۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
راهکارهای تأمین کسری بودجه کدامند؟
مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی پاسخ داد

راهکارهای تأمین کسری بودجه کدامند؟

کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی، فروش دارایی‌های دولت، شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید و کاهش هزینه‌های دولت به معنای واقعی را از راهکارهای تأمین کسری بودجه برشمرد.

به گزارش بازار، یوسف کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی گفت: از زمان احیای مجدد سازمان مدیریت، بحث کسری بودجه دولت هم هر سال مطرح بود، اما این بودجه با نگاه بخشی و فشارهای نمایندگان مجلس از شاکله اصلی خود خارج و به کسری بودجه اضافه می‌شد.

وی تحقق بودجه ریزی عملیاتی را ضروری خواند و گفت: بودجه عملیاتی به این معناست که بر اساس درآمدها، هزینه کنیم یعنی بودجه‌ها مطابق با گزارش عملکرد و برنامه‌های سه ماهه و شش ماهه وزارتخانه‌ها تخصیص داده شود.

کاووسی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم تشکیل کمیته‌هایی برای اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: این ایراد به سازمان برنامه و بودجه وارد بود که این کار را انجام نداد و الان هم مجلس پیگیر موضوع است.

مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی یادآورشد: اولین اشتباهی که در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال جاری رخ داد و الان هم درگیر آثار تورمی آن هستیم تزریق پول از طریق بانک‌ها و بانک مرکزی بود.

قرار بود که دولت تدبیر و امید، کسری بودجه را با استقراض از بانک مرکزی تأمین نکند، اما این کار را از بیراهه یعنی بانک‌ها انجام داد و نهایتاً هم تورم و افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی در کشور رقم خورد.

کاووسی فروش دارایی‌های دولت، شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید و کاهش هزینه‌های دولت به معنای واقعی را از راهکارهای تأمین کسری بودجه عنوان کرد و گفت: متأسفانه با شیوع کرونا راهکار درآمدهای مالیاتی دولت محقق نشد و لذا الان بیشتر باید فرارهای مالیاتی سنگین را شناسایی و پیگیری کرد.

وی اجرای دقیق برنامه‌های پنج ساله و هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی و بین قوا را لازمه اصلاح ساختار بودجه دانست و همچنین بر ضرورت جداسازی بودجه ارزی و ریالی و جلوگیری از تسعیر ارزی نیز تأکید کرد. ،

در ادامه همت قلی‌زاده، کارشناس برنامه ریزی و بودجه درباره گزینه‌های پیش روی دولت برای جبران کسری بودجه گفت: عملکردها و انحرافات برنامه نشان داده که ما در برنامه‌های پنج ساله کشور توفیقی نداشتیم.

طبق آمارها، میزان تحقق این برنامه‌های پنج ساله فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده و بر این اساس می‌توان گفت که ما یک اقتصاد آشفته و برنامه ناپذیری داریم.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه طرح‌های اولیه اصلاح ساختار بودجه ارائه شده گفت: سازمان برنامه، مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع ورود کردند.

کارشناس برنامه ریزی و بودجه خاطرنشان کرد: ما از سال ۱۳۵۲ به بعد تقریباً همیشه مشکل کسری بودجه را داشتیم، اما در سال‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها و کاهش درآمدها این موضوع شدت بیشتری گرفته است.

وی بخش اعظمی از مسئله اصلاح ساختار بودجه را مربوط به منابع انسانی و خود دولت و بخش دیگری را هم به نهادهای عمومی خارج از دولت و نهادهای عمومی غیردولتی مربوط دانست و گفت: متاسفانه برای به کارگیری متخصصان و منابع انسانی در نهادهای درگیر بودجه حساسیتی وجود ندارد و به خاطر همین است که بیشتر مدیران ما هزینه ساز هستند.

قلی‌زاده در رابطه با عرضه سهام‌های دولت و طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: مردم از یک طرف به سرمایه گذاری و خرید نفت دعوت می‌شوند و از طرف دیگر، صورت مالی شرکت نفت پنهان می‌شود، درحالیکه این برخورد انصاف و عدالت نیست ضمن اینکه تاجران و دلالان هم بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.

این کارشناس برنامه ریزی و بودجه اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی، تعریف شهرها و زمین‌های جدید برای ساخت مسکن، توسعه طرح‌های اقتصادی و انضباط مالی را از راهکارهای موثر برای کاهش کسری بودجه دولت برشمرد و گفت: دولت و مجلس باید طرح‌های اقتصادی را فارغ از هرگونه نگاه منطقه‌ای و بخشی به انجام برسانند.

کد خبر: ۴۲٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha