۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
جهش تولید نیازمند نگاه کارشناسی است؛ صنعت یزد در حصار موانع
بازار گزارش می‌دهد؛

جهش تولید نیازمند نگاه کارشناسی است؛ صنعت یزد در حصار موانع

یزد- برخی صنعتگران شاخص یزد معتقد هستند جهش تولید نیازمند نگاه کارشناسی و تخصصی است و از آنجایی که صنعت استان در حصار موانع متعدد وجود دارد، تحقق جهش تولید در آن مستلزم اراده‌ای فراتر از سیاست‌ها و شعارهای دولت محسوب می‌شود.

مریم بهرامی؛ گروه استان‌ها: صنعتگران شاخص استان یزد دست یاری به سوی دستگاه قضای استان دراز کرده و ضمن ابراز خرسندی بابت نگاه مقبول استان به رونق و جهش تولید، از گستردگی و تعدد موانع پیش‌روی توسعه صنعت در یزد اظهار گلایه کردند.

صنعتگران یزدی در گفته‌های منتقدانه خود نسبت به وجود قوانین دست‌وپا گیر و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های غیرکارشناسی اعتراض کرده و درخواست پیگیری موضوعاتی را دادند که تاکنون از سوی هیچ مرجعی حل مسئله نشده است.

این نوشتار حاکی از درددل‌های قضایی رؤسای انجمن‌های نساجی، فناوری اطلاعات، ماشین‌سازی، خودرو، نیرومحرکه و انجمن صنایع تحقیق و توسعه در استان یزد با موضوع مشکلات و موانع جهش تولید در صنعت یزد است.

قوانین دست‌وپاگیر و غیرتخصصی، عامل تخلفات  
مجتبی دستمالچیان، رئیس انجمن صنایع نساجی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد ضمن گله از شرایط ایجاد شده، تصریح می‌کند: اگر باور این باشد که جنگ اقتصادی و تحریم است، پس باید از تولید حمایت شود؛ این در حالی است که متأسفانه از تولید آنگونه که باید حمایت نمی‌شود.

دستمالچیان به مشکل کار تولیدکنندگان با صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل بزرگ صنعتگر این است که بانک مرکزی به صرافی‌ها مجوز می‌دهد و آنها را برای خرید ارز مجاز می‌داند. اما صنعتگران با صرافی‌های بسیاری مواجه شده‌اند که سر آنها کلاه گذاشته‌اند و پس از مراجعه صنعتگر به بانک مرکزی نیز، پاسخی که دریافت می‌شود این است که ما فقط به این صرافی مجوز داده‌ایم.

وی از دیگر مشکلات صنعت مسائل مرتبط با بازگشت ارز را بیان می‌کند و می‌افزاید: مطرح است که باید ارز را برگردانیم و یا واردات در مقابل صادرات به همان مبلغ انجام گیرد؛ این در حالی است که این قوانین، صرفأ محدودیت‌زا است و صنعتگر را برای پیشبرد کار، مجبور به تخلف می‌کند.

گلایه از سیستم موجود

این فعال اقتصادی ضمن گلایه از اینکه باید کار به طور سیستمی درست شود، می‌گوید: تأسف ما این است که مشکلات دست و پاگیر عرصه صنعت دارای راهکار است اما متأسفانه به نظر می‌رسد آقایان بر خلاف شعار «جهش تولید»، نه تنها قصد ایجاد جهش در تولید ندارند، بلکه مانع تولید می‌شوند.

دستمالچیان مسئله تراکنش‌های بانکی را نیز از دیگر مشکلات صنایع می‌داند و می‌افزاید: در شرایطی که سیستم فروش کاملأ مکانیزه نیست و بازاری‌ها به هیچ وجه قصد دریافت فاکتور از کارخانه را ندارند، کارخانه می‌ماند و سازمان مالیاتی که فاکتورهای ناشی از این موضوع نیز بعضأ صنعتگر را به سمت تخلف سوق می‌دهد که متأسفانه باعث می‌شود نگاه به تولیدکننده به چشم یک مجرم و زالوصفت باشد که انگار حق مردم را خورده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن شرایط زمانی و نقش گذر زمان در افزایش خسارات وارده به واحدهای صنعتی، برای رفع مشکلات صنایع استان به ویژه مسائل مربوط به ترخیص بار از گمرک پیگیری شود.

موانع تولید متأثر از تصمیمات غیرکارشناسی
حمیدرضا کریم‌نژاد، رئیس انجمن فناوری اطلاعات خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با تأکید بر اینکه بخش اعظم چالش‌ها و موانع تولید متأثر از تصمیمات غلط دولت و سازمان‌های اجرایی است، بیان می‌کند: علی‌رغم شفافیتی که وجود دارد، دستگاه‌های اجرایی یا واقعأ اطلاعاتی در حوزه صنعت ندارند و یا به صورت جزیره‌ای عمل کرده و تصمیماتی می‌گیرند که برای تولیدکننده مشکل‌ساز می‌شود.

این صنعتگر به مشکل اجناس خوابیده در گمرک اشاره می‌کند و می‌افزاید: مشکل بزرگی که سد راه تولید است کارکنانی هستند که در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و بخش صنعت را دچار چالش می‌کنند.

وی در همین راستا بهره‌مندی از سیستم‌های نوآورانه با امنیت و شفافیت بالا را لازمه مسائل حاکمیتی مرتبط با صنایع می‌داند و می‌گوید: سامانه‌های متکی بر فناوری اطلاعات می‌توانند با افزایش شفافیت و همچنین سرعت بالای اقدام امور، از خسارات جبران ناپذیری که به دلیل خطای نیروی انسانی دامنگیر اهالی صنعت می‌شود، جلوگیری کنند.

موانع تولید، امان تولیدکننده را بریده است
جلال پروانه اردکانی، رئیس انجمن ماشین‌سازی، خودرو و نیرومحرکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد اظهار می‌کند: موانع تولید از زمان استارت کار تا زمان بهره‌وری از یک سو و پس از آن نیز از سوی دیگر صنعتگران را دچار مشکل کرده است.

پروانه اردکانی می‌گوید: مشکلات سدّ راه تولید، قبل از تأسیس شرکت به ویژه خرید ماشین‌آلات نفس تولیدکننده را به شماره می‌اندازد و پس از گشایش و ورود ماشین‌آلات نیز، برخورد با گمرک ایران به گونه‌ای دیگر برای تولیدکنندگان مشکل‌زا می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما ثبات قانون وجود ندارد، می‌افزاید: قوانین دست و پاگیر، صنعتگر را دچار مشکل کرده است و همچنان هر سال شعار سال در راستای رونق و جهش تولید نامگذاری می‌شود؛ این در حالی است که تولیدکنندگان هنوز چیزی از رفع موانع تولید و جهش تولید ندیده‌اند.

پروانه همچنین تأکید می‌کند: مشکل ما وزارت صنعت است. به قاطع می‌گویم، قوانین وزارت صنعت یا برای افراد خاص است و یا به شکلی است که برای ما قابل هضم نیست.

رئیس انجمن ماشین‌سازی، خودرو و نیرومحرکه خانه صمت استان یزد تصریح می‌کند: انجمن ماشین‌سازی برای تأمین مواد اولیه هر روز دچار یک مشکل است و اکنون تنها راه امید ما این است که قوه قضاییه وارد این موضوع شود.

مشکلات صنعتگران توسط غیرصنعتگر درک نمی‌شود
رئیس انجمن صنایع تحقیق و توسعه استان یزد بیان می‌کند: متأسفانه دیدگاه حمایت از تولید در عمل وجود ندارد؛ چراکه مسئولان حوزه تولید افرادی هستند که تولید را تجربه نکرده و به همین دلیل نمی‌توانند مشکلات صنعتگران را درک کنند.

داوود عظیمی با بیان اینکه در همه جای دنیا برای توسعه صنعت برنامه‌ریزی می‌شود، ضمن بیان مثال‌هایی از رویارویی دستگاه قضا با تولیدکنندگان متشاکی، می‌گوید: رفتارها به گونه‌ای است که بعضأ به نظر می‌رسد تولیدکننده یک مجرم و قاتل است.

وی افزود: به حرف‌های تولیدکنندگان گوش دهید و مدارک آنها را بررسی کنید؛ اینکه برداشت می‌شود تولیدکننده به این دلیل که پولدار است، پس مجرم هم هست، باید از تصور قضات و مردم حذف شود.

عظیمی همچنین تحقیق، توسعه و نیازسنجی مسائل و نیازمندی‌های کشور را با حمایت حاکمیت، راهگشای بحران اقتصادی ایران در درازمدت می‌داند و تصریح می‌کند: باید تحقیق و توسعه جایگزین واردات شود.

وی می‌گوید: باید با ورود جدی به این عرصه و با نیازسنجی شرایط به یاری زنجیره تأمین آمده و با شناخت فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود و تأمین و تولید، دست بسیاری از کاسبان تحریم را بریده و کشور، مردم و بسیاری از فعالان حوزه اقتصادی را یاری کند.

دستگاه قضا پیگیری کند
دستگاه قضای استان یزد مدتی است با ورود به مسئله افزایش قیمت حباب‌گونه زمین و ملک، به طور جدی اقدام به اجرای طرحی تحت عنوان ساماندهی بازار زمین و مسکن در یزد کرده است.

فعالان اقتصادی و صنعتی استان یزد با توجه به این موضوع، امیدوار هستند دستگاه قضایی، مشکلات و مسائلی را که تاکنون مرجعی برای پاسخگویی و حل مسئله آنها وجود نداشته است، بررسی و پیگیری کند.

در خاتمه باید گبت صنعتگران معتقدند قوانین دست‌وپاگیر، عدم رسیدگی مطلوب به دعوی صنعتگران، نبود قانون محکم برای احقاق برخی حقوق صنایع، نبود کارشناسان زبده و تخصصی حوزه صنعت در مراجع اداری و از همه مهمتر، تصمیمات غلط و غیرکارشناسی موجب افول صنعت و مانع جهش تولید در یزد و ایران خواهد شد.

کد خبر: ۴۲٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha