۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
یک میلیارد مترمکعب از بیلان منفی سفره‌ های آب زیرزمینی جبران شد
وزیر نیرو:

یک میلیارد مترمکعب از بیلان منفی سفره‌ های آب زیرزمینی جبران شد

همدان - وزیر نیرو بابیان اینکه تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی یک میلیارد مترمکعب از بیلان منفی سفره‌ های آب زیرزمینی را جبران کرد، گفت: تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی مشکل فروچاله‌ها را حل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ رضا اردکانیان ظهر یکشنبه در پایان سفر خود به همدان و افتتاح پروژه‌های پویش هرهفته_الف_ب_ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال ۲۵۰ پروژه بزرگ در این پویش مدنظر قرار گرفته که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

اردکانیان با بیان اینکه امروز یکصد و هشتمین پروژه که سد نعمت‌آباد اسدآباد بود به ثمر رسید؛ ادامه داد: امسال  به حدود یک‌هزار و ۷۰۰ روستای کشور آب سالم و پایدار می رسانیم که از این تعداد حدود ۴۸۸ روستا تا امروز محقق شده و مابقی در نیمه دوم سال انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آب‌رسانی از تالوار به همدان در چه وضعیتی است، بیان کرد: وعده ما برای همدان خاطر جمعی از حیث تامین آب شرب و آب با کیفیت است.

وی اضافه کرد: قطعا بخشی از تامین آب از تالوار است ولی به دنبال تامین آب درازمدت برای افق ۳۰ ساله در این منطقه هستیم و این اطمینان بخشی را با نهایی کردن و تدارک طرح لازم در این دولت خواهیم داشت.

اردکانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده نیروگاه مفتح در طول سال از سوخت مازوت گفت: اینکه نیروگاه کل سال را از سوخت مازوت استفاده می‌کند، اطلاعی ندارم اما همان‌طور که در عرصه مصرف خانگی برق با کمک مردم به موفقیت‌هایی رسیدم امیدوارم در مصرف گاز خانگی هم بتوانیم به دستاوردهایی در دولت برسیم.

وقتی با کمبود گاز مواجه باشیم از سوخت‌های موقت و آلوده‌کننده استفاده می‌کنیم که امیدواریم با تدبیر وزارت نفت و همکاری مردم پاییز و زمستان وضع بهتری داشته باشیم

وزیر نیرو بیان کرد: وقتی با کمبود گاز مواجه باشیم از سوخت‌های موقت و آلوده‌کننده استفاده می‌کنیم که امیدواریم با تدبیر وزارت نفت و همکاری مردم پاییز و زمستان وضع بهتری داشته باشیم.

وی در خصوص یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز گفت: اینکه انتظار داشته باشیم مشکلات انباشته شده سالیان سال و ۱۰۰ درصدی آبفای روستایی به یک‌باره در اثر این تجمیع حل و فصل شود، غیرواقعی است و باید صبور بود.

اردکانیان در خصوص مشکل فروچاله‌ها در بخش‌هایی از استان همدان نیز اظهار کرد: ابتدا باید ریشه این مشکل را دریابیم ضمن  اینکه یکی از عوامل آن استفاده بی‌مهابا از منابع زیرزمینی است که در این راستا تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در دستور کار است.

 وی اضافه کرد: طی یک سال گذشته وضعیت بهتری به لحاظ تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی داشتیم به طوری که یک میلیارد مترمکعب از بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی جبران شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: در زمینه تعادل بخشی به امید بارش نیستیم و طرح‌های سازگاری با بارش در استان‌ها را بررسی می‌کنیم تا با حساب و کتاب بیشتری حرکت کنیم و روش مناسب آبیاری و استفاده از آب در مصارف غیرشرب نیز باید با دقت باشد.

سالانه ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب قابل شرب در تهران صرف فضای سبز می‌شود
وی با بیان اینکه در تهران طرحی را به عنوان سد مجازی دنبال می‌کنیم که امیدواریم در شهرهای دیگر هم اجرا شود، افزود: سالانه ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب قابل شرب در تهران صرف فضای سبز می‌شود که با موافقت شهرداری تهران و احداث تصفیه خانه‌های کوچک در تهران به دنبال آبیاری فضای سبز با پساب فاضلاب هستیم.

اردکانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر گردشگری اطراف سدها اظهار کرد: برای اینکه دغدغه‌ای برای آلودگی آب به ویژه شرب نداشته باشیم، مقرر شد پیرامون دریاچه‌ها و سدها از هرگونه فعالیت انسانی جلوگیری شود اما با ملاحظات لازم و همکاری با وزارت گردشگری این مناطق برای تفریح در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از این طریق مردم از حدود ۷۰ سایت بزرگ گردشگری کشور بهره‌مند می شوند گفت: تعدادی از این طرح‌ها آماده شده تا مطابق طرح‌های مشترک وزارت نیرو و وزارت گردشگری اقامتگاه‌های کوتاه مدتی برای مردم فراهم شود.

کد خبر: ۴۲٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha