۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
تضمینی برای استفاده درست از منابع صندوق توسعه در بورس نیست
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

تضمینی برای استفاده درست از منابع صندوق توسعه در بورس نیست

مروی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که منابع صندوق توسعه ملی، صرفا برای امور مورد نظر قانون صرف شود.

به گزارش بازار، علی مروی اظهار کرد: اگر بازار سرمایه به درستی مدیریت می‌شد یک نتیجه برد برد به ارمغان می‌آورد؛ یعنی هم بازار رونق پیدا می‌کرد و رشد آن پایدار و عمیق بود و هم مردم در آن ماندگار بودند و از منافع سرشار آن بهره می‌شدند.

وی افزود: هنوز هم می‌توان برای مدیریت بازار بورس در جهت درست اقدام نمود و با در نظر گرفتن سیاست‌های مکمل از این بمب نقدینگی که از سوی مردم به بورس گسیل شده است به درستی بهره برد.

عضو هیئت علمی دانشکده علامه طباطبایی با بیان این که وضیت فعلی سازمان بورس با سیاست‌گذاری انجام شده قابل پیش‌بینی بود، عنوان کرد: متاسفانه دولت‌های ایران به مداخله در بازار به بهانه حمایت اعتیاد دارند و در حال حاضر دولت به دوگانه تورم و حمایت از بازار سرمایه رسیده است.

مروی در ادامه تاکید کرد: اگر ساختار بازار، درست و فرآیندها بدون خالت‌های دولت انجام شود، قیمت‌های نسبی توسط خود بازار اصلاح و تعدیل خواهد شد، سهام ارزنده از غیرارزنده تفکیک می‌شود و تناسب این بازار با بخش واقعی اقتصاد زودتر برقرار می‌شود.

وی با ابراز تاسف نسبت به عملکرد سیاستگذار در کنترل تورم در چند سال اخیر که موجب فرسوده شدن روح و روان مردم شده است، گفت: نگرانی اقتصادانان از این بود که اقدات دولت سبب ایجاد یک دوگانه میان تورم و حمایت به صورت تزریق نقدینگی به بورس باشد که اتفاق افتاد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از دلایل اصلی هجوم سرمایه به بورس را حاصل سیاست‌گذاری نادرست پولی و بانکی دانست و اظهار کرد: نرخ سود حقیقی بانک‌ها به شدت منفی بود چون سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد و تورم به بالای ۳۰ درصد رسیده بود، به همین دلیل مردم توجیه منطقی برای نگه داشتن پول خود در بانک نداشتند و مسیر سرمایه خود را به بورس تغییر دادند.

مروی درباره تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی به بورس گفت: گرچه در قانون رفع موانع تولید قید شده است که یک درصد از منابع به صندوق تثبیت اختصاص یابد، اما صدر قانون تاکید می‌کند این اقدام باید در جهت رفع مشکلات فراسازمانی باشد.

وی در ادامه گفت: بر خلاف بورس که نماد شفافیت است، صندوق تثبیت بازار سرمایه سازوکار مشخصی ندارد؛ به معنای دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که منابع وارد شده به صندوق ثبیت، صرفا برای امور مورد نظر قانون صرف شود و برای خرید صف‌های فروش در جهت شاخص سازی مصرف نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به بزرگ شدن بازار سرمایه کشور، اظهار کرد: اندازه بازار سرمایه به قدری زیاد است که دولت با توجه به کسری بودجه، توانایی تزریق منابع مورد نیاز آن را ندارد، بنابراین ناچار است از برخی سهام‌های خاص حمایت کند، به دنبال این اقدام، قیمت‌های نسبی مختل و سرمایه‌گذاران واقعی ناامید خواهند شد که نتیجه‌ای جر تورم و ضرر به بازار سرمایه ندارد.

کد خبر: ۴۱٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha