۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
بیش از ۴۰ درصد ظرفیت قطعه‌ سازان خالی مانده است
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ایران در گفتگو با بازار:

بیش از ۴۰ درصد ظرفیت قطعه‌ سازان خالی مانده است

نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان ایران گفت: تغییر سیاست ‌های دولت بجای بهبود روند تامین مواد اولیه آن را دشوارتر می ‌سازد.

بازار؛ گروه خودرو: محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران با اشاره به اینکه هنوز مشکلات گذشته قطعه ‌سازان برای ادامه فعالیت مرتفع نشده، گفت: سایه کمبود نقدینگی، عدم اصلاح قراردادهای خودرو سازان با قطعه‌ سازان، تاخیر خودرو سازان در پرداخت مطالبات که به بیش از چهار ماه به طول می ‌انجامد و غیره هنوز بر سر قطعه ‌سازان سنگینی می‌ کند.

این تولیدکننده قطعات خودرو با اشاره به اینکه مشکلات فقط به موارد فوق منتهی نمی ‌شود و طیف گسترده ‌تری دارد، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل عدم همکاری بانک مرکزی در تخصیص ارز و انجام ثبت سفارش، مواد اولیه، قطعات نیم ساخته و حتی قطعات مورد نیاز خودرو سازان پشت درهای گمرک باقی مانده است.

نجفی منش با اشاره به اینکه ترخیص کالاهای موجود در گمرک کمک شایانی به خودرو سازان برای تجاری ‌سازی و افزایش تیراژ تولید می‌ کند، ادامه داد: در صورت ترخیص مواد اولیه تا قطعات کامل موجود در گمرک، تمام خودروهای ناقص کف پارکینگ خودرو سازان تجاری می شود.  

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران بیان کرد: در حال حاضر به دلیل وجود انبوهی از کالاها پشت درهای بسته گمرک خبرهایی مبنی بر ترخیص آن ‌ها بدون انتقال ارز منتشر شده است اما هنوز نمی‌ دانیم این موضوع چقدر به مرحله عملیاتی نزدیک خواهد شد و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه عواقب عدم همکاری به موقع مسئولان در راستای ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم ساخته افزود: هرچند احتمال دارد مواد اولیه وارداتی تغییری در روند تولید برخی از قطعه ‌سازان نداشته باشد اما بسیاری دیگر تا مرحله توقف تولید هم حرکت خواهند کرد.

این تولید کننده تاکید کرد: در حال حاضر قطعه ‌سازان توان تامین قطعات ۲ میلیون خودرو در سال را دارند که از این رقم فقط تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه هدف گذاری شده که تنها ۶۰ درصد ظرفیت سالانه تولید قطعه ‌سازان است. البته با توجه به این که خودرو سازان در تجاری کردن محصولات ‌شان با معضل مواجه هستند هم از این هدف ‌گذاری فاصله بیشتری خواهند داشت.

نجفی منش با اشاره به اینکه قطعه‌ سازان با چالش‌ های دیگری در زمینه تولید به تازگی مواجه شده‌ اند ادامه داد: در گذشته تامین مواد اولیه از جمله فولاد از فولاد مبارکه به صورت شیوه خرید انبوه و توزیع خرد (مچینگ) انجام می ‌شد که حالا قرار است با سیاست ‌های جدید دولتمردان به خرید اختصاصی ماهانه تغییر یابد. بنابراین از متولیان درخواست داریم که تامین مواد اولیه از جاهایی که به روال عادی انجام می شد را دوباره دچار مشکل نکنند.

کد خبر: ۴۲٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha