۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
بهره برداری از ۳۸۰ سایت آبخوانداری و پخش سیلاب در کشور
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها خبر داد

بهره برداری از ۳۸۰ سایت آبخوانداری و پخش سیلاب در کشور

حسین پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از بهره برداری از ۳۸۲ سایت آبخوانداری و پخش سیلاب به وسعت ۲۰۶ هزار هکتار در سطح حوزه های آبخیز کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور در تبیین اهمیت آبخوانداری با تشریح روند افزایش شدت بارندگی ها و تشدید وقوع سیلاب ها در کشور ناشی از تغییرات و نوسانات اقلیمی و از سوی دیگر تخلیه آبخوان ها و چالش جدی بهم خوردن توازن اکوسیستم های طبیعی گفت: رسالت ذاتی آبخوانداری، نفوذ باران و سیلاب به درون زمین و حفظ و پایداری آب در چرخه اکوسیستم طبیعت است که منجر به کاهش خسارات سیل، تقویت ذخیره آب سبز در خاک و آب آبی در آبخوان چاه ها، چشمه ها و قنوات، بهبود وضعیت رطوبتی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، احیای پوشش گیاهی و حفظ تعادل اکولوژیک عرصه های طبیعی می گردد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با اشاره به ظرفیت های توسعه آبخوانداری در کشور افزود: از مجموع ۶۳ میلیون هکتار اراضی کاملا" نفوذپذیر کشور مشتمل بر ۲۲ میلیون هکتار نهشته های کواترنری و ۹ میلیون هکتار مخروط های افکنه، بیش از ۱۴ میلیون هکتار عرصه های مستعد پخش سیلاب شناسایی و ۱۱ میلیون هکتار آن به منظور توسعه طرح های آبخوانداری و پخش سیلاب در سطح کشور با اولویت حوزه های آبخیز مشرف به دشت های بحرانی در مناطق سیل خیز، هدف گذاری شده است.

حسین پور تصریح کرد: در راستای ارتقای استانداردهای فنی اینگونه طرح های زیربنایی در کشور، ضوابط و معیارهای فنی مکان یابی، طراحی، اجرا و بهره برداری از طرح های آبخوانداری و پخش سیلاب توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه در قالب نظام فنی - اجرایی کشور تدوین شده است.

وی همچنین از پهنه بندی و اولویت بندی عرصه های مستعد پخش سیلاب در کشور در ردیف برنامه های مصوب دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها با مشارکت پژوهشکده آبخیزداری در جهت حفظ کاربری اراضی مستعد موصوف و توسعه طرح های یاد شده در سال جاری خبر داد.

گفتنی است، ۳۸۲ سایت آبخوانداری و پخش سیلاب شامل ۳۴۵ سایت اجرایی پخش سیلاب به وسعت ۱۴۳ هزار هکتار و ۳۷ ایستگاه آبخوانداری در زمره سایت های پژوهشی به مساحت ۶۳ هزار هکتار در کشور اجرا و به بهره برداری رسیده است.

کد خبر: ۴۱٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha