۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
طرف‌های برجام با تحریم‌های آمریکا همراهی نخواهند کرد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در گفتگو با بازار:

طرف‌های برجام با تحریم‌های آمریکا همراهی نخواهند کرد

«رابرت اسمیت» معتقد است به دلیل وابستگی متقابل پیچیده بین کشورها در سطح بین الملل، اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف می تواند تبعات بسیاری برای سایر کشورها در بر داشته باشد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: با وجود مخالفت‌های جدی مطرح‌شده و موفقیت بسیار اندک کاربرد تحریم در سیاست خارجی، دولت‌های پیشین و دولت دونالد ترامپ همچنان تحریم را به‌عنوان یک ابزار در اقدامات سیاست خارجی مورد استفاده گسترده قرار داده‌اند. چنین اصراری از سوی دولتمردان آمریکایی این سوال را مطرح می‌کند که چه عواملی باعث می‌شوند علی رغم شکست سیاست تحریم ها توسل به تحریم همچنان در سیاست خارجی آمریکا دنبال شود؟

جهت پاسخ به این سوال خبرنگار بازار گفتگویی با «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*تقریبا اکثر کارشناسان و سیاستمداران در سراسر جهان می دانند که تحریم ها در دنیای امروزی شکننده بوده و ابزار موثری جهت تحت فشار قرار دادن دیگر ملت ها نیست اما سیاستمداران آمریکایی همچنان بر استفاده از آنها به عنوان ابزاری موثر تاکید می کنند. دلایل این امر چیست؟
دولت امریکا از این حربه بارها استفاده نموده و مدعی است که سیاست اعمال تحریم ها به اندازه جنگ هزینه مالی و انسانی نداشته و اهداف سیاست خارجی را تامین می کند. دلیل دیگر این است که مقامات امریکایی با استفاده از این سیاست می خواهند مخالفان خود را تضعیف کنند.

*ایالات متحده امریکا در دوران ترامپ از سیاست تحریم ها و تعرفه ها علیه چین مکرر استفاده نموده و بسیاری معتقدند این سیاست به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی بیشتر آسیب می رساند تا چین و مردم آن. ارزیابی شما از این تحلیل چیست؟
اعمال تعرفه بر کالاهای چینی باعث می شود کالاها با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده آمریکایی برسد از طرفی اقدام تلافی جویانه توسط پکن نیز باعث می شود تولید کنندگان امریکایی با مشکل مواجه شوند در نتیجه در پی سیاست اعمال تعرفه بر کالاهای چینی هم تولید کننده و هم مصرف کننده در آمریکا آسیب می بینند.

*سیاست تحریم ها علیه ایران توسط ایالات متحده امریکا نیز با شکست مواجه شده و امریکا به اهداف خود که تضعیف دولت ایران است نرسیده است. اما ترامپ باز هم خواستار بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران و فعال شدن مکانسیم ماشه برجام است. نظر شما در این مورد چیست؟
قبلا نیز گفته ام که تحریم های اعمال شده توسط کاخ سفید و سیاست فشار حداکثری علیه تهران نتوانسته حکومت فعلی در ایران را از بین ببرد. دولت ترامپ تلاش می کند مکانیسم ماشه را فعال کند اما بعید است کشورهای اروپایی، روسیه و چین با آن در این مسیر همراهی کنند.

*سیاست اعمال تحریم ها توسط ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد این کشور چه تاثیری دارد؟
به دلیل وابستگی متقابل پیچیده بین کشورها در سطح بین الملل، اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف می تواند تبعات بسیاری برای سایر کشورها در بر داشته باشد. اقتصاد امریکا به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان از این قاعده مستثنی نبوده و شرکت های آن در سراسر جهان به علت منع تجارت با کشورهای تحریم شده به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند.

کد خبر: ۴۲٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha