۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
دلهره عمیق بورس بر جان مردم/ وقتی ریزش بورس قیمت ارز و طلا را افزایش داد
شاخص صعودی، سرمایه‌ها نزولی؛

دلهره عمیق بورس بر جان مردم/ وقتی ریزش بورس قیمت ارز و طلا را افزایش داد

تبریز- بعداز ریزش حدود دو ماهه اکثر سهم های بازار بورس طی هفته اخیر شاخص کل روند صعودی داشت ولی بیشتر سهم های بازار بازهم منفی و قرمز بودند و این موضوع درکنار کاهش ارزش سرمایه های مردم در بورس دلهره عمیقی بر جان سهامداران که حالا همین مردم کوچه و خیابان هستند، انداخته است.

بازار؛ گروه استان ها: دولت در سال ۹۹ برای جبران کسری بودجه بالای خود با مشکلات عدیده ای مواجه شد که در نهایت راهی به جز فروش اموال و دارایی ها برای خود ندید. نتیجه این امر تبلیغات گسترده و تشویق افکار عمومی به حضور در بازار بورس توسط دستگاه ها و شخصیت های مختلف بود و مردم نیز برای عقب نماندن از قافله تورم وارد عرصه سهامداری شدند.

بورس ایران از زمان آغاز سال جدید چند ماه رویایی را پشت سر گذاشت که همین امر باعث شد تا بر تعداد سهامداران به صورت نجومی اضافه شود و عده ای نیز برای کسب سود و درآمد بیشتر، دست به فروش لوازم و سرمایه های اصلی خود همچون خانه، خودرو و جواهرات زدند. در نهایت اما طی دو ماه اخیر، بازار سرمایه با وارد شدن به یک روند نزولی عمیق و بلند مدت، امیدهای زیادی را ناامید کرد و ارزش اکثر سهام بازار به نصف کاهش پیدا کرد.

طی هفته اخیر  نیز مسئولان دولتی و سازمان بورس با حمایت از چند سهم شاخص ساز، روند نزولی شاخص کل را مهار کردند و حتی شاخص را دوباره به مدار صعود بازگرداندند، ولی با این حال هنوز اکثر سهام در فاز منفی به سر می برند و ارزش سهام سهامداران کاهش می یابد.

ورود به بورس برای مهار غول تورم
یکی از مال باخته‌های بازار بورس در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: گذران زندگی با حقوق ناچیز کارمندی خیلی مشکل بود و برای همین از دو ماه پیش تصمیم گرفتم با وام کارمندی وارد بورس شوم.

پرویز باقرنژاد که در یکی از ادارات شهر تبریز مشغول به کار است، افزود: در ابتدای ورودم به بازار سرمایه وضعیت خوب بود و هر روز قیمت سهم‌هایم بالا می‌رفت تا اینکه بازار وارد اصلاح شد.

همه اجناس در حال افزایش قیمت بود و به ناچار و نه از روی طمع وارد بورس شدم ولی اکنون نصف سرمایه‌ام بر باد رفته است

وی افزود: در اوایل کارشناسان و تحلیل گران اعلام می‌کردند که اصلاح در بازار طبیعی است و از چند روز آینده بازار مثبت خواهد شد ولی هنوز بعداز یک ماه بازار سراسر منفی و قرمز تمام نشده و ارزش سهام من به نصف کاهش پیدا کرده است.

باقرنژاد با بیان اینکه برای مهار غول تورم وارد بورس شدم، ابراز داشت: همه اجناس در حال افزایش قیمت بود و به ناچار و نه از روی طمع وارد بورس شدم ولی اکنون نصف سرمایه‌ام بر باد رفته است.

مردم چاره‌ای جز ورود به بورس ندارند
یکی از تحلیل گران بازار سرمایه در شهر تبریز به خبرنگار بازار گفت: وقتی نرخ تورم به این شدت در حال افزایش است و قیمت‌ها از تخم مرغ و مواد غذایی گرفته تا اجاره خانه و کرایه تاکسی، شبانه و با تصمیم چند دلال دانه درشت و چند مدیر افزایش می‌یابد، پس مردم کوچه و بازار مجبور هستند ارزش پولی خود را در بازارهای مختلف حفظ کنند.

علی فاضلی با بیان اینکه این بازارها شامل بازار بورس، ارز، طلا، سکه و مسکن هستند، افزود: حضور در بازار سکه، ارز و طلا به نفع کشور و اقتصاد ملی نیست و حضور در بازار مسکن نیز به سرمایه‌های بالایی نیاز دارد، برای همین بیشتر مردم به بورس روی می‌آوردند چراکه می‌توان با پول‌های اندک نیز در این بازار سرمایه گذاری انجام داد و ارزش پولی را حفظ کرد.

طی دو ماه اخیر شاهد ریزش بازار بودیم ولی این ریزش پایان کار نیست

وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر شاهد ریزش بازار بودیم ولی این ریزش پایان کار نیست، ادامه داد: مردم و سهامداران بدانند با اینکه ارزش ریالی سهمشان کاهش یافته ولی در بلندمدت قیمت آنها رشد کرده و سقف‌های قیمتی قبلی را پس گرفته و رشدهای بالاتر نیز خواهد داشت پس سهامداران نگران نباشند.

فاضلی ابراز داشت: به طور کلی وقتی یک نفر دارایی مشخصی دارد تا زمانی که آن را نفروخته باشد نمی‌تواند بگوید ضرر کرده یا سود. پس سهامداران باید منتظر روزهای سبز برای بازار باشند.

ورود سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای به بازار سرمایه بدون آموزش‌های لازم
این فعال بازار سرمایه با اشاره به ورود سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای به بازار بورس بدون آموزش‌های لازم گفت: وقتی سهامدار بدون آموزش و صرفاً با دعوت و تبلیغات مدیران دولتی وارد بورس می‌شود باید پیش بینی کرد که یک سهم را بعداز ریزش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت، در صف فروش قرار گیرد و به قیمت‌های خیلی پایین‌تر به فروش رساند. متأسفانه تشکیل صفوف طولانی فروش طی روزهای گذشته برای خروج از بورس را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه بازار بورس می‌تواند زمینه تحقق شعار سال «جهش تولید» را فراهم سازد، گفت: بورس یکی از مهم‌ترین و مطمئن‌ترین بازارهای جذب نقدینگی برای رونق تولید است.

فاضلی با تاکید بر اینکه مردم باید در این بازار نگاه کوتاه مدت نداشته باشند، افزود: توصیه می‌کنم سهامداران دنبال سودهای کلان در مدت زمان کوتاه نباشند چراکه در آن صورت متحمل ضرر و زیان خواهند شد.

ریزش سهام رشد نرخ ارز و طلا را به دنبال داشت
یکی از فعالان بازار ارز که مدیر یکی از صرافی‌های تبریز است، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: افت شدید بازار بورس باعث خروج نقدینگی بالایی از آن بازار و ورود این میزان نقدینگی به بازارهای موازی همچون ارز و طلا و خودرو شد.

این نقدینگی خارج شده از بورس وارد بازار طلا و ارز شده و با ریزش بازار سرمایه شاهد رونق و رشد بازار طلا و ارز بودیم

اسماعیل پورتقی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته شاهد خروج گسترده فعالان غیرحرفه‌ای بازار سرمایه از بورس بودیم، گفت: این نقدینگی خارج شده از بورس وارد بازار طلا و ارز شده و با ریزش بازار سرمایه شاهد رونق و رشد بازار طلا و ارز بودیم.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر افزایش قیمت ارز و طلا شاهد رشد قیمت خودرو نیز هستیم، افزود: ما در بازار با شهروندانی مواجه بودیم که نصف سرمایه خود را در بورس از دست داده و برای جبران آن به خرید دلار روی آورده بودند که اقدام درستی نبوده و به نفع اقتصاد کشورمان نیست.

پورتقی اظهار داشت: همین قیمت دلار با اینکه در ماه‌های اخیر با سرعت آرامی در حال افزایش است ولی سرمایه گذاری روی دلار نیز همچون بورس باید بلندمدتی باشد وگرنه ممکن است سرمایه گذاران را متضرر کند.

دلایل ریزش بازار بورس؛ پای بنگاه‌ها و حقوقی‌ها در میان است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت این روزهای بورس ایران و دلایل افت شدید بازار سرمایه به خبرنگار بازار گفت: دولت مردم را برای ورود به بورس بدون داشتن برنامه و ضابطه خاص دعوت و تشویق کرد تا سرمایه مردم به نفع خصولتی ها که وابسته به دولت نیز هستند، وارد بازار بورس شود.

احمد علیرضا بیگی افزود: برنامه دولت برای رونق بورس به نفع خصولتی ها شد. در ابتدا وقتی با ورود مردم به بورس محدودیت‌هایی در عرضه سهام پیش آمد، قیمت‌ها خود به خود بالا رفت و ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها در بورس رشد چند برابری داشت.

وی ادامه داد: بعداز رشد قیمت‌ها و خرید سهام توسط مردم عادی در قیمت‌های بالا و آب کردن سهم‌های ناکارآمد بین مردم، فروش عمده توسط بنگاه‌ها و سفته بازان حقوقی آغاز شد و بازار ریزش کرد.

علیرضا بیگی ابراز داشت: بعداز ریزش بازار همان بنگاه‌هایی که سهم‌های خود را به قیمت بالا به مردم فروخته بودند برای حمایت از بازار و جمع کردن صف‌های فروش وارد میدان شدند و همان سهم‌ها را با قیمت‌های خیلی پایین دوباره خریداری کردند و گفتند از بازار حمایت کردیم درحالی که در واقعیت چیز دیگری بود.

ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم به بازار بورس
عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار بازار با بیان اینکه اقتصاد کشورمان دولتی است، ادامه داد: اقتصاد دولتی مفهومی ندارد و باید اقتصاد به مردم واگذار شود.

علیرضا بیگی با بیان اینکه ورود مردم به بورس باعث رونق فعالیت‌های غیرمولد و سفته بازی شده است، افزود: در حالی که مردم فقط به خرید و فروش سهم مشغول هستند، هیچ نقشی نمی‌توانند در تولید داشته باشند.

وی از ورود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم به بازار بورس خبر داد و گفت: این میزان پول برابر یک چهارم بودجه عمومی کشور برای یک سال است که می‌شد با این حجم از سرمایه کارهای بزرگی در زمینه پروژه‌های عمومی انجام داد.

وی گفت: دولت باید به جای دام انداختن مردم در بورس زمینه جذب سرمایه‌های مردم را در امور تولیدی فراهم می‌کرد بدین صورت که دولت تحت عنوان مشارکت عمومی اعتماد مردم را اخذ کرده و سرمایه‌ها را جذب احیای صنایع معدنی و تولید فرآورده‌های نفتی می‌کرد و در سود آنها نیز مردم را شریک می‌ساخت. ما در فروش فرآورده‌های نفتی مشکلی نداریم و می‌توانیم آنها به فروش برسانیم.

کد خبر: ۴۲٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha