۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
افق روشن روابط تجاری میان کرمان و بنگلادش؛ مسیر توسعه صادرات هموار می‌شود
گزارش خبری؛

افق روشن روابط تجاری میان کرمان و بنگلادش؛ مسیر توسعه صادرات هموار می‌شود

کرمان- استان کرمان حرکت به سمت توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف به ویژه در شرق آسیا را آغاز کرده و در نخستین گام‌ها در حال بررسی بازارهای بنگلادش است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنگلادش هشتمین کشور پرجمعیت جهان است که در جنوب قاره آسیا و شرق هند واقع شده و طی دو دهه گذشته به لحاظ توسعه تجارت خارجی از پیشرفت‌های بسیار خوبی برخوردار بوده است.

این کشور به دلیل جمعیت بالا همواره مقصد صادرات بسیاری از کالاها از غرب آسیا و اروپا بوده اما در ایران از این ظرفیت کمتر استفاده شده و استان پهناوری همچون کرمان کمتر از این ظرفیت استفاده کرده است.

گرچه در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین کالاهایی که به بنگلادش صادر می‌شود، پسته است و بخش عمده این صادرات از استان کرمان صورت می‌گیرد اما ظرفیت‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

امید تجار کرمانی برای تبدیل بنگلادش به مقصد صادراتی
حضور سفیر بنگلادش در کرمان و رایزنی‌های تجار و مسئولان اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی، افقی روشن در روابط تجاری کرمان و بنگلادش خواهد بود و تجار کرمانی امیدوارند این کشور را به یکی از مهم‌ترین مقصدهای صادراتی خود تبدیل کنند.

تجار و فعالان اقتصادی بنگلادش نیز به گسترش روابط تجاری با کرمان روی خوش نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد افق روشنی در توسعه روابط تجاری میان کرمان و بنگلادش خواهیم داشت.

سفیر بنگلادش در ایران در نشست بررسی همکاری‌های اقتصادی کرمان و کشور بنگلادش که پیش از ظهر امروز در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، اظهار داشت: ایران و بنگلادش مشترکات فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند و این امر بازرگانان بنگلادش را به برقراری ارتباط بیشتر با ایران ترغیب می‌کند.

گوسال اعظم سارکر با بیان اینکه اکنون نیز روابط میان بنگلادش و ایران خوب است اما امکان گسترش روابط تجاری و اقتصادی  فراهم است، افزود: گرچه دو کشور ارتباط دوستانه‌ای با هم دارند اما روابط تجاری آنها فعلا گسترده نیست و باید شرایط گسترش تجارت و البته سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را فراهم کرد.

‌وی حجم مبادلات تجاری میان ایران و بنگلادش را حدود ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: البته ایران اکنون چهار برابر بنگلادش صادرات به کشور ما دارد و اقلام صادراتی بنگلادش به ایران به نخ و دانه های روغنی و برخی اقلام محدود دیگر، منحصر شده است.

اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید مشکلات موجود در مسیر تجارت میان دو کشور را بررسی کنند تا بتوانیم برای رفع آنها اقدام کنیم البته تبادلات مالی و نقل و انتقال پول میان دو کشور اکنون با مشکلات بسیاری همراه است و باید به دنبال راه‌های دیگر از جمله تهاتر باشیم

سارکر تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی دو کشور باید مشکلات موجود در مسیر تجارت میان دو کشور را بررسی کنند تا بتوانیم برای رفع آنها اقدام کنیم البته تبادلات مالی و نقل و انتقال پول میان دو کشور اکنون با مشکلات بسیاری همراه است و باید به دنبال راه‌های دیگر از جمله تهاتر باشیم.

سفیر بنگلادش با اشاره به اینکه اکنون کشورهای بسیاری درگیر کرونا هستند و این امر برخی مبادلات را دچار مشکل کرده است، عنوان کرد: بنگلادش در زمینه تولید پوشاک در دنیا از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و می توان پس از خروج از وضعیت کرونا، این ظرفیت بنگلادش و ظرفیت‌های کشور ایران را مورد بررسی قرار داد و از آن در توسعه روابط تجاری بهره گرفت.

وی تولید دارو، غذاهای منجمد دریایی، فناوری کشتی سازی، چای، تنباکو، کامپوزیت و ... را نیز از دیگر ظرفیت‌های بنگلادش اعلام کرد و گفت: از سرمایه گذاران و تجار ایرانی برای سرمایه گذاری در بنگلادش دعوت می‌کنیم.

۹۵ درصد تجارت و سرمایه گذاری بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می‌شود
سارکر یادآور شد: در حال حاضر ۹۵ درصد تجارت و سرمایه گذاری در بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می شود و این بخش تاکنون بسیار قوی عمل کرده و در صورتی که سرمایه گذاران ایرانی نیز بخواهند در این کشور سرمایه گذاری کنند، از آنها حمایت خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز در این نشست به تشریح وضعیت صادرات از استان کرمان به کشور بنگلادش پرداخت و اظهار داشت: تاکنون میزان صادرات کرمان به بنگلادش از مرز یک میلیون دلار نگذشته در حالی که به نظر می‌رسد ظرفیت‌های بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد.

تلاش برای افزایش روابط دو سویه تجاری در کرمان و بنگلادش
سیدمهدی طیب‌زاده با تاکید بر اینکه تجارت دو سویه است، افزود: تلاش می کنیم هم میزان صادرات از کرمان به بنگلادش را افزایش دهیم و هم شرایط واردات کالاهای مورد نیاز کرمان از بنگلادش را فراهم کنیم.

کرمان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید و خدمات به ویژه در حوزه مهندسی و تکنولوژی دارد و امیدواریم بتوانیم حرکت جدی در زمینه صادرات خدمات نیز به این کشور داشته باشیم و صادرات منحصر به کالا نباشد

وی تصریح کرد: اکنون که دو طرف آماده همکاری هستند، باید سطح تجارت را از میزان فعلی افزایش داد و در این مسیر آماده استفاده از تجربیات تجار بنگلادش هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: کرمان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید و خدمات به ویژه در حوزه مهندسی و تکنولوژی دارد و امیدواریم بتوانیم حرکت جدی در زمینه صادرات خدمات نیز به این کشور داشته باشیم و صادرات منحصر به کالا نباشد.

طیب‌زاده ادامه داد: مسیر توسعه اقتصادی و تجاری بنگلادش روند بسیار خوبی را طی کرده و امیدواریم بتوانیم به خوبی از تجربه‌های موفق تجار این کشور استفاده کنیم.

به طور قطع بررسی راه‌های توسعه تجارت میان کرمان و بنگلادش، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و استفاده از روش‌های خلاقانه توسط تجار، جذب سرمایه سرمایه گذاران بنگلادشی و سرمایه گذاری متقابل در این کشور، همه از مواردی است که می‌تواند آینده خوبی در روابط تجاری میان بنگلادش و کرمان ترسیم کند.

کد خبر: ۴۲٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha