۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
بوشهر نیازمند توسعه گلخانه‌ها؛ تعهداتی که محقق نشد
گزارش بازار؛

بوشهر نیازمند توسعه گلخانه‌ها؛ تعهداتی که محقق نشد

بوشهر- در حالی که طی سال گذشته باید ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان بوشهر احداث می‌شد، تنها ۹۸ هکتار محقق شده که بیانگر تحقق ۳۲ درصدی تعهدات است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته است و از منابع آبی کمی چه برای شرب و چه برای کشاورزی برخوردار است و کمبود آب همواره از دغدغه‌های اساسی در این استان است.

استان بوشهر با کمبود شدید آب در حوزه کشاورزی روبرو است. خرما را می‌توان محصول استراتژیک کشاورزی استان بوشهر دانست که در سال‌های اخیر تولید آن سختی‌های زیادی برای کشاورزان داشته است. تعداد دورهای آبیاری به دلیل کم‌آبی سال به سال در حال کاهش است.

گوجه فرنگی خارج از فصل محصول دیگر در استان بوشهر است که نقش مهمی در تامین نیاز کشور در خارج از فصل دارد و این استان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است و یک قطب در کشور شناخته می‌شود.

بخش عمده گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات کشاورزی استان بوشهر در فضای باز تولید می‌شود که نسبت به کشت گلخانه‌ای کمیت و کیفیت پائین‌تری دارند.

طی سال های اخیر تلاش‌هایی برای توسعه گلخانه‌ها در استان بوشهر صورت گرفته است ولی ظرفیت‌های بسیار زیادی در این مسیر وجود دارد که باید تلاش بیشتری برای آن صورت گیرد.

باید به سمت توسعه گلخانه‌ها برویم
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای توسعه کشاورزی در استان بوشهر باید به سمت کشت‌های نوین و استفاه از روش‌های جدید کشاورزی برویم.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در بخش کشاورزی مد نظر است و تلاش داریم از همه ظرفیت‌ها برای این موضوع استفاده کنیم.

کشت گلخانه‌ای میزان مصرف آب پائینی دارد و سازگاری بیشتری با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک استان بوشهر دارد

وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در استان بوشهر و کمبود منابع آبی تصریح کرد: کشت گلخانه‌ای میزان مصرف آب پائینی دارد و سازگاری بیشتری با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک استان بوشهر دارد.

راهی جز توسعه گلخانه‌ها نداریم
استاندار بوشهر از افزایش راندمان تولید، بهره‌وری مطلوب، افزایش تولید و صادرات به عنوان مزایای مهم کشت گلخانه ای نام برد و اظهار کرد: در سال ۹۷ حدود ۱۰۳ هکتار گلخانه در استان ایجاد شد و سال گذشته نیز حدود ۹۸ هکتار ساخته شد.

وی اصلاح شیوه‌های کشت و آبیاری را از موضوعات ضروری در استان بوشهر دانست و ادامه داد: کشت گلخانه‌ای نقش مهمی در مدیریت بهتر منابع آبی خواهد داشت و راندمان آبیاری را تا حد زیادی بالا می‌برد.

گراوند تصریح کرد: همه دنیا در حال حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای هستند چرا که کشاورزی تحت کنترل خواهد بود و تغییرات دمایی و کم‌آبی‌ها کمترین تاثیر را در این بخش خواهند داشت.

سرمایه‌گذاران در انتظار تسهیلات
یکی از سرمایه‌گذاران حوزه گلخانه‌ای استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: از سال گذشته در نوبت دریافت تسهیلات گلخانه هستیم ولی هنوز تسهیلات مورد نیاز را دریافت نکرده‌ایم.

گلخانه‌دار دیگری به خبرنگار بازار گفت: بخشی از تسهیلات حوزه کشاورزی را برای ایجاد گلخانه دریافت کرده ایم و مقداری هم طرح به پیش برده‌ایم ولی هنوز تسهیلات زیادی برای تکمیل طرح نیاز داریم.

افزایش چشمگیر هزینه ساخت گلخانه
یکی دیگر از فعالان حوزه کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه قیمت احداث گلخانه خیلی بالا رفته است و شرایط برای ساخت و تکمیل گلخانه‌ها به شدت سخت شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت زمینی که دارای آب مناسب برای ایجاد گلخانه باشد، یکی از مشکلات اساسی است و پس از خرید زمین، ساخت گلخانه نیز با افزایش چشمگیر قیمت روبرو بوده است.

این فعال کشاورزی افزود: پس از خرید زمین برای ساخت گلخانه و تسطیح آن، فونداسیون را ایجاد کردیم ولی حالا تغییرات شدید در قیمت آهن ما را با چالش جدی روبرو کرده است.

بخش عمده سازه گلخانه را آهن تشکیل می‌دهد که با افزایش ۲.۵ برابری قیمت آهن، هزینه ساحت گلخانه نیز به همین نسبت افزایش یافته است

وی اظهار داشت: بخش عمده سازه گلخانه را آهن تشکیل می‌دهد که با افزایش ۲.۵ برابری قیمت آهن، هزینه ساحت گلخانه نیز به همین نسبت افزایش یافته است.

این کشاورز خواستار حمایت دولت از طرح‌های گلخانه‌ای شد و ادامه داد: انتظار می‌رود علاوه بر تخصیص اعتبارات مورد نیاز گلخانه‌ها، نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز ساخت گلخانه با قیمت مناسب اقدام کنند.

افزایش ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان
طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای در راستای توسعه گلخانه‌ها در استان بوشهر صورت گرفته است و طی هفت سال اخیر به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان بوشهر شاهد افزایش حدود پنج برابری میزان گلخانه در استان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها در استان بوشهر مطرح است و تسهیلات مناسبی نیز به این بخش اختصاص می‌یابد.

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه ۸۲ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان بوشهر به بخش کشاورزی استان بوشهر اختصاص یافته است، افزود: طی دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

تحقق ۳۲ درصد تعهدات گلخانه‌ای
در حالی که طی سال گذشته باید ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان بوشهر احداث می‌شد، تنها ۹۸ هکتار محقق شده که بیانگر تحقق ۳۲ درصدی تعهدات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: تعهد سال گذشته ما برای توسعه گلخانه ها ۳۰۰ هکتار بود که فقط ۹۸ هکتار از این تعهدات انجام شده است.

منوچهری با اشاره به اینکه تسهیلات مورد نیاز برای توسعه گلخانه‌ها به موقع و به‌اندازه تامین نشد، ادامه داد: هم در سال گذشته تلاش کردیم و هم امسال تلاش داریم که زمینه توسعه گلخانه‌ها با اختصاص تسهیلات مناسب فراهم شود.

توسعه کشت گلخانه ای علاوه بر نقش مهمی که در تولید نیازهای کشور و توسعه صادرات دارد، گامی مهم برای تقویت اشتغال پایدار و رفع بیکاری است.

انتظار می‌رود الگوی کشت مناسب در گلخانه‌ها اعمال شود تا گلخانه‌داران نیز در تنظیم بازار به مشکل بر نخورند.

کد خبر: ۴۲٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha