۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
۶۰ هزار نهال گواهی شده گردو در استان همدان تامین و در کشور توزیع شد
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان خبرداد:

۶۰ هزار نهال گواهی شده گردو در استان همدان تامین و در کشور توزیع شد

همدان - رضوانی جلال؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: ۶۰ هزار نهال گواهی شده گردو در استان همدان تامین و در کشور توزیع شد.

منصور رضوانی جلال در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه همدان ۱.۲ درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود اما بیش از ۴.۲ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند، گفت: این موضوع نشان دهنده تأثیرگذاری استان همدان در تولید محصولات کشاورزی در کشور است.

رضوانی جلال ارتقا بهره‌وری را اولویت نخست در بخش کشاورزی استان همدان برشمرد و گفت: یکی از محورهای توسعه افزایش بهره‌وری باغات است.

وی به طرح سرشاخه کاری گردو در راستای ارتقا بهره‌وری و اصلاح باغات گردو اشاره کرد و گفت: استان همدان دارای بیش از ۱۹ هزار هکتار باغ گردو است که نزدیک سه هزار و ۵۰۰ هکتار از آن در شهرستان ملایر واقع شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه باغات انگور ملایر بیش از ۶۰ درصد باغات استان همدان را تشکیل می‌دهد؛ اضافه کرد: همدان و شهرستان تویسرکان قطب تولید گردو هستند.

رضوانی جلال با یاداوری اینکه سال های گذشته به دلیل سرمازدگی باغات در فصل بهار بسیاری از محصولات آسیب می‌دیدند اما در سند راهبردی سه ساله استان همدان سرشاخه‌کاری در اولویت قرار گرفت؛ ادامه داد: طبق این سند متعهد شدیم سال گذشته ۷۰ هزار پیوندک انجام گیرد که با استقبال باغداران و همراهی مروجان و حمایت فرمانداران ۱۲۳ هزار پیوندک انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پیش از این نهال گواهی شده از طریق واردات تأمین می‌شد، عنوان کرد: برای اولین بار در کشور نهال گواهی شده گردو در استان همدان تولید و سال گذشته بیش از ۶۰ هزار نهال در کشور توزیع شد.

رضوانی جلال گفت: با تداوم اقدامات صورت گرفته در زمینه گردو، ارتقا کمی و کیفی این محصول را شاهد خواهیم بود و عملکرد کنونی که حدود ۲ تا ۲.۵ تن در هکتار است به ۴ تا ۴.۵ خواهد رسید و باغات یکنواخت خواهند شد.

کد خبر: ۴۲٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha