندسازی است.

علاوه بر روغن حیوانی، عشایر استان ایلام دارای تولیدات مهمی دیگر مثل گوشت قرمز هستند که نیازمند توجه ویژه مسئولان برای برندسازی و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی است.

ارزش اقتصادی تولیدات سالانه عشایر ایلام بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان است و قطعا با ایجاد واحدهای تبدیلی و بسته بندی می توان برای بسیار جوانان استان شغل ایجاد کرد و درآمد این تولیدات به جیب مردم استان برود.

طبیعت بکر و تنوع پوشش گیاهی مناطق مختلف استان ایلام در طول چهار فصل باعث شده تا تولیدات عشایر استان ایلام دارای مزه و بوی خاصی باشند.

کد خبر: ۴۲٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha