۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
پشت پرده افزایش قیمت کنجاله چیست؟/ سود ۱۱ هزار تومانی واسطه ها از نهاده های دولتی
کاهش ۶۰ درصدی ترخیص کنجاله از گمرک

پشت پرده افزایش قیمت کنجاله چیست؟/ سود ۱۱ هزار تومانی واسطه ها از نهاده های دولتی

با وجود اینکه نیاز بازار به کنجاله سویا حدود ۲.۴ میلیون تن برآورد می شود از ابتدای امسال تا کنون تنها ۱.۳ میلیون تن از این نهاده در بازار عرضه شده است. آمارهای اعلامی از طرف انجمن خوراک صنایع دام ایران می گوید که ترخیص کنجاله در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کمتر شده است.

بازار، گروه کشاورزی: با وجود افزایش ثبت و سفارش کنجاله سویا ترخیص این کالا کاهش شدیدی را تجربه کرده و میزان ترخیص کالا ۶۰ درصد کاهش یافته و عرضه در بازار هم به نصف میزان مورد نیازش رسیده است. کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی در اینباره می گوید:روال کلی به این صورت است که ابتدا تامین ارز صورت می‌گیرد و سپس کالا ‌می‌آید. در یک سال اخیر این روند برعکس بوده‌ و ابتدا باید کالا تخلیه‌ می‌شد تا پس از آن ارز تامین شود. این روند نشان می‌دهد کمبود کالاهای وارد شده‌ در ماه‌های نخست ۹۹ ناشی از تامین ارز سال ۹۸ بوده است.

بر اساس آماری که انجمن صنایع خوراک دام ایران منتشر کرده است از ابتدای فروردین امسال تا ۲۱ شهریور حدود ۹۵۰ هزار تن کنجاله ثبت و سفارش شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است در مدت مشابه سال گذشته تنها ۹۱۴ هزار تن از این نهاده ثبت و سفارش شده بود.

آمارها نشان می‌دهد که تخصیص ارز به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد بیشتر شده و تامین ارز ۴۲۰۰ تومان هم ۹ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان ترخیص کنجاله سویا به لحاظ ارزشی حدود ۶۳ درصد و به لحاظ وزنی ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کاوه زرگران عضو اتاق بازرگانی می گوید: در ۶ ماهه اول امسال ۴۱۵ هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده در حالیکه میزان واردات در سال گذشته یک میلیون و ۲۸ هزار تن بوده است.

عدم تخصیص ارز موجب شده که نهاده عرضه شده در مقایسه با نیاز بازار هم خوانی نداشته باشد. در حالی بازار به حدود ۲.۴  میلیون تن کنجاله سویا نیاز دارد که میزان عرضه شده تنها حدود ۱.۳ میلیون تن بوده است.

روند عرضه کنجاله در ماه گذشته به کندی صورت می‌گرفت به طوری که از ۵۰۰ هزار تن نیاز بازار در مرداد تنها شاهد عرضه ۱۷۰ هزار تن از این نهاده بودیم. گفتنی است که قیمت مصوبه عرضه کنجاله سویا حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تومان است اما قیمت این نهاده در روز گذشته به ۱۴ هزار تومان رسیده است.

کد خبر: ۴۱٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha