۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
۵۰ درصد میدان‌های هیدروکربوری کشور در اختیار دانشگاه‌هاست
معاون توسعه و مهندسی وزارت نفت:

۵۰ درصد میدان‌های هیدروکربوری کشور در اختیار دانشگاه‌هاست

محمدزاده، معاون توسعه و مهندسی وزارت نفت گفت: امروز نزدیک ۵۰ درصد میدان‌های هیدروکربوری کشور در اختیار دانشگاه‌ها قرار دارد و این دستاورد بسیار قابل‌توجهی در حوزه تقویت رابطه صنعت نفت و دانشگاه است.

به گزارش بازار، سعید محمد زاده در آیین امضای ۱۳ قرارداد کلان پژوهشی صنعت نفت در حوزه ازدیاد برداشت نفت و گاز گفت:ایران بر اساس مستندات موجود در موسسات معتبر بین‌المللی در «تولید دانش» رتبه ۲۵ دنیا را دارد، اما در بعضی از معیارها از جمله «نفوذ دانش» در رتبه مناسبی نیست. ما در تجاری‌سازی علم هنوز راه درازی پیش رو داریم.

وی افزود:کشور ما در حوزه منابع انسانی متخصص و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ظرفیت‌های بالقوه فراوانی دارد.

معاون وزیر نفت گفت:در ثبت پتنت و انتشار علمی می‌بینیم کشوری مانند چین در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و ما نیز باید در این مسیر بهتر حرکت کرده و تولید علم را به سمت تجاری‌سازی پیش بریم.

وی افزود:در صنعت نفت، حدود ۲۰ سال قبل تعداد نیروی متخصص قابل توجه نبود، اما با راه‌اندازی دانشکده‌های نفت در دانشگاه‌های برتر کشور، تربیت استادان و دانشجویان متخصص، تقویت زیست‌بوم‌فناوری و نوآوری، تقویت زیرساخت‌های علمی و پژوهشی نفت، این وضع بسیار بهبود یافته است.

محمد زاده ادامه داد: درنظام جامع پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی، راه‌های تقویت ارتباط صنعت نفت و دانشگاه به‌طور ساختارمند دیده شده است.

امضآء ۱۳ قرارداد پژوهشی ازدیاد برداشت نفت و گاز با دانشگاه‌ها
۱۳ قرارداد کلان پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت میدان‌های نفت و گاز، میان شرکت ملی نفت ایران و ۱۳ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد.

در مراسمی با حضور وزرای نفت و علوم، تحقیقات و فناوری ۱۳ قرارداد پژوهشی با هدف مطالعه فناورانه و بررسی راهکارهای ازدیاد برداشت نفت و گاز، و ۱۲ دانشگاه و یک مرکز تحقیقاتی امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آیین امضای ۱۳ قرارداد کلان پژوهشی صنعت نفت در حوزه ازدیاد برداشت گفت:طرح مطالعات توسعه فناورانه میدان‌ها از سال ۹۳ با امضای ۹ قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آغاز شد که در آن، ضمن مشارکت گسترده اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، حدود ۲۶۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۵ پایان‌نامه دکتری تعریف شده است.

مسعود کرباسیان افزود:قابلیت افزایش ضریب بازیافت و ایجاد شبکه‌های نوآورانه و فناورانه در داخل و همین‌طور با همکاری در سطح بین‌المللی و ایجاد مراکز فناوری در دانشگاه‌ها از مهمترین دستاوردهای این طرح است.

بگفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مجموع ارزش این قراردادهاحدود ۷۱۵ میلیارد تومان و بیش از ۳۵ میلیون یوروست و قرار است ظرف ۱۰ سال اجرایی شوند.

براساس این قراردادها، شرکت ملی نفت ایران، مطالعه میدان یادآوران به دانشگاه تهران، میدان پارس‌جنوبی به دانشگاه صنعتی شریف، میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان اسفند به دانشگاه شیراز، میدان خشت به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد، میدان دورود به دانشگاه علم و صنعت، میدان تنگ بیجار به دانشگاه شهید چمران اهواز، میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان و میدان نوروز به دانشگاه خلیج فارس واگذار کرد.

پیش ازاین نیز درسال ۹۳ وزارت نفت با امضاء ۹ قرارداد کلان پژوهشی، مطالعه و توسعه فناورانه میدان‌های نفتی را به دانشگاه‌های کشور واگذارکرده است. درصورت به نتیجه رسیدن این طر ح‌های پژوهشی برداشت از میادین نفتی کشور افزایش می‌یابد.

به گفته وزیر نفت با یک درصد افزایش ضریب بازیافت، بیش از ۷ میلیارد بشکه نفت بدون اکتشاف جدید به تواید نفت کشور اضافه می‌شود که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار ثروت برای کشور ایجاد خواهد کرد.

تا کنون ۳۹ قرارداد پژوهشی در زمینه صنایع بالا دستی، اکتشاف و صنایع پایین دستی صنعت نفت با دانشگاه‌های کشور امضا شده که ارزش آن بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان و ۵۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

کد خبر: ۴۲٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha