۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
روسیه به ذخیره سازی طلا با هدف کاهش نفوذ دلار ادامه می دهد/ ذخایر فارکس به بالاترین حد خود رسید
رشد ۳۷.۵ درصدی فلز زرد در سال ۲۰۲۰؛

روسیه به ذخیره سازی طلا با هدف کاهش نفوذ دلار ادامه می دهد/ ذخایر فارکس به بالاترین حد خود رسید

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه، دارایی های طلا و ارزهای خارجی این کشور در ماه جاری به میزان ۵۹۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافته که نشانگر صیانت از اقتصاد از طریق خرید و ذخیره‌سازی طلا حتی در بحران فعلی کرونا است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: روسیه به عنوان یکی از سه قدرت برتر جهانی، در طی چند سال گذشته تمام تلاش خود را به کار برده تا ضمن کاهش وابستگی به دلار و سرمایه گذاری در اوراق بهادار امریکا، با افزایش ذخایر طلای خود، به یکی از دارندگان ذخایر بزرگ در دنیا تبدیل شود و اقتصاد خود را در مقابل بحرانهای احتمالی در اقتصاد جهانی حفظ نماید.

در واقع، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان در طی سال‌های گذشته ساختار دارایی‌های بین‌المللی خود را تغییر داده و با کاهش حجم دارایی‌های دلاری، آنها را با طلا جایگزین کرده و همچنین تلاش کرده تا با جمع آوری طلا از بازار، ذخیره کردن یوآن چین و یورو و برخی دیگر از ارزهای بین‌المللی، سهم دلار را از حساب ذخیره طلا و ارز خارجی خود کاهش دهد.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، بانک مرکزی روسیه بزرگترین خریدار طلا طی هفت سال گذشته بوده است. در سال ۲۰۱۶ این بانک مقادیر بسیار زیادی طلا در جهت حفظ جایگاه خود به عنوان رهبر جهانی در رشد ذخایر طلا، خریداری کرد که این مسئله نشانگر تمایل زیاد این کشوربه خرید و ذخیره‌سازی طلا و همچنین جلب توجه تحلیلگران جهانی می باشد.

شورای جهانی طلا نیز در گزارشی گفت: بانک مرکزی روسیه به خرید بیش از ۹۲ تن طلا در سه ماهه منتهی به سپتامبر در سال ۲۰۱۸  پرداخته و رکورد دو هزار تن ذخایر طلای نزدیک به هشتاد سال گذشته را شکست داده است.

روزنامه دیلی اکسپرس نیز اعلام کرد که میزان خریداری طلا از سوی روسیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بی سابقه بوده و رکوردی جدیدی را با ۱۴۵.۵ تن افزایش که ۶۸ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۱۸ است، ثبت کرده است.

این کشور پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ از چین پیشی گرفت و عنوان پنجمین دارنده ذخایر بزرگ طلا در دنیا را از آن خود کرد، با خرید طلا استراتژی و راه مقابله با تحریم های آمریکا را دنبال کرد و به دلیل افزایش خطر منع معامله بانک های دولتی روسیه با دلار، بانک مرکزی این کشور دارایی های طلای خود را افزایش داد.

بحران کرونا و سقوط نفت هم مانع خرید بیشتر طلا در روسیه نشد
کشورهای مختلف جهان، ذخایر طلا را به منظور تثبیت ارز در برابر تورم بیش از حد حفظ می کنند، به ویژه در صورت بروز یک بحران بزرگ مانند بحرانی که اقتصادهای جهان در حال حاضر در نتیجه شیوع ویروس کرونا درگیر آن هستند.

در سال جاری نیز با وجود دو بحران ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت که اقتصاد روسیه تحت فشار سنگینی قرار گرفت، دارایی‌های روسیه باز هم روند صعودی را طی کرد و افزایش یافت، به طوری که در شش ماه گذشته یعنی آغاز سه ماهه دوم برابر با ۶.۲۴ میلیارد دلار به ذخایر طلای روسیه افزوده شد و کل ارزش این دارایی ها عدد ۱۲۶ میلیارد دلار را به ثبت رساند.

همچنین، این کشور در سه ماهه اول سال جاری نیز میزان تولید طلای خود را ۳.۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داد، به طوری که در این دوره ۶۵.۷۸ تن طلا تولید شد.

علاوه بر آن، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ ارزش صادرات طلا بیش از سایر صادراتها از جمله گاز بوده و در طول ماه‌های آوریل و می برابر با ۶۵.۴ تن طلا به ارزش ۳.۵۵ میلیارد دلار طلا توسط تولیدکنندگان فروخته شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی از ماه جاری، دارایی های طلای این کشور و ارزهای خارجی آن به ۵۹۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

 در واقع، رکورد اخیر افزایش قیمت طلا، دارایی های بین المللی روسیه را در ماه اوت یعنی زمانی که آنها از سطح ۶۰۰ میلیارد دلار عبور کردند، به بالاترین حد خود رسانده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی فیچ سولوشن، تولید طلای روسیه از ۱۱.۳ میلیون اونس در سال ۲۰۲۰ به ۱۵.۵ میلیون اونس در سال ۲۰۲۹ رشد خواهد کرد که این رشد متوسط ‌سالانه ۳.۷ درصد در طول دوره را نشان می دهد.  

این امر منجر به پیشی گرفتن روسیه از چین به عنوان بزرگترین معدنکار طلا خواهد شد که ۱۱.۷درصد از تولید جهانی را تا سال ۲۰۲۹ در مقایسه با ۱۰.۴ درصد در سال جاری به خود اختصاص داده است.

تولید طلای روسیه از ۱۱.۳ میلیون اونس در سال ۲۰۲۰ به ۱۵.۵ میلیون اونس در سال ۲۰۲۹ رشد خواهد کرد که این رشد متوسط ‌سالانه ۳.۷ درصد در طول دوره را نشان می دهد و منجر به پیشی گرفتن روسیه از چین به عنوان بزرگترین معدنکار طلا خواهد شد

 بر اساس همین گزارش، تولید طلای چین قرار است که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۹ تقریباً راکد بماند یعنی انتظار می رود که نرخ رشد متوسط ‌سالانه به میزان ۰.۱ درصد باشد، در حالی که میانگین رشد سالانه نسبت به دوره ده ساله قبلی ۲.۷ درصد می باشد.

بانک مرکزی همچنین به عنوان یک نهاد نظارتی به راشا تودی گفته است که وجوه بین المللی از چهار تا ۱۱ سپتامبر در یک هفته حدود ۰.۰۲ درصد رشد کردند و آمارها نشان داد که از اول ژانویه، روسیه ذخایر ارزی را با ۳۷.۴ میلیارد دلار افزایش داده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱۸.۳ درصد رشد داشته اند.

ذخایر بین المللی دولت که دارایی های خارجی سیال و شامل سهام طلا در سیستم پولی، ارزهای خارجی و حق برداشت مخصوص (SDR) یا طلای کاغذی (یک دارایی پولی صوری است که توسط صندوق بین المللی پول ایجاد شد تا کمبود نقدینگی بین المللی را جبران کند) می باشد، در اختیار بانک مرکزی روسیه (CBR) و دولت است و سطح فعلی منابع بسیار بالاتر از هدف ۵۰۰ میلیارد دلاری تعیین شده توسط CBR در چند سال گذشته می باشد.

چالش مشترک روسیه و چین در مقابل هژمونی دلار آمریکا / روسیه و چین جهان را به استاندارد طلا بازگردانند
دلیل عمده بزرگ نمایی طلا در سال جاری به دلیل ضعف دلار آمریکا می باشد. از سوی دیگر، شاخص دلار آمریکا در سال جاری به میزان ۴.۳۶ درصد افت کرده به طوری که در سه ماه گذشته سقوط شدید ۶.۳۵ درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به اینکه اقتصاد کشورها تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار دارد، سرمایه گذاران تصمیم گرفته اند که با انتخاب عاقلانه ترین روش،  پول خود را در خرید و فروش طلا قرار دهند. به هر حال، مسئله دیگری در مورد افزایش قیمت طلا و کاهش دلار وجود دارد که در واقع ضعف دلار به روند اخیر حرکت طلا کمک کرده و به رکورد بالایی رسیده است.

 نیک پیکوارد، مدیر اوراق بهادار هورایزن ای تی اف بر این باور است که تجمع طلا به سرمایه گذاران نشان داده که سیستم مالی با دلار به عنوان ارز ذخیره نیاز به تغییراتی دارد.

بر اساس گزارش گلد فورکست، یکی از بحث هایی که اخیراً در جریان طلا مورد توجه قرار گرفته، این است که چگونه روسیه و چین به عنوان یک تولید کننده جهانی سنگ معدن طلا با موفقیت یک چالش را برای تسلط بر دلار ایجاد کرده و طی ماههای ژانویه تا مارس سال جاری، سهم دلار آمریکا در تجارت بین خود را به زیر ۵۰ درصد رسانده اند.

روزنامه روسی ایزوستیا گزارش داد که سهم بازار سهام در سه ماهه نخست امسال از ۷۵ درصد در سال ۲۰۱۸ در تجارت بین چین و روسیه به ۴۶ درصد کاهش یافته است. یورو، یوان چین و روبل روسیه به ترتیب ۳۰ درصد، ۱۷ درصد و ۷ درصد از ۵۴ درصد باقی مانده را تشکیل می دهند.

کارشناسان بازرگانی اختلاف تجاری چین و آمریکا را که از سال ۲۰۱۸ در جریان است را دلیل اصلی کاهش نقش دلار آمریکا می دانند، زیرا پکن می خواهد سلطه دلار را مهار کند.

روسیه همچنین با این دیدگاه که به دنبال تدریجی دلارزدایی و انجام معاملات جدید با سایر کشورها از طریق ارزهای محلی است، در حال پیگیری و انجام این امر بوده و از  سال ۲۰۱۶ سیاست کاهش وابستگی به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره را دنبال می کند.

در حال حاضر، ۴۶ درصد از تجارت روسیه با اتحادیه اروپا از طریق یورو می باشد.

علاوه بر آن، روسیه این دستورالعمل را دنبال کرده و با خرید طلای بیشتر سعی در کاهش نفوذ دلار به عنوان ارز ذخیره کرده است. همچنین، تا مارس سال جاری، این کشور به خریداری طلا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار و فلز زرد به میزان ۲۳۰۰ تن یعنی ۲۳ درصد از ذخایر بین المللی مسکو پرداخته در حالی که در نیمه دوم سال ۲۰۱۴، طلا فقط ۱۰ درصد از ذخایر بین المللی روسیه را تشکیل داده است.

در واقع، تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه شرکای تجاری خود موجبات خرید طلا در روسیه را فراهم کرده بود.  

تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه شرکای تجاری خود موجبات خرید طلا در روسیه را فراهم کرده بود

شورای جهانی طلا اعلام کرد که روسیه در سه ماه نخست سال‌ گذشته به میزان ۳/ ۵۵ تن طلا خریداری کرده و چین با خرید ۳۳ تن طلا طی مدت مشابه در مکان دوم جهان قرار دارد.

بسیاری از کشورها مانند چین ترجیح داده اند تا ذخایر ارزی خود را در اوراق قرضه خزانه داری آمریکا نگهداری کنند و به همین دلیل دلار به عنوان ارز ذخیره جهان تعبیر می شود.

علاوه برآن، چین استفاده از ارز خود را در آفریقا یعنی جایی که بودجه زیادی را تأمین کرده یا سرمایه گذاری کرده، افزایش داده است. ظهور چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آفریقا به افزایش استفاده از یوان نیز کمک کرده است.

همچنین، سازمان ملل و صندوق بین المللی پول برای ایجاد سیستمی که به دلار آمریکا به عنوان تنها ارز ذخیره وابسته نباشد، به دنبال ارز جدید ذخیره جهانی می باشند.

کد خبر: ۴۱٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha