۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
موافقت سازمان حمایت با افزایش حق کمیسیون مشاور املاک به جای کاهش!
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داد

موافقت سازمان حمایت با افزایش حق کمیسیون مشاور املاک به جای کاهش!

قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان موافقت کرده تعرفه کمیسیون مشاوران املاک به ۰.۳ درصد( ۳دهم) از هر یک از طرفین معامله، بدون در نظر گرفتن سقف قیمت افزایش یابد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار کرد: در روزهای اخیر جلساتی را با کمیسیون نظارت وزارت صمت به منظور تغییر نرخ کمیسیون دفاتر مشاوران املاک برگزار کردهایم.

وی افزود: در حال حاضرحق الزحمه مشاوران املاک برای معاملات تا سقف ۵۰۰ میلیون توماننیمدرصد و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد از هر یک ازمتعاملیناست. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهاد داده اینرقم به ۳ دهم (۰.۳) درصد از هر یک از متعاملین برسد. ولی ما میگویم باید برای هر طرف معامله ۴ دهم (۰.۴) درصد شود و البته محدودیت سقف ۵۰۰ میلیونتومانیقیمت برداشته شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه به دلیل تغییر نرخ تورم و افزایش هزینههای زندگی لازم است تاحق الزحمه مشاوران املاک تغییر کند گفت: بعضی دوستان در کمیسیون نظارت نظرشان رقم ۲۵ صدم (۰.۲۵) درصد است. استدلال آنها این است که چون قیمتها بالا رفته باید درصد کمیسیون کاهش یابد. طبق این منطق اگر احتمالاً در سالهای آینده قیمت مسکن باز هم بالا رفت باید نرخ کمیسیون مجانی شود، ایناستدلالبه اعتقاد ما اشتباه است.

خسروی خاطرنشان کرد: اوایل انقلابحق الزحمهمشاوران املاک یک درصد بود که بعدها در سال ۱۳۷۰ برای معاملات تا سقف ۱۰۰ میلیون توماننیمدرصد شد و از ۱۰۰ میلیون تومان به بالا کمیسیون نداشت. هم اکنون در بسیاری از کشورها کمیسیون واسطههای ملکی شش درصد است که از فروشنده دریافت میکنند؛ زیرا به اهمیت این شغل و تأثیر آن بر رونق بازار مسکن واقف هستند.

خسروی تصریح کرد: رقم ۴ دهم درصد را کارشناسان اتاق اصناف تهران تعیین کردهانداماسازمان حمایتبر اساسبررسیمیدانیبه رقم ۳ دهم درصد رسیده است. وقتی محاسبه میکنیم با توجه به قیمتها مشاوران املاک نیمه جنوبی تهران با نرخ ۳ دهم ضرر میکنند.

وی بخش مسکن را یک حوزه پیشران دانست و افزود: باید به فعالان بخش مسکن اهمیت داده شود و نباید اجازه دهیم آنها از این بازار خارج شوند؛ زیرا آسیب به هر یک از ارکان حوزه مسکن میتواند به اقتصاد کلان صدمه بزند. ضمن اینکه مشاوران املاک مولد اقتصاد ومولدمالیات هستند. نباید کاری کنیم فعالان صنف که افراد شریفی هستند خدای نکرده به دلیل نیاز مالی به خلاف کشیده شوند. گاه تصمیمات اشتباه مسئولان بالادستی منجر به تبعات منفی در یکصنف میشود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یادآور شد: حدود ۱۲ هزار نفر در تهران و ۱۴۰ هزار نفر در کل کشور دارای پروانه کسب شغل مشاوره املاک هستند که نشانمیدهد ما با یک خانواده نیم میلیون نفری در این بخش مواجهیم که قطعاً باید وضعیت معیشت آنها را پیگیری کنیم

کد خبر: ۴۲٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha