۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
نواقص واحدهای مسکن مهر تمامی ندارد/ راه و شهرسازی توپ را به زمین شهرداری انداخت
بازار گزارش می‌دهد؛

نواقص واحدهای مسکن مهر تمامی ندارد/ راه و شهرسازی توپ را به زمین شهرداری انداخت

تبریز- نواقص مسکن مهر طی سال های اخیر همیشه محل بحث مسئولان و جلسات آنان بوده است، اما به نظر می رسد روند رفع این نواقص قرار نیست سرعت بگیرد.

بازار؛ گروه استان ها: طرح مسکن مهر یکی از پروژه های عظیم طی چند دهه اخیر در کشور بود که با اهداف و منطق بسیار خوبی آغاز شد و بسیاری از مستضعفان و اقشار کم درآمد جامعه که بالاجبار در مناطق کمتر توسعه یافته شهرهای مختلف کشور زندگی می کردند و تقریبا هیچ راهی برای خانه دار شدن آن ها نمی شد متصور شد، امیدوار شدند تا با این طرح، صاحب خانه شوند.

طرح مسکن مهر هم اما هر چه جلوتر رفت، بیشتر شبیه سایر طرح های عمرانی در کشور شد، رفته رفته ایرادات اساسی به آن وارد کردند و در ادامه نیز دولت جدید در اوایل روی کار آمدن خود، مخالفت های جدی با این طرح داشت اما قول ادامه و تکمیل آن را داد.

مسئولان شهری و استانی از تکمیل نهایی واحد های باقی مانده سخن می گویند

به هر ترتیب به نظر می رسد در حال حاضر واحد های باقی مانده مسکن مهر، این طرح پر سر و صدا نیز در آستانه تکمیل و تحویل به متقاضیان است و مسئولان شهری استانی، از تکمیل نهایی واحد های باقی مانده سخن می گویند. اما سوالی که هم اکنون ذهن شهروندان را درگیر خود کرده است، زمان تکمیل نواقص این طرح می باشد!

عوامل و مسئولان اجرایی طرح مسکن مهر برای صفر کردن هزینه های زمین محل اجرایی طرح و امکان ادامه انجام طرح با وجود کمبود بودجه در کشور و مشکلات عدیده اقتصادی، محل ساخت و ساز ساختمان ها را به خارج از شهر و اراضی ملی انتقال دادند که همین موضوع باعث بروز مشکلات عدیده ای شده است.

مشکلات طرح فاضلاب، کمبود واحدهای آموزشی و تفریحی در نزدیکی محل احداث ساختمان های مسکن مهر، نبود فضاسازی شهری مناسب، آسفالت خیابان‌ها و مسیر های دسترسی و تأمین فضاهای عمومی مانند پارک و راه‌های دسترسی به واحدها و جدول‌کشی خیابان‌ها همواره از مشکلات مطرح در طرح های اجرا شده مسکن مهر و نقل مفاحل جلسات مسئولان بوده است که البته تا کنون نتیجه ملموسی از این جلسات حاصل نشده و روند رفع نواقص نیز سرعت نگرفته است.

پیش از تحویل، نواقص به طور کامل برطرف شود
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت مسکن مهر در این استان گفت: در حال حاضر به تکمیل نهایی و تحویل واحد های مسکن مهر نزدیک می شویم اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد، بحث تکمیل نواقص و آماده سازی کامل واحد ها پیش از تحویل نهایی است. برخی نواقص در واحد های مسکن مهر شهر های مختلف استان وجود دارد و نباید پیش از حل و فصل نهایی این موارد، واحدی تحویل داده شود.

برخی از پروژه ها نواقص متعددی دارد و یا تاخیر های زیادی به دلیل کارشکنی کارفرما ایجاد شده است

وی ادامه داد: برخی از پروژه های ما به عنوان نمونه در شهر سهند نواقص متعددی دارند و یا در شهرک اندیشه، تاخیر های زیادی به دلیل کارشکنی کارفرما ها ایجاد شده که نیازمند پی گیری دقیق و بیش از پیش مسئولان اداره کل راه و شهرسازی دارد.

بدعهدی شهرداری و تعاونی ها عامل نواقص موجود
ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت تحویل واحد های مسکن مهر در استان به متقضیان و آمار و ارقام مربوط به این طرح، گفت: تا به امروز  از ۹۵ هزار و ۲۰۵ مسکن مهر آذربایجان شرقی بالغ بر ۹۱ هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است و یک هزار و ۹۰۴ واحد مسکونی در شهرهای مختلف استان از تعهدات تعاونی ها به پرونده حقوقی تبدیل شده است. همچنین  حدود ۷۷۰ واحد از تفاهم نامه های سه جانبه با مشکل روبه روست که از این تعداد نیز ۲۲۴ واحد در مرحله تحویل قرار دارد و تلاش می کنیم مابقی ۵۰۰ واحد را نیز تا پایان سال تحویل دهیم.

باید از رسانه ها درخواست کنیم تا در نقد های خود انصاف را سرلوحه کار قرار دهند چرا که مسکن مهر در مسیر اتمام خود با مشکلات زیادی رو به رو بوده است

وی ادامه داد: باید از رسانه ها درخواست کنیم تا در نقد های خود انصاف را سرلوحه کار قرار دهند چرا که مسکن مهر در مسیر اتمام خود با مشکلات زیادی رو به رو بوده است و اگر تا امروز کاری انجام شده است، به وسیله اداره کل راه و شهرسازی بوده است. در حال حاضر کم کاری نهاد هایی مثل شهرداری ها در موضوعاتی مثل محوطه سازی و فضاسازی مناسب شهری در کنار بد عهدی تعاونی ها و عدم تامین آورده های مردمی به علت سلب اعتماد نسبت به پروژه، مشکلات اصلی پروژه مسکن مهر هستند.

سلطانی افزود: با تمام نواقص و مشکلات که در جهت رفع آن ها اقدامات لازم انجام خواهد گرفت، باید بپذیریم که این طرح که بیش از ۵۰ درصد آن در دولت فعلی تکمیل و تحویل شد، زمینه ساز خانه دار شدن بسیار از اقشار کم درآمد جامعه گردید که تحت هیچ شرایط دیگری این امکان برای شان فراهم نمی شد. امید می رود با تکمیل نهایی طرح و رفع نواقص با همکاری سایر نهاد ها، گام خوبی در جهت ارائه خدمت به اقشار مستضعف و رفع حاشیه نشینی برداشته شود.

طرحی جدید و فراتر از مسکن مهر
حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به پیشنهاد طرحی جدید در مجلس برای رفع مشکل حاشیه نشینی و تامین مسکن اقشار کم درآمد گفت: طرح مسکن مهر که طی دو دولت اخیر آغاز شد تمرکز خود را روی دو فاز خانه های روستایی و خانه اولی ها قرار داد اما طرح جدیدی تحت عنوان مسکن انقلاب ارائه شده است که ساخت مسکن برای خانه اولی ها، ساخت و مقاوم سازی خانه‌های روستایی، ساخت مسکن برای حاشیه نشین ها و نیز ساکنان بافت های فرسوده را شامل می شود.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده، ظرفیت و میزان کار در پروژه مسکن انقلاب دو برابر مسکن مهر خواهد بود و نیاز به حضور جهادی تمام نهاد های دخیل و تصمیم گیرنده در حوزه مسکن وجود دارد. به عنوان نمونه  در حال حاضر  چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از وسعت کلانشهر تبریز مشمول بافت فرسوده و حاشیه نشینی است که البته اقدامات شهرداری تبریز در حوزه سامان دهی حاشیه نشینی و بافت فرسوده شهر در مناطقی همچون اسدگولی، چوخورلار و مجتمع عتیق را قابل قدردانی است اما با توجه به حجم مناطق باقی مانده، این اقدامات باید با حضور و همکاری هدفمند سایر مراکز مرتبط، با سرعت بیشتری ادامه یابد و مناطق بیشتری را در بر بگیرد.

کد خبر: ۴۲٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha