۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
رشد نقدینگی، عاملی اثرگذار در افزایش قیمت ارز است
رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

رشد نقدینگی، عاملی اثرگذار در افزایش قیمت ارز است

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: رشد نقدینگی بیشتر از رشد تولید ناخالص ملی باعث افزایش شدید قیمت کالاها از جمله نرخ ارز می‌شود.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل اثرگذار در نرخ ارز مانند هر کالای دیگری موثر است، گفت: تحریم و عدم مدیریت مناسب به شدت در این حوزه اثرگذار هستند. همچنین نقدینگی در جامعه و مدیریت نقدینگی آن در قیمت ارز اثر دارد. دولت‌ها باید بتوانند رشد نقدینگی را کنترل کنند تا از حدی بالاتر نرود.

وی اظهار کرد: در شرایطی که امروز کشور دچار آن است، یک رشد نقدینگی بین ۱۵ تا ۱۸ درصد می‌تواند هم نیازهای جامعه را تامین کند و هم خیلی باعث نوسان قیمت در ارز و کالاهای مختلف نشود.

متاسفانه دولت در هفت سال گذشته در مدیریت مشکل نقدینگی دقت نظر لازم را نداشت که مرکزیت آن با سازمان برنامه است و شاید مقصر اصلی را باید این سازمان بدانیم زیرا نمی‌تواند نقدینگی موجود در جامعه را مدیریت کند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی رشد نقدینگی بیشتر از رشد تولید ناخالص ملی را باعث افزایش شدید قیمت کالاها از جمله نرخ ارز دانست و عنوان کرد: رشد تولید همیشه ۹,۳ درصد بود اما حتی رئیس جمهور اعلام کرده است رشد تولید در کشور در حال حاضر منفی است.

وی بیان کرد: در حالی رشد تولید در کشور منفی است که رشد نقدینگی بالای ۳۰ درصد است، طبیعتا شاهد انتظار افزایش قیمت خواهیم بود، زیرا نخستین ویژگی پول قدرت خرید و تقاضای آن است و این مسئله سبب رشد تورم می‌شود.

مظاهری تصریح کرد: دولت وقتی نمی‌تواند رشد نقدینگی را کنترل کند، باید با انگیزه‌هایی، رشد نقدینگی را به مسیرهای بهتری هدایت کند که فروش دارایی‌های دولت که در حال حاضر به شکل ناقص در حال انجام است، از جمله این اقدامات می‌تواند باشد. همچنین فروش طرح‌های عمرانی نیمه تمام دولت به مردم برای تکمیل آن می‌تواند نقدینگی را در مسیر مناسبی قرار دهد.

کد خبر: ۴۲٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha