۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
توسعه روابط تجاری و صادرات تهاتری به پاکستان
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد

توسعه روابط تجاری و صادرات تهاتری به پاکستان

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با سفیر پاکستان در تهران بر گسترش روابط تجاری دو کشور و رفع موانع موجود تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این دیدار اظهار داشت: ایران و پاکستان در سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D۸) عضو هستند.

وی با اشاره به اینکه پاکستان دومین کشوری است که ایران مایل است موافقت‌نامه تجارت آزاد با آن داشته باشد، افزود: دو کشور در حال حاضر موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دارند، به سمت موافقت‌نامه تجارت آزاد پیش می‌روند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه دور پنجم مذاکرات در این خصوص به زودی انجام خواهد شد، بر تقویت زیرساخت‌های بانکی و تجاری برای توسعه روابط تجاری تاکید کرد.

زادبوم با تآکید بر لزوم توجه جدی مسئولان ایران و پاکستان به رفع موانع موجود بر سر راه گسترش روابط تجاری دو کشور، عنوان کرد: براساس مطالعات انجام شده پاکستان در میان ۱۵ کشور همسایه ایران از بالاترین ظرفیت‌ها برخوردار است و اولین کشور مورد نظر برای توسعه تجارت محسوب می‌شود.

وی بر تقویت کمیته مشترک مرزی به اهمیت صادرات تهاتری اشاره کرد و خواستار تسهیل در این زمینه از سوی طرف پاکستانی شد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه بستر معاملات تهاتری تحت نظارت بانک‌های مرکزی است، افزود:  مقتضی است صادرات تهاتری از سوی بانک مرکزی پاکستان تقویت و تسهیل و یک کارگروه دوجانبه در سطح ملی در این زمینه تشکیل شود.

زادبوم در این دیدار همچنین به افزایش ساعات کار گمرکی، تامین ماشین‌آلات راهسازی مورد نیاز پاکستان از سوی طرف ایرانی، توسعه ریلی بین دو کشور و ترغیب سرمایه‌گذاری در چابهار اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه این موارد در مذاکرات آینده دو کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر میزان صادرات برق ایران به پاکستان حدود ۱۰۰ مگا وات است و ایران آمادگی دارد این میزان را به بیش از ۵۰۰ مگاوات برساند.  

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان با گرامیداشت یاد محمدعلی جناح، بر قرابت‌های فرهنگی و زبانی ایران و پاکستان اشاره کرد و آن را زمینه‌ای قوی برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

در ادامه این دیدار، رحیم حیات قریشی، سفیر پاکستان در تهران نیز با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی و ظرفیت‌های موجود، بر علاقه‌مندی پاکستان به گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران تاکید کرد.

سفیر پاکستان در تهران گسترش سطح روابط تجاری دو کشور را نیازمند فعال‌تر شدن  اتاق‌های مشترک دو کشور به ویژه در استان‌های مرزی دانست و گفت: موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین کشور مشکلات بزرگ و غیرقابل حلی نیست.

گفتنی است، سفیر پاکستان در تهران از ملاقات وزیر راه ایران و وزیر بازرگانی پاکستان دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

کد خبر: ۴۲٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha