۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
حذف یارانه نهاده‌ها، کشاورزان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران:

حذف یارانه نهاده‌ها، کشاورزان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است

شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته به اتاق ایران اظهار کرد: در حال حاضر مسائل تأمین ارز مورد نیاز و حذف یارانه نهاده‌ها، کشاورزان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

به گزارش بازار، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته به اتاق ایران با اشاره به سهم ۲۵ درصدی بخش کشاورزی در حوزه اشتغالزایی گفت: زحمتکش ترین و خالصانه ترین تلاشها در این حوزه صورت می‌گیرد و البته این، وظیفه مسئولان را سنگین تر می‌کند.

وی همچنین سهم تولیدکنندگان کشاورزی از بازار را نسبت به تلاشی که می‌کنند بسیار ناچیز و غیرمنصفانه دانست و گفت: در حال حاضر سفره کشاورزان هم به نوعی با ارز گره خورده و با افزایش نرخ ارز کوچک تر شده است و متاسفانه کود و سموم هم گران تر از نرخ ارز آزاد به دست کشاورز می‌رسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته به اتاق ایران با انتقاد از عدم زمان بندی به موقع و کافی در تأمین محصولات کشاورزی گفت: کمبود زیرساخت‌ها و همچنین ضایعات محصولات هم در افزایش قیمت محصولات کشاورزی موثرند.

این مقام مسئول فعالیت‌های اقتصادی دولت را ناموفق ارزیابی کرد و گفت: دولت در مقاطع زمانی مختلف نتوانسته منابع را به موقع تجهیز کند یعنی خرید تضمینی می‌کند اما داخل همان خرید هم با مسائلی مانند کیفیت و تأمین نقدینگی مواجه است.

شریعتی مقدم با اشاره به خالی بودن ۸۵ درصد از ظرفیت حوزه فرآوری محصولات کشاورزی تأکید کرد: به کارگیری این ظرفیت‌های خالی می‌تواند به جذب سرمایه گذاری و صادرات هرچه بیشتر منجر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته به اتاق ایران راهکار اصلی را در تغییر کشاورزی سنتی (معیشتی) به کشاورزی تجاری دانست و گفت: در کشاورزی تجاری، تولید مبتنی بر رقابت پذیری در سطح بین المللی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: راهبرد و هدف گذاری ما باید مثبت شدن تراز تجاری کشاورزی باشد و پیش نیاز مثبت شدن تراز تجاری هم ارتقای فناوری، بازاریابی، بهداشت و کیفیت است.

شریعتی مقدم معتقد است که سرمایه گذاری در حوزه "گردشگری کشاورزی" به بازاریابیِ معکوس و نهایتاً شکوفا شدن اقتصاد منطقه منجر خواهد شد.

همچنین در ادامه، کیوان شریفی کارشناس کشاورزی گفت: کشاورزی در عین اینکه اصلی ترین نقش را در تأمین امنیت غذایی کشور بر عهده دارد اما با چالش‌های زیادی هم مواجه است.

وی افزود: در حال حاضر مسائلی که برای تأمین ارز ایجاد شده و همچنین حذف یارانه نهاده‌های کشاورزی، کشاورزان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

شریفی در رابطه با مسائل خرید تضمینی محصولات استراتژیک گفت: کشاورزان معمولاً از این ماجرا نگران بودند و رضایتی نداشتند به ویژه در دو سال اخیر که هزینه‌های تولید بسیار بالا رفت و با توجه به افزایش قیمت سوخت، ماشین آلات و ترانزیت قطعاً گرفتاری کشاورزان در سال جاری بیشتر خواهد شد.

این کارشناس کشاورزی افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کشاورزی را در سال جاری به دلیل حذف یارانه پیش بینی کرد و گفت: خود این مسئله چالش بزرگی را بر سر راه کشاورزان ایجاد خواهد کرد.

وی حمایت نشدن کشاورز در شرایط خاص امروز را مساوی با اختلال در امنیت غذایی کشور دانست و اضافه کرد: زمانی که دولت به این بخش یارانه می‌داد "شرکت خدمات حمایت کشاورزی" عهده دار بحث نهاده‌ها بود اما به محض حذف یارانه از این بخش عده‌ای فرصت طلب به این حوزه ورود کردند و حداکثر سوء استفاده را بردند.

شریفی تأکید کرد: اگر دولت می‌تواند از کشاورزان حمایت کند در غیراین صورت حداقل کشاورز را رها کند و اجازه دهد که خود تشکلها و اتحادیه‌ها تصمیم گیری کنند.

کد خبر: ۴۲٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha