۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
تحلیل بنیادی فولاژ؛ بنیاد قوی اما قابل تغییر
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل بنیادی فولاژ؛ بنیاد قوی اما قابل تغییر

بررسی وضعیت صورت مالی شرکت، تولید و تابلوی بورس نشان می‌دهد که این نماد جزو نمادهای با بنیاد قوی هستند.

بازار؛ گروه بورس: شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۷۰ بصورت شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۵۰۰میلیون ریالی در استان یزد تاسیس شد و در سال ۸۸ به سهامی عام و سال ۸۹  وارد بورس و اوراق بهادار شد.   فعالیت عمده این شرکت تولید فولاد آلیاژی است که به عنوان بزرگترین بزرگترین کارخانه فولادی آلیاژی در ایران و خاورمیانه است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران شامل ۴ کارخانه فولاد سازی، نورد سنگین، نورد سبک، واحد عملیات حرارتی و تکمیل کاری است که محصولات خود را با ظرفیت‌های ۵۵۰.۰۰۰، ۲۰۰.۰۰۰ و ۲۶۰.۰۰۰تن به ترتیب در واحدهای فولاد سازی، نورد سنگین و نورد سبک تولید می‌کند.

سرمایه این شرکت طی ۱۰مرحله افزایش از مبلغ ۵۰۰میلیون ریال به ۵.۵۰۰میلیارد ریال رسید، شرکت سرمایه‌گذاری استانی با ۳۹ درصد و شرکت بین المللی توسعه صنایع با ۳۴ درصد عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. ظرفیت تولید مذاب فولاد سازی  ۵۵۰.۰۰۰تن در سال است که در سال ۹۸  توانست ۴۸۸.۷۸۵ تن تولید کند که نسبت به سال ۹۷ رشد ۴۰۰.۰۰۰ تنی داشته است.

یکی از اقدامات این شرکت جهت دور زدن تحریم‌ها گرفتن انبار در کشورهای همسایه به خصوص ترکیه است که این موضوع یک مزیت بزرگ برای ارسال محصولات به کشورهای اروپایی می‌باشد. در گزارش تفسیری این شرکت عنوان شده که مشتریان خارجی این شرکت دوبرابر شده است. با توجه به افزایش نرخ دلار رقابت در بازار جهانی برای این شرکت راحت‌تر شده است و همین موضوع سبب شده که این شرکت با افزایش کیفیت محصولات خود بتواند در بازارهای جهانی نفوذ بیشتری داشته باشد.

میزان فروش شرکت تا پایان سال ۹۸ برابر با ۴۳۵.۴۴۰ تن بوده  که شامل ۳۳۱.۲۶۴ تن محصولات الیاژی، ۱۰۲.۶۵۲ تن محصولات مهندسی و ۱.۸۸۵تن محصولات تجاری می‌باشد.

صورت مالی


درآمد عملیاتی شرکت منتهی به ۱۲ ماهه سال ۹۸ برابر با ۲۸.۰۰۲.۹۹۴ میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته آن ۵۳درصد رشد داشته است. سود ناخالص شرکت در سال ۹۷ برابر با ۴.۰۷۹.۳۱۴ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۸ حدود ۹۰درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین سود خالص این شرکت برای سال ۹۸، ۷.۴۳۴.۴۳۱ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل ۱۰۲درصد رشد کرده است. حجم کل فروش ۴۳۴.۶۹۴ تن و میانگین نرخ فروش ۶۴.۶۲۰ ریال بوده است.

در پایان دوره ۱۲ ماهه منتهی به سال ۹۸، موجودی نقد شرکت معادل ۳.۹۱۳.۹۳۲ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین موجودی کالا در سال گذشته ۳۴درصد نسبت به سال قبل ان رشد را نشان می‌دهد.

جمع دارایی این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۳۱.۵۶۳.۱۲۵ میلیون ریال است که این رقم برای سال  قبل از آن ۲۰.۹۵۹.۶۴۳ میلیون ریال بود. جمع بدهی‌ها  برای سال ۹۷ برابر با ۱۰.۷۷۲.۹۰۱ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال گذشته به ۱۴.۰۴۱.۹۹۷ میلیون ریال رسید.

در کنار این اعداد توجه به جمع حقوق مالکانه و نسبت آن با بدهی می‌تواند در بررسی صورت مالی و ارزندگی شرکت کمک کند. جمع حقوق مالکانه شرکت برای سال ۹۷ برابر با ۱۰.۱۸۶.۷۴۲ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال گذشته به ۱۷.۵۲۱.۱۲۸ میلیون ریال رسید. سود هر پایه سهم به ریال برای سال ۹۸، ۱.۳۵۲ ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۶۷۰ ریال رسید.

نسبت‌های  مالی
نسبت وجه نقد رای سال ۹۷ برابر با ۰.۱۷و برای سال گذشته به ۰.۵۱ رسید. این رقم هر چقدر به یک نزدیک باشد وضعیت شرکت بهتر است. نسبت سرمایه در گردش که یکی از معیارهای مناسب در نسبت‌های نقدینگی  برای بررسی شرکت است در سال ۹۸ برابر ۰.۲۳۸ و سال ۹۷، ۰.۱۳۷ بوده که روند مثبتی را طی کرده است.

از بین نسبت‌های اهرمی نسبت بدهی و نسبت بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام دو نسبت پر کاربرد در نسبت‌های اهرمی است که  نسبت بدهی در سال ۹۸، ۴۷ درصد که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۵۳درصد بوده است همچنین نسب بدهی بلند مدت به حقوق صاحبان سهام این شرکت برای هر دو سال ۹۸ و ۹۷ رقم ۴۱درصد است. در پایان نسبت سود خالص به فروش شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۲۷درصد و سال ۹۷، ۲۰درصد بوده است.

تابلوی بورس
شرکت فولاد آلیاژی ایران با نماد فولاژ  با میانگین حجم ماه حدود ۳ میلیون، حجم شناور ۶درصد، حجم مبنای۲.۴ میلیون واحد، ارزش بازار ۱۷ هزار میلیارد تومانی و p/e ۲۱.۳ در تابلوی بورس ثبت شده است. آخرین قیمت سهام این شرکت بر روی ۲۹.۴۰۰ ریال در بورس معامله شد. رتبه فولاژ از نظر سود آوری ماهانه در گروه ۲۷ و در بازار ۳۱۱ است همچنین رتبه از نظر ارزش بازار در گروه ۱۰ و در بازار ۷۶ می‌باشد.

فولاژ با ضریب نقدشوندگی ۹۴درصد، ضریب همبستگی به دلار صفر درصد و ضریب همبستگی به شاخص کل ۶۹.۸۲ درصد در سامانه بورس ثبت شده است. بیشترین قیمت سهام این شرکت در ۳۹.۵۳۰ ریال در ۳۱ تیر ماه بود و بعد از آن با شروع شدن دوران اصلاح قیمت ان به ۲۵.۳۶۰ ریال در سوم شهریور ماه رسید. این نماد از ۲۲شهریور ماه روند رشد خود را آغاز کرد و به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته باشد.

بررسی شرایط تولید شرکت، صورت مالی و تابلوی بورس نشان می‌دهد که وضعیت کنونی فولاژ با توجه به اخرین گزارش خود دارای بنیاد قوی است. شما برای سرمایه‌گذاری می‌توانید از شاخص‌های دیگر شرکت هم استفاده کنید و سپس اقدام به خرید این سهم کنید.

کد خبر: ۴۱٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha