۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
جهان به سمت کاهش مصرف نفت پیش می‌رود
شرکت «بریتیش پترولیوم»:

جهان به سمت کاهش مصرف نفت پیش می‌رود

جهان به سمت کاهش مصرف نفت پیش می‌رود و بر اساس اعلام بسیاری از ناظران نیز قیمت نفت دیگر مانند گذشته شاخصی برای اقتصاد نیست.

به گزارش بازار، شرکت بزرگ بریتیش پترولیوم انگلیس اخیرا در گزارشی اعلام کرد: به دلایل متعددی از جمله شیوع بیماری کرونا و گذار به سوی انرژی‌های پاک، مصرف نفت در جهان به طور کلی در حال کاهش است.

اود کرسولک کارشناس مسائل اقتصادی اظهارداشت: اکنون شرکت‌های بزرگی مانند شرکت نفتی و ‌گازی بریتیش ‌پترولیوم، شرکت نفتی توتال فرانسه، ‌شرکت نفتی هلندی - انگلیسی رویال داچ شل، و شرکت نفتی اکسان‌موبیل آمریکا، در بازار نفت فعال و از سمت و سوی بازار نفت آگاه هستند.

این شرکت‌ها در گزارش سالانه خود درباره انرژی اعلام کردند تقاضا برای نفت هیچ گاه به اندازه سال‌های اخیر بالا نبوده است.

وی افزود: دوره اوج نفتی دیگر رخ نخواهد داد. تنها دوره اوج نفتی در دهه هفتاد روی داد که علت آن نیز کاهش تولید نفت به عنوان یک منبع طبیعی انرژی بود. اما اکنون که نفت شیل (نفت رُسی) در آمریکا کشف شده است و تولید آن در سطحی گسترده انجام می‌گیرد این حالت رخ نخواهد داد. با افزایش تولید نفت رُسی در آمریکا نگرانی درباره کمبود نفت دیگر وجود ندارد. بلکه برعکس اکنون آنقدر نفت روی دست بازار مانده است که همه انبارها از نفت لبریز هستند.

اکنون وضع به گونه‌ای شده است که تقاضا برای مصرف نگران کننده شده است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در سال ۲۰۱۹، میزان مصرف نفت به بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسید. اما اکنون میزان مصرف جهانی نفت به ۹۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. البته این کاهش مصرف ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش رشد اقتصادی جهان بوده است. ممکن است روند آن در آینده نیز ادامه داشته باشد.

پیش بینی‌های شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در این باره حاکی از آن است که تا سال ۲۰۵۰ به طور پیوسته روند کاهشی مصرف نفت در جهان ادامه خواهد یافت.

علت این مسئله نیز در شرایط کنونی شیوع بیکاری کروناست، اما علت اصلی‌تر آن گذار از سوخت‌ها و انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های برگشت ‌پذیر و پاک مانند نیروی برق‌آبی، ‌انرژی خورشیدی، انرژی ‌بادی و ... است. بخش حمل نقل که بخش زیادی از تولید نفت برای تامین سوخت و انرژی مورد نیاز آن است بیش از پیش به تولید خودروهای با سوخت پاک روی آورده است.

سازمان‌های نفتی و در راس آن‌ها سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نظر دیگری در این باره دارند. آن‌ها می‌گویند مصرف نفت بستگی به رفتار کشورهای با اقتصاد نوظهور و کشورهای اروپایی دارد.

این سازمان اذعان کرده است بازار نفت فعلا و احتمالا تا چند سال آینده دستخوش نوساناتی خواهد بود.

این سازمان اذعان کرده است ظرفیت اوپک برای هدایت بازار نفت به صورتی که به نفعش باشد هیچگاه تا این اندازه زیر سئوال نرفته است.

بر اساس اعلام بسیاری از ناظران نیز قیمت نفت دیگر مانند گذشته شاخصی برای اقتصاد نیست.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که روند پایین بودن قیمت نفت در بازار جهانی فعلا ادامه خواهد یافت و این برای شرکت‌های نفتی خبر خوبی نیست.

کد خبر: ۴۲٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha