۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
تحریم‌ها علیه ایران اهداف آمریکا را برآورده نساخت
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

تحریم‌ها علیه ایران اهداف آمریکا را برآورده نساخت

«جفری کارلینر» معتقد است که تحریم ها در دنیای وابستگی متقابل پیچیده امروزی ابزاری غیر موثر و شکننده هستند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: با وجود مخالفت‌های جدی مطرح‌شده و موفقیت بسیار اندک کاربرد تحریم در سیاست خارجی، دولت‌های پیشین و دولت دونالد ترامپ همچنان تحریم را به‌عنوان یک ابزار در اقدامات سیاست خارجی مورد استفاده گسترده قرار داده‌اند.

چنین اصراری از سوی دولتمردان آمریکایی این سوال را مطرح می‌کند که چه عواملی باعث می‌شوند علی رغم شکست سیاست تحریم ها توسل به تحریم همچنان در سیاست خارجی آمریکا دنبال شود؟

جهت پاسخ به این سوال خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*تقریبا اکثر کارشناسان و سیاستمدارن در سراسر جهان می دانند که تحریم ها در دنیای امروزی شکننده بوده و ابزار موثری جهت تحت فشار قرار دادن دیگر ملت ها نیست اما سیاستمداران آمریکایی همچنان بر استفاده از آنها به عنوان ابزاری موثر تاکید می کنند. دلایل این امر چیست؟
از منظر حقوق بین الملل تحریم ها اقدامی ضد اصول دموکراتیک و اصل تساوی کشورها و همچنین ضد انسانی است. مقامات امریکایی بارها از این اقدام علیه کشورهای دیگر جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کرده که اکثرا نتیجه ای در بر نداشته است.

مهمترین دلیل این است که مقامات امریکایی و به ویژه مقامات دولت ترامپ ادعا می کند این ابزار باعث تحت فشار قرار دادن کشورها از لحاظ اقتصادی شده و آنها را وادار به اطاعت از واشنگتن می کند. اما همانطور که شما بیان کردید در دنیای امروزی تحریم ها دیگر جوابگو نیستند.

*ایالات متحده امریکا در دوران ترامپ از سیاست تحریم ها و تعرفه ها علیه چین به کرار استفاده نموده و بسیاری معتقدند این سیاست به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی بیشتر آسیب می رساند تا چین و مردم آن. ارزیابی شما از این تحلیل چیست؟
دقیقا همین طور است. درست است که سیاست اعمال تعرفه ها به چین و تولیدکنندگان چینی آسیب می رساند اما این سیاست مردم آمریکا و تولید کنندگان آمریکایی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اعمال تعرفه به معنای افزایش قیمت آن برای مصرف کننده بوده و این مهم باعث کاهش تقاضا می شود. بنابراین هم مصرف کننده و هم تولید کننده تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

*سیاست تحریم ها علیه ایران توسط ایالات متحده امریکا نیز با شکست مواجه شده و امریکا به اهداف خود که تغییر نظام ایران است نرسیده است. اما ترامپ باز هم از بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران و فعال شدن مکانسیم ماشه برجام خبر داده است. نظر شما در این مورد چیست؟
دولت ترامپ و به ویژه مایک پمپئو تلاش بسیار زیادی جهت تحریم ایران توسط شورای امنیت انجام می دهند و می خواهند بر شدت سیاست فشار حداکثری علیه تهران اضافه کنند. باید گفت اعمال تحریم ها اقتصاد ایران را به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار داده اما تاکنون نتوانسته نظام سیاسی در تهران را تغییر دهد.

ایالات متحده امریکا نمی تواند از مکانیسم ماشه برجام علیه ایران استفاده کند زیرا سایر اعضای شورای امنیت با این اقدام مخالف هستند و می دانند در صورت فعال شدن آن باید منتظر اقدامات هسته ای تهران باشند.

*سیاست اعمال تحریم ها توسط ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد این کشور چه تاثیری دارد؟
قطعا تاثیر منفی دارد. وقتی کشورهای بزرگی مانند چین، روسیه و ایران و ... تحریم می شوند به علت پیچیدگی در سیستم بین المللی و وابستگی اقتصادی کشورها به یکدیگر در عرصه جهانی اثرات آن بر اقتصاد آمریکا نیز مشهود است.

تحریم های امریکا در درجه اول صنعت نفت این کشور را تحت تاثیر قرار داده و برآوردها نشان می دهند که با اعمال تحریم ها بسیاری از مشاغل در ایالات متحده آمریکا از بین می روند و شرکت های امریکایی آسیب جدی می بینند.

به طور کلی تحریم ها اعمال می شوند تا اقتصاد کشورها را مختل کنند و دولت اعمال کننده تحریم به اهداف سیاسی خود نایل شود. باید گفت تاکنون اکثر تحریم های اعمال شده توسط امریکا نتوانسته اند اهداف سیاسی کاخ سفید را تامین کنند.

کد خبر: ۴۲٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha