۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کود هم طلا شد/ دولت به زبان بی زبانی می گوید کشت نکنید
گزارش بازار از نگرانی های کشاورزان البرز؛

کود هم طلا شد/ دولت به زبان بی زبانی می گوید کشت نکنید

کرج- عدم تخصیص ارز دولتی به واردات کود و آفت کش ها عامل افزایش چند برابری نرخ آنها و مشکلاتی در روند عرضه کود به کشاورزان و بازار آزاد شده است و این در حالیست که هم اکنون همه اقشار با مشکلات و تنش های اقتصادی مواجه هستند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: به گفته برخی از کشاورزان و همچنین مسئولین نگرانی از آینده فعالیت این صنعت، انگیزه خروج کشاورزان از چرخه تولید را تقویت می کند و چنانچه راهکار مناسبی در این امر دیده نشود، با توقف تولید برای تامین خوراک در کشور با چالش و خطر جدی مواجه خواهیم شد.

اکنون که فصل کشت گندم، کلزا و برخی صیفی جات و در نتیجه نیاز مبرم به انواع کودها برای کشاورزان وجود دارد، به گفته کشاورزان عدم تامین و استفاده از آن کیفیت و کمیت محصول را کاهش خواهد داد و در سال های آینده زمین ها مرغوبیت خود را برای کشت از دست خواهند داد و به عبارتی شاهد مرگ کشاورزی خواهیم بود.

حدود ۵ ماه است برای تهیه کود مشکل داریم
«ناصر پردانگ» یکی از گندم کاران البرزی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: حدود ۵ ماه است برای تهیه کود شیمیایی در بازار با کمبود مواجه هستیم. کود ازته موجود هست اما پتاسه و فسفات نداریم.

پردانگ با بیان اینکه برای کشت گندم باید از کود سوپرفسفات تریپل و سولفات آمونیوم و سولفات پتاسیم استفاده کنیم افزود: متاسفانه این کود ها در بازار وجود ندارد و اگر هم پیدا شود، قیمت آنها چندین برابر شده است.

پردانگ با بیان اینکه ۲۰۰ هکتار  زمین زیر کشت دارد، گفت: تا پیش از این با ۱۰۰ میلیون تومان کود«سوپرفسفات تریپل وسولفات پتاسیم» تهیه می کردم اما اکنون باید حدود یک میلیارد تومان پول کود بدهم. انتظار داریم دولت قیمت خرید گندم را اعلام کند تا ما کشاورزان بدانیم توان کشت و کشاورزی داریم یا نه و همچنین انتظار داریم در این شرایط با دادن اعتبار به کشاورزان آنها را برای کشت کمک کنند و پس از برداشت از محصول ما کم کنند.

وی گفت: سال گذشته ۱۵۰۰ تن گندم برداشت و تحویل دولت دادم و دولت گندم را کیلویی ۲۲۰۰ تومان از ما خریداری کرد، اما با افزایش چندین برابری قیمت ها، آینده کشاورزان مبهم است و هیچ سودی در این کار نیست و دولت با زبان بی زبانی می گوید، کشاورزی نکنید.  

ندادن کودهای پایه روی کیفیت و کمیت محصول تاثیر می گذارد
«حسین رضا رفیعی» یکی از کلزاکاران البرز هم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: زمین را آماده کردیم تا برای آخر شهریور کشت کنیم و از اول مهر آبیاری شروع شود. اما کودهای پایه « پتاس و فسفر» موجود نیست.

رفیعی با بیان اینکه چندماه گذشته «ذرت علوفه ای» کشت کردم، گفت: به دلیل نبود کود پایه به ذرت فقط کود اوره دادم. در کشت اول شاید کودهایی که برای کشت قبل استفاده کرده بودیم، در زمین باقی مانده باشد اما برای کشت گندم و کلزا که در پیش داریم در عملکرد ما تاثیر خواهد داشت و هم از نظر کیفیت و هم کمیت محصول تاثیرخواهد گذاشت.

افزایش چند برابری قیمت سموم
این کشاورز با تاکید بر اینکه قبل از کشت کلزا باید نوعی سم به خاک داده شود، گفت: این سم قبلا لیتری ۴۵ هزار تومان بود اما چند روز قبل با قیمت لیتری ۱۷۰ هزار تومان پیش فاکتور گرفتم. برای هر هکتار حدود ۲.۵ لیتر باید از این سم استفاده کنیم. سم دیگری هم بعد از آبیاری اول کلزا و قبل از سبز شدن گیاه اصلی کلزا «برای از بین بردن برگ های هم خانواده کلزا» باید استفاده شود که این سم آزاد به لیتری حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و ما برای کشت سالیانه به ۲.۵ تا ۳ لیتر هم از این سم نیاز داریم و این هزینه ها واقعا از عهده کشاورز خارج است.

از اسفندماه برای دریافت کود به حساب تعاونی پول واریز و بعد از این همه وقت دیروز حواله دریافت کود را به من دادند تا برای تحویل مراجعه کنم

رفیعی تاکید کرد: اگر اکنون از این سم ها استفاده نکنیم دو سال دیگر زمین ها قابل کشت نیستند و از دست علف هرز نمی توان دیگر در زمین کشت کرد.

گلایه برای عدم حمایت جهاد از کشاورزان
«محمدعلی بیاتی» نیز بیش از ۱۰ سال است در کرج به کشت صیفی جات مشغول است و با داشتن ۸۰ هکتار زمین و اشتغالزایی برای حدود ۱۰۰ نفر، از نبود حمایت از کشاورزان گله مند است و گفت: از اسفندماه برای دریافت کود به حساب تعاونی پول واریز و بعد از این همه وقت دیروز حواله دریافت کود را به من دادند تا برای تحویل مراجعه کنم.

بیاتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هرساله انواع سبزی و صیفی جات، کاهو، کرفس, کلم و محصولات دیگر می کاریم، افزود: کشت ما ارگانیک است و از ریز مغذی ها استفاده می کنیم. ما برای اولین بار در البرز کشت ارگانیک داشتیم و برای تبدیل به آبیاری قطره ای هزینه زیادی کردم اما جهاد حمایتی از ما ندارد و برای دریافت وام به بهانه اینکه زمین دولتی است و باید قرارداد ۱۰ ساله باشد، به من وام داده نمی شود، چرا که قرارداد من برای زمین ۶ ساله است.

عدم تامین کود مورد نیاز کشاورزان روی تولید محصول تاثیر زیادی خواهد گذاشت
رییس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید روستایی ماهدشت هم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قیمت های کذایی بازار وضعیت کشاورزان را بهم ریخته است و به دلیل افزایش بی رویه قیمت کودها دو هفته است حواله صادر نمی کنیم.

«خلیل انجیله ای» افزود: در فصلی که کشاورزان به کود نیاز زیادی دارند عدم تامین آن روی کشت و تولید محصولات کشاورزی تاثیر خواهد گذاشت و برای تامین خوراک مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

انجیله ای با اشاره به اینکه برای برای یونجه کاری، ذرت، صیفی جات بیشتر از کود حیوانی و در باغ ها از ریز مغذی ها باید استفاده کنند گفت: برای تامین دو کودی که بیشتر مورد استفاده کشاورزان است به دلیل واردات و مشکلات ارزی با مشکل مواجه شدیم. اکنون برای کشت کلزا، گندم و جو زمین را آماده سازی می کنند که برای کشت به کود نیاز است و اگر با این قیمت باشد و کشاورز نتواند آن را تهیه کند، روی آمار کشت، کمیت و کیفیت آن تاثیر می گذارد و کشاورز با وجود هزینه های بالا چه سودی دارد که به کار خود ادامه دهد ؟

افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت کود
رییس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی روستایی استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت:  امسال از ابتدای سال، کود با جیره بندی تامین می شد به ویژه این اواخر که کود خیلی کم شد، با حساسیت و نظارت خاصی توزیع می شد. کودهای پتاسه و فسفاته از بهمن ماه به شرکت تحویل داده نشده و اکنون هم با تورم ۷۰۰ درصدی به قیمت نگران کننده ای رسیده است.

«صادق ترابی» با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی متاسفانه هر روز برنامه خاصی را انجام می دهد که همه به از بین رفتن تعاونی ختم می شود، گفت: اکنون سخت گیری زیاد است، یک نوع کود هم بیشتر در اختیار کشاورزان نیست. برای تهیه همین یک کود، کشاورز باید به جهاد درخواست بدهد، جهاد باید بازدید کند، حواله به تعاونی ارسال شود و در پهنه کشاورزی اسم کشاورز وارد شود و بعد از واریز پول، کشاورز دوباره مراجعه کند، ما سریال شناسنامه را در سامانه وارد کنیم تا یک کیسه کود به کشاورز پرداخت شود.

سخت گیری ها و موانع باعث می شود کشاورزان زمین های خود را خرد کنند و بفروشند
وی افزود: این سخت گیری ها باعث شده که کشاورز زمین کشاورزی را خورد کند و بفروشد و از کشاورزی دست کشیده، به سمت کارهایی برود که برایش صرفه داشته باشد.

ترابی اظهار کرد: تورم سالیانه ما در فروش محصولات ۳۰ درصد بیشتر نبوده و وقتی کشاورز با تورم ۷۰۰ برابری ملزومات کار مواجه می شود حق دارد ناراضی باشد و به دلیل تصمیمات اشتباهی که گرفته شده، شغلش را عوض کند.

ترابی با اشاره به اینکه در کشور  هم تولید کننده کود داریم، افزود: بی ارزش شدن پول ما در کشورهای خارجی باعث شده شرکت های داخلی کود را صادر کنند. وقتی قیمت کود در خارج از ایران ۲۰ دلار است برای آنها یک قیمت معمول است اما برای ما حدود ۵۰۰ هزار تومان است و تولید کننده سعی می کند صادر کند و در داخل توزیع نکند، چنانچه در داخل هم عرضه کند، دولت را ملزم می کند بر اساس قیمت دلارحساب و سوبسید دریافت کند و چون دولت زیربار این قضیه نمی رود ترجیح می دهد صادر کند.

شرکت خدمات حمایتی البرز ۳ میلیون تن کود برای سالجاری تعهد داشته است
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی استان ۳ میلیون تن انواع کود «ازته پتاسه و فسفات» برای سال ۹۹ تعهد داشته، گفت: از این میزان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن «کود ازته» که غالبا" اوره است توسط ۵ پتروشیمی که در کشور خود کفاهستند تولید و تامین می شود و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و قیمت آن نیز تغییر نکرده و به صورت یارانه ای بین کشاورزان توزیع می شود.

علی اکبر ندرلو افزود: از میزان تعهد، ۲۰۰ هزار تن هم «کود سوپر فسفات ساده» است که مقارن با سال جهش تولید مقرر است تولید در داخل انجام شود و قراردادهای مربوطه هم در حال انعقاد است که با همان قیمت قبلی خواهد بود.

ندرلو گفت: ۴۰۰ هزار تن دیگر «کود سوپر فسفات تریپل و سولفات پتاسیم» است که وارداتی و منشاء تولید آن در کشور بسیار محدود است و با توجه به اینکه مصرف و تقاضا بالاست وارد می شود.

مصوبه دولت مبنی بر عدم تعلق ارز ۴۲۰۰ تومانی بر کودها
وی با بیان اینکه این کود پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می شد، گفت: با تصویب دولت از امسال ارز دولتی به این کودها تعلق نگرفت و مقرر شد با ارز نیمایی وارد شود که البته این کود ۱۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزان کشور است و ۸۵ درصد دیگر آن با قیمت سنوات گذشته توزیع می شود و محدودیتی هم نداریم.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز با بیان اینکه در شش ماهه اول سال حدود ۸ هزار تن کودهای ازته فسفاته و پتاسه در استان توزیع شده است، گفت: نسبت به مدت مشابه درسال  گذشته ۲۱ درصد افزایش توزیع در کل کودها و ۶۱ درصد هم افزایش توزیع در کود اوره داشتیم.

وی در پاسخ به گلایه کشاورزان مبنی بر طولانی بودن پروسه دریافت کود دولتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی سامانه ای را به نام «پهنه بندی کشاورزی» ایجاد کرده که در اختیار جهاد کشاورزی استان هاست و باید در آن مشخصات کشاورزان، مساحت زمین و نوع محصول در پهنه بندی مشخص شده باشد تا بر اساس آن کود تحویل کشاورز شود.

تلاش ما این است که کود خارج از شبکه عرضه نشود
ندرلو با با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵۰۰ تن کود خارج از عرضه شبکه توسط تعزیرات استان کشف شد، گفت: با توجه به اینکه این خدمات یارانه ای پرداخت می شود پس باید شناخت کافی از کشاورزان وجود داشته باشد و برای این امر ضرورت دارد مشخصات در سامانه ثبت و شناسایی شود تا جلوی بروز مشکلات، ورود کود به بازار آزاد و دیگر تخلف ها گرفته شود و کود بین کشاورزان واقعی و فعال توزیع شود و همه تلاش ما این است که کود خارج از شبکه عرضه نشود.

تامین سموم جزو تعهدات شرکت خدمات حمایتی نیست و حدود ۱۰ سال است که آزادسازی شده و یارانه هم به آن تعلق نمی گیرد و از سبد حمایتی دولت خارج شده است

وی اظهار کرد: پس از ثبت در سامانه کشاورزان به مدیریت های جهاد کشاورزی و یا مراکز خدمات مراجعه می کنند و با توجه به اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده حواله کود مورد نیاز خود را دریافت و با مراجعه به کارگزاری های مجاز که دارای کد عاملیت هستند کود تعیین شده را دریافت می کنند.

ندرلو گفت: با وجود اینکه فروش از طریق کارگزاری های مجاز انجام می شود اما سازمان حمایتی هم برای رفاه و راحتی کشاورزان اقدام به توزیع کود می کند.

در نرخ گذاری قطعا سود و زیان کشاورزان درنظر گرفته می شود
وی در پاسخ به نگرانی کشاورزان مبنی بر قیمت خرید گندم و دیگر محصولات برای سال آینده گفت: این تصمیم در حد ملی است و در شورای سیاست گذاری نرخ تعیین می شود و مقرر است به قیمت واقعی افزایش داده شود، وزارتخانه هم پیگیر است و قطعا سود و زیان کشاورز با توجه به نسبت افزایش قیمت ها در نظر گرفته می شود.  

 مدیر شرکت خدمات حمایت کشاورزی استان البرز در خصوص افزایش قیمت سم گفت: تامین سموم جزو تعهدات شرکت خدمات حمایتی نیست و حدود ۱۰ سال است که آزادسازی شده و یارانه هم به آن تعلق نمی گیرد و از سبد حمایتی دولت خارج شده است و فقط واحد حفظ نباتات روی کیفیت آن نظارت دارد. 

حال با این شرایط نیم بندی که دولت در حمایت از کشاورزی دارد باید منتظر بود و دید که آیا کشاورزان متقاعد می شوند در آغاز فصل کشت پائیزه خیش به زمین انداخته و کار را شروع کنند یا بعد از چندین سال خودکفایی در گندم و برخی محصولات کشاورزی باید دوباره برای چنین محصولات استراتژیکی دست به دامن این کشور و آن کشور به منظور واردات شویم.

کد خبر: ۴۲٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha