۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
ایران و چین؛ محور اصلی اختلاف نظر ترامپ و بایدن در سیاست خارجی
۴۳ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در امریکا

ایران و چین؛ محور اصلی اختلاف نظر ترامپ و بایدن در سیاست خارجی

در شرایطی که ۴۳ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی است، دو کاندیدای حزب دموکرات و جمهوری خواه بر سر مسایل مختلف به بحث می پردازند. روابط خارجی و روابط امریکا با دو کشور چین و ایران از مهمترین مسایلی است که این روزها مورد بحث است.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری امریکا در روز سوم نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار می شود و این متفاوت ترین انتخابات برگزار شده در تاریخ  امریکا خواهد بود.

با وجود اینکه در مورد روش برگزاری این انتخابات در دوره همه گیری کرونا اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد ولی در این روزهای پایانی کمپین ها، بیشترین توجه رسانه ها به تفاوت دیدگاه های دو کاندیدا است.

طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات سال ۲۰۲۰ که چهار سال گذشته به عنوان رییس جمهور در امریکا فعالیت کرده بود اعلام کرده است در نظر دارد امریکا را در اولویت قرار دهد. این شعار در جریان رقابتهای سال ۲۰۱۶ هم مطرح شده بود اما سی ان ان بر این باور است که او نه تنها در چهار سال اخیر نتوانسته به این شعار جامه عمل بپوشاند و نه در دوره چهار ساله بعدی این توان را دارد.

اما جو بایدن، نامزد حزب دموکرات و معاون اسبق ریاست جمهوری در امریکا با شعار دیگری وارد این رقابتها شده است. او اعلام کرده است که می خواهد قدرت و جایگاه رهبری  امریکا در جهان را احیا کند و از بسیاری سیاستهای اجرا شده توسط ترامپ روی بر می گرداند.

در حوزه سیاست خارجی هم این دو نامزد اختلاف نظرهای زیادی دارند. سی ان ان در این مورد نوشت: «دو کشور ایران و چین اصلی ترین کشورها در حوزه سیاست خارجی آمریکا هستند. دو کشوری که در چهار سال گذشته بخش زیادی از توجه دولت را به خود جلب کرده اند ولی بررسی ها نشان داده است سیاستهای دولت ترامپ در مقابل هر دو کشور بسیار ضعیف بود.»

سیاست نامزدها در مورد چین
در دوره ریاست جمهوری ترامپ، روابط چین و امریکا به پایین ترین سطح در طول تاریخ امریکا رسیده است. کشوری که قبلا شریک اصلی تجاری امریکا بود در دوره ریاست جمهوری ترامپ به عنوان تهدیدی علیه اقتصاد و تجارت امریکا معرفی شد و سیاستهایی در جهت مقابله با این کشور وضع کرد.

اصلی ترین سیاست ترامپ علیه چین، آغاز جنگ تجاری با این کشور و افزایش تعرفه های کالاهای وارداتی بود. ترامپ در ژانویه سال جاری فاز اول توافق تجاری خود را با چین امضا کرد ولی شروع همه گیری کرونا باعث شد تا این توافق اهمیت خود را از دست بدهد و روابطی که انتظار می رفت بهبود یابد، در تاریکی و ابهام فرو رفت.

حتی فاز دوم توافق تجاری که قرار بود در همین سال امضا شود هم به دلیل تیره شدن روابط دو کشور و اتهام زنی امریکا به چین در مورد عدم ممانعت این کشور از انتشار ویروس  کرونا در دنیا، امضا نشد و در مورد زمان اجرای آن هم تردیدهای زیادی وجود دارد.

بایدن با سیاستهای ترامپ در مقابل چین مخالف است و بر این باور است که احیای روابط اقتصادی و تجاری امریکا با چین ضروری است. او چین را یکی از قدرتهای مهم اقتصادی می داند و بر این باور است که حفظ روابط امریکا با این کشور امری ضروری است و دوری جستن یا دشمنی با چین به اقتصاد امریکا آسیب می زند.

ترامپ مدعی است سیاست صلح طلبانه بایدن در برابر چین باعث تخریب بخش تولید در اقتصاد امریکا و به دنبال آن از بین رفتن هزاران فرصت شغلی در این کشور می شود.

سیاست نامزدها در مورد ایران
نشریه وین کانتری نوشت:«ایران هم یکی از کشورهای مهم در روابط خارجی دولت پیش روی امریکا است. دولت ترامپ از ابتدای روی کار آمدنش سیاست خصمانه ای را علیه ایران در پیش گرفت. ترامپ در همان ماه های اول، از توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک خارج شد. توافقی که برای حصول آن بیش از یک دهه زمان صرف شده بود و دولت أوباما از آن به عنوان مهمترین دستاورد سیاسی خود نام می برد. خروج ترامپ از توافق هسته ای با بازگرداندن تحریم ها علیه ایران و افزایش فشار به اقتصاد کشور همراه بود.»

بر مبنای این گزارش  ترامپ در دوره کمپین های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در مورد کاهش شمار نیروهای نظامی امریکا در خاورمیانه صحبت می کرد ولی بعد از خارج شدن از توافق هسته ای ایران به منظور تشدید فشار بر ایران و افزایش سطح تنش در منطقه، نیروهای خود را در خاورمیانه زیاد کرد. وین کانتری ادامه داد: «ترامپ به دنبال صلح نبود و توافق دیپلماتیک را نادرست قلمداد کرد. این سیاست ترامپ باعث شد تا روابط امریکا با شرکای غربی اش هم تیره شود و جایگاه امریکا به عنوان یک ابرقدرت سیاسی و اقتصادی در دنیا از بین برود.»

 اما بایدن در مقابل ایران رویکرد دیگری را در پیش خواهد گرفت. رویترز در این مورد نوشت: «او یکی از منتقدان سیاست خروج امریکا از توافق هسته ای بود و اعلام کرد در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری امریکا به توافق باز می گردد و در چارچوب توافق مذاکرات تازه ای را با ایران از سر می گیرد. او بر این باور است که راهکار حل مساله ایران و امریکا، دیپلماسی و مذاکره است و درگیری و عدم پایبندی به توافق های بین المللی تنها مسائل جهان را پیچیده تر می کند و جایگاه امریکا را در دنیا تضعیف می کند.» 

در پایان باید گفت انتخابات امریکا مانند دیگر تحولاتی که در سال جاری اتفاق افتاده است، پیچیدگی های زیادی در دنیا ایجاد خواهد کرد و تاثیر آن می تواند سالها در روابط خارجی و أوضاع اقتصادی شرکای اقتصادی و تجاری امریکا مشاهده شود.

کد خبر: ۴۲٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha