۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
فناوری پایدار به درآمد و رونق اقتصادی کشورها کمک می کند/ سرمایه گذاری در فناوری چقدر پیشرفت کرده است؟
گزارش سازمان ملل نشان داد

فناوری پایدار به درآمد و رونق اقتصادی کشورها کمک می کند/ سرمایه گذاری در فناوری چقدر پیشرفت کرده است؟

با توجه به اینکه فناوری می تواند در بخشهای مختلف صنعت و حتی زندگی روزمره افراد نقش بسزایی داشته باشد و از طرفی هم می تواند به رونق اقتصاد و اشتغال کمک کند، از این رو برای تحقق این امر باید دولتها دسترسی به فناوری ها را برای افراد به شیوه ای برابر و قانونی فراهم کنند.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «ورلد اکونومیک فروم» در گزارش تفضیلی به نابرابری هایی که  فناوری می تواند ایجاد کند و راهکایی برای ایجاد فناوری پایدارتر برای افراد در نقاط مختلف پرداخته است: همانطور که می دانیم فناوری می تواند پیشرفت را در همه اهداف توسعه پایدار (SDG) تسریع کند. در عین حال که می تواند برای مشاغل کوچک در کشورهای توسعه نیافته، شرایطی را ایجاد کند که دستیابی به بازارهای جدید و دسترسی به امور مالی تسهیل شود. ازطرفی می تواند آموزش شغلی را سریعتر و موثرتر سازد و مهارتهای جدیدی را که برای مشاغل انقلاب چهارم صنعتی لازم است به کارگران ارائه دهد. همچنین می تواند به افراد بیشتری امکان دسترسی به آموزش را بدهد. بلاک چین می تواند شفافیت، امنیت و کارایی بیشتری در زنجیره های تأمین ایجاد کند. هوش مصنوعی (AI) و تجزیه و تحلیل داده ها می توانند به ما کمک کنند تا برای شرایط بحران مانند بروز بیماری همه گیر بهتر آماده شویم و به آنها پاسخ دهیم - و امکان بهتر برای تشخیص و درمان بیماری ها را فرهم سازد.

اما، از طرفی اگر مراقب نباشیم، فناوری می تواند نابرابری ها را نیز تشدید کند. برای محافظت در برابر روندهای تبعیض آمیز، استفاده نادرست از داده ها و جایگزینی مشاغل - به ویژه در بحبوحه همه گیری جهانی، وقتی ما بیش از هر زمان دیگری برای کار، یادگیری، خرید مواد غذایی و مایحتاج خود به فناوری نیاز داریم، وجود فناوری لازم و ضروری است. با افزایش این وابستگی به اینترنت، حملات سایبری افزایش می یابد - بنابراین امنیت سایبری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، به ویژه برای شرکت هایی که اطلاعات مهمی را مدیریت می کنند.

همانطور که گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد توضیح داده است، کووید ۱۹ سرعت دیجیتال سازی را افزایش داده است و شکاف هایی را که هنوز در دسترسی دیجیتال وجود دارد، بیش از پیش آشکار کرده است. در حالی که ما در حال ایجاد قابلیت های جدید فن آوری هستیم و ایجاد مهارت های فنی و دسترسی مهم است – باید بدانیم که اهمیت خطر ایجاد شکاف های فناوری هم کمتر نیست.

این درحالی است که اهداف توسعه پایدار باعث پیشرفت فناوری می شود؛  فناوری - و به طور خاص، اطمینان از فراگیر بودن فناوری - توسط سه هدف (SDG) پوشش داده شده است:

SDG ۸: کار مناسب و رشد اقتصادی: دستیابی به این هدف مستلزم افزایش بهره وری اقتصادی از طریق متنوع سازی، ارتقا فن آوری و نوآوری است. فناوری می تواند به دستیابی به اهداف دیگر نیز کمک کند، مانند حمایت از ایجاد اشتغال، کارآفرینی و رشد شرکت های خرد، کوچک و متوسط ‌و گسترش دسترسی به خدمات بانکی و مالی.

SDG ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت ها: این اهداف شامل ارتقا های فناوری بخش های صنعتی در همه کشورها، پشتیبانی از تحقیق و توسعه و نوآوری در فن آوری داخلی در کشورهای در حال توسعه و افزایش دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ویژه دسترسی جهانی و مقرون به صرفه اینترنت در کشورهای توسعه نیافته تا سال ۲۰۲۰ است.

SDG ۱۲: مصرف و تولید مسئولانه: اهداف شامل کاهش ضایعات، پایدارتر کردن خرید ها و تقویت ظرفیت های علمی و فناوری در کشورهای در حال توسعه برای حرکت به سمت مصرف و تولید پایدارتر است. در عین حال که فناوری همچنین می تواند در کمک به شرکتها برای اتخاذ روشهای پایدار و گزارش اطلاعات نقش داشته باشد.

سرمایه گذاری در فناوری چقدر پیشرفت کرده است؟
ما طی سالها شاهد رشد چشمگیر سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بوده ایم- به طوریکه این میزان به  ۲.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسید؛ در حالی که  بیشتر از از ۱.۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ و ۷۴۱ میلیارد دلار ۲۰۰۰ بود - و هر روزهم نوآوری های جدیدی به آن افزوده می شود.

با این حال، باید اطمینان حاصل کنیم که همه افراد می توانند به این فناوریها دسترسی پیدا کنند و از آنها بهره مند شوند. دسترسی به اینترنت یکی از شاخص های پیشرفت است. طبق گزارش SDG Progress سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، ۹۷ درصد در سال ۲۰۱۹، از جمعیت جهان در محدوده دسترسی به سیگنال تلفن همراه و ۹۳ درصد  در محدوده سیگنال پهن باند تلفن همراه بوده اند. این رشد شامل کشورهای توسعه نیافته هم  است، سیگنالهای باند پهن تلفن همراه  در سالهای اخیر به سرعت افزایش یافته است و از ۵۱ درصد  در ۲۰۱۵ به ۷۹ درصد  در ۲۰۱۹ رسیده است.

Image: UN

در حالی که همچنان هم برای رسیدن به هدف دستیابی به اینترنت جهانی و مقرون به صرفه در کشورهای توسعه نیافته کارهایی باید انجام شود: از طرفی گزارش ها نشان می دهد که، ۱۹ درصد از افراد در کشورهای توسعه نیافته از اینترنت استفاده می کنند، در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته ۸۷ درصد است. به طوریکه این مساله می تواند بر توانایی ما در دستیابی به اهداف دیگر نیز تأثیر گذارد، زیرا کووید ۱۹ ما را مجبور کرده است که بسیاری از فعالیت های اقتصادی، آموزشی و اجتماعی را به صورت آنلاین انجام دهیم. کسانی که دسترسی به اینترنت با کیفیت و ایمن دارند، می توانند زندگی روزمره خود را ادامه دهند و حتی پیشرفت کنند - در حالی که کسانی که دسترسی ندارند خطر عقب ماندگی شان بیشتر است.

هوش مصنوعی (AI) فناوری دیگری است که مهارت و دسترسی در آن اهمیت دارد. برای اطمینان از اینکه همه می توانند به هوش مصنوعی دسترسی داشته و از آن بهره مند شوند و از تأثیرات مخرب در مشاغل جلوگیری کنند، بر اساس گزارش سازمان ملل به سرمایه گذاری بیشتر در تحقیقات هوش مصنوعی، گسترش مجموعه داده های موجود، به ویژه در مواردی که استفاده از آنها مزایای بیشتری برای جامعه داشته باشد، و تشویق بیشتر سواد هوش مصنوعی در میان رهبران تجارت و سیاست گذاران. نیازداریم.

نکته دیگری که باید به آن فکر کنیم: زباله های الکترونیکی است. براساس گزارش یاد شده سازمان ملل، این مقدار از ۵.۳ کیلوگرم مصرف سرانه به ۷.۳ کیلوگرم بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ رسیده است درحالی که بازیافت آنها هم بدرستی انجام نمی شود. حتی در کشورهای ثروتمند، میزان جمع آوری زباله های الکترونیکی زیر ۵۰ درصد است. کشورهای کم درآمد هنوز زیرساختی برای مدیریت آن ندارند. این مثال دیگری است از اینکه چگونه انقلاب فناوری می تواند نابرابری ها را تشدید کند: در حالی که این زباله ها بیشتر توسط بخش غیررسمی از طریق سوزاندن در فضای باز یا حمام های اسیدی اداره می شوند، که هر دو باعث آلودگی محیط زیست و از بین رفتن منابع با ارزش و کمیاب می شوند. علاوه بر این، کارگران و فرزندان آنها، که در آن سایتها زندگی و  کار می کنند، اغلب اثرات شدیدی بر سلامتی آنها می گذارد.

اقدامات مجمع جهانی اقتصاد در راستای بهره بردن از فناوری
اما سوالی مطرح است مجمع جهانی اقتصاد و شرکای آن چه کارهایی انجام داده اند  تا فناوری به صورت مطلوب پیشرفت کند؟ مرکز چهارمین انقلاب صنعتی یک ابتکار مجمع برای ایجاد مشارکت بین دولت ها، شرکت ها، جامعه مدنی و کارشناسان از سراسر جهان برای طراحی و آزمایش رویکردهای جدید ابتکاری در سیاست و حاکمیت بر روی فن آوری های نوظهور است. که بر روی شش حوزه زیر تمرکز دارد:

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین - اینترنت اشیا، رباتیک و شهرهای هوشمند - بلاکچین و دارایی های دیجیتال - خط مشی داده ها – حمل و نقل خودکار و خودرانها - هواپیماهای بدون سرنشین.

همچنین مرکز یادگیری امنیت سایبری یک اقدام مشترک برای رفع کسری جهانی نیروی کار در زمینه امنیت سایبری است که با ارائه آموزش رایگان مهارت های امنیت سایبری و اطلاعات شغلی در این زمینه کمک می کند. این مجمع همچنین در پروژه های توسعه استراتژی امنیت سایبری برای سیستم مالی جهانی و تهیه توصیه هایی برای شرکت ها برای مبارزه بهتر با جرایم اینترنتی هم مشارکت دارد.

از دیگر اقدامات ابتکار EDISON (شبکه زیرساخت ها و خدمات دیجیتال ضروری) یک شبکه بین صنایع مجمع است که برای سرعت بخشیدن به پذیرش فناوری دیجیتال و رفع شکاف دیجیتال تلاش می کند.

اما افراد برای درست بهره بردن از فناوری چه کاری می توانند انجام دهند؟
- با رعایت بهترین روش های امنیت سایبری و به روز ماندن آخرین استراتژی ها، از امنیت اطلاعات داده های شخصی و داده ها و شبکه های شرکت اطمینان حاصل کنند.

- پسماندهای الکترونیکی را به درستی بازیافت یا دفع کنند.

- هنگام ایجاد نوآوری های جدید فن آوری، با ذینفعان مختلفی که ممکن است تحت تأثیر آن قرار بگیرند، اطمینان حاصل شود که اجرا و استفاده از آنها قانونی و شامل  همه افراد می شود.

کد خبر: ۴۲٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha