۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
جای کشاورزی، گیاهان دارویی و معدن در بورس استان سمنان همچنان خالی است
یک کارشناس اقتصادی:

جای کشاورزی، گیاهان دارویی و معدن در بورس استان سمنان همچنان خالی است

شاهرود - یک کارشناس اقتصادی گفت: با وجود تولیدات معدنی و کشاورزی ویژه‌ای که استان سمنان به خصوص در شهرستان‌های شاهرود و دامغان دارد به واقع جای تولیدات این حوزه در زمینه فعالیت‌های بورس و فرابورس خالی است.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، از خالی بودن جای بسیاری از اقلام گیاهی، کشاورزی و معدنی در بورس استان سمنان صحبت کرد و بیان داشت: پسته دامغان یا گیاهان دارویی و انگور شاهرود از سوی دیگر مس عباس‌آباد میامی چرا نباید در بورس عرضه شوند؟ مگر استان سمنان یکی از تولیدکنندگان زیره و زعفران نیست به‌واقع این‌ها ظرفیت‌هایی هستند که به‌خوبی از آن‌ها بهره‌گیری نشده است.

وی افزود: البته اتفاقات خوبی بعضاً در شاهرود و دامغان رخ داد که کارساز و ماندگار نبود ما در دورانی پسته دامغان را  در بورس داشتیم اما امروز علی‌رغم بیش از یک هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه آن فقط در درون استان، شاهد عدم استفاده در بورس هستیم.

نیازمند برندسازی محصولات

این کارشناس گفت: زیره یکی از باارزش‌ترین تولیدات استان سمنان است که ظرفیت عجیبی در بورس دارد اما چه فایده که سمنان به‌عنوان چهارمین تولیدکننده زیره ایران از آن بهره نمی‌گیرد.

عمودی بیان کرد: این موضوع در معادن هم دیده می‌شود ۲۲ ماده فلزی معدنی از ۴۲ ماده شناخته‌شده در ایران در استان سمنان وجود دارد اما جز سیمان و گچ چیز دیگری در بورس کشور به نام استان سمنان دیده نمی‌شود که چشم‌گیر باشد.

وی افزود: ابتدا باید به سمت برند سازی محصولات سپس مطرح کردن آن‌ها در فرا بورس‌های محلی مانند شاهرود و سمنان باشیم سپس آن را به کشور عرضه کنیم به‌واقع این امر نیازمند برنامه‌ریزی، اهتمام، خودباوری و البته برند سازی است.

بورس امکانی عالی

این کارشناس بابیان اینکه اگر نتوانیم از محصولاتمان تبادلات تجاری بسازیم قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد، گفت: بورس امکانی عالی برای تبادلات تجاری است لذا می‌توان از ظرفیت فرا بورس در استان سمنان کمک گرفت و پس‌ازآن به برند سازی روی آورد.

عمودی بیان کرد: امروز هرکس در ایران به انار اشاره می‌کند نام ساوه را می‌شنود یا خربزه مشهد و ... بااینکه ممکن است برای مثال سیب تولیدی مجن شاهرود از سیب دماوند نیز باکیفیت‌تر باشد اما چرا شناخته‌شده نیست به این دلیل که نتوانسته‌ایم بر روی برند سازی محصولاتمان کارکنیم.

وی افزود: باید تعارف را کنار گذاشت ما بسیاری محصولاتمان نیازمند برندسازی هستند تا استاندارد لازم را برای صادرات داشته باشند، لذا باید از امروز به فکر بود.

کد خبر: ۴٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha