۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
خرید تضمینی برای همه محصولات کشاورزی ضروری است
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

خرید تضمینی برای همه محصولات کشاورزی ضروری است

عسگری، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی به نرخ واقعی و ایجاد یک فضای رقابتی را ضروری برشمرد و گفت: در این صورت کشاورز و مصرف کننده متضرر نمی‌شوند.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با چالش‌های کشاورزی در ایران گفت: متاسفانه نگاه ما به تولید محصولات کشاورزی به قیمتهای واقعی آن نیست.

وی افزود: عدم دقت در تعیین قیمت نهایی محصولات، دست واسطه‌ها و دلالان این حوزه را باز می‌کند و بر همین اساس رویکرد کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم این است که با نگاه خرید تضمینی برای همه محصولات کشاورزی کار را پیش ببرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر این باور است با خرید تضمینی به نرخ واقعی دیگر شاهد اتفاقاتی مانند ضرر کردن کشاورز و مصرف کننده نخواهیم بود و در راستای تولیدات هم به نقطه مطلوبی می‌رسیم.

وی علاوه بر خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نرخ واقعی، تقویت سیستم نظارتی را هم در این مسئله ضروری برشمرد و گفت: کشورهای توسعه یافته هم همین رویه را دنبال می‌کنند یعنی کشاورزان طبق سیاستهای مشخص تولید می‌کنند و لذا دغدغه‌ای هم درباره نوسانات قیمتی و ضرر کردن ندارند.

عسگری راه حل برون رفت از این معضلات را در خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی به نرخ واقعی و ایجاد فضای رقابتی می‌داند و می‌گوید: در این صورت نه تنها کشاورز متضرر نمی‌شود بلکه میزان تولیدات با کیفیت هم افزایش پیدا خواهد کرد و البته مجلس هم بحث نظارتی را خیلی جدی دنبال می‌کند.

نماینده مجلس از تلاش کمیسیون کشاورزی برای دسترسی آسانتر تولیدکنندگان به نهاده‌های کشاورزی با قیمت مناسب سخن گفت و افزود: ما با جدیت و قاطعیت فضای نظارتی را ایجاد می‌کنیم.

عسگری همچنین از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد که نقشه راه تأمین نهاده‌ها و مراحل کاشت، داشت و برداشت و فروش را در آینده‌ای نزدیک به مجلس ارائه دهد.

در ادامه، مهران نصیری کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: کالاهای مشمول خرید تضمینی در کشور ما محدود به گندم و برخی دانه‌های روغنی مانند کلزا و سویا هستند و خرید تضمینی مشمول سایر کالاها نمی‌شود.

وی افزود: هزینه تولید گندم بسیار گران تمام می‌شود اما چون بازاری ندارد و دولت هم تعیین کننده قیمت و هم خریدار است بخش عمده‌ای از سوبسیدها را از این طریق پرداخت نمی‌کند؛ به بیان ساده تر دولت از جیب تولیدکننده به مصرف کننده یارانه می‌دهد.

کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه میزان حاشیه بازار برای هر محصولی متفاوت است گفت: از این رو برای هر محصولی باید بر اساس طول زنجیره و منطقه مورد نظر تصمیم خاصی اتخاذ کرد.

نصیری یادآورشد: بسیاری از کشورها تولیدکننده را در همه مراحل تولید تا مصرف دخیل می‌کنند تا در همه سود شریک باشد اما ما در ایران چنین امکاناتی را نداریم و تولیدکننده فقط در حد بخشی از زنجیره ایفای نقش می‌کند و هیچ نقشی در قبل و بعد از تولید محصول ندارد.

کد خبر: ۴۲٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha