۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
دنیا ۱۲ هزار میلیارد دلار کوچکتر می شود
توزیع ناعادلانه واکسن مانع اصلاح اقتصاد دنیا

دنیا ۱۲ هزار میلیارد دلار کوچکتر می شود

همه گیری کرونا هزینه زیادی به اقتصاد دنیا تحمیل کرد و همه به تولید واکسنی چشم دوخته اند که می تواند جهان را نجات دهد ولی در صورتی که این واکسن عادلانه توزیع نشود، اقتصاد احیا نخواهد شد و لذا کارشناسان اقتصادی براین باورند که نباید خیلی به واکسن دل بست و اقتصاد جهان تا پایان ۲۰۲۱، ۱۲ هزار میلیارد دلار کوچک می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: هزینه های اقتصادی همه گیری کرونا برهیچ کس پوشیده نیست و گزارشهای سازمانهای جهانی هم هر روز خبر از تشدید بحران می دهد.

طبق گزارش اخیر صندوق بین المللی پول با وجود اینکه برای تقویت اقتصاد دنیا بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد هزینه شده است ولی بازهم انتظار می رود تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۲ هزار میلیارد دلار از ارزش اقتصاد جهان کاسته شود.طبق این گزارش تاثیرات مخرب ناشی از همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا هر روز بیشتر می شود  و تاثیرات منفی این بحران روی کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای صنعتی خواهد بود.

 وب سایت لایومینت درمورد این آمار نوشت:« این بالاترین میزان افت ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون است.»موسسه بیل و ملیندا گیتس هم در گزارشی به هزینه های بالای همه گیری برای اقتصاد دنیا اشاره کرد و نوشت:« بحران کرونا باعث شد تا تمامی نتایج مثبت ناشی از برنامه های توسعه  اجرای شده توسط سازمان ملل طی ۲۰ سال اخیر از بین برود . در واقع کرونا ما را به ۲۰ سال قبل بازگرداند و نرخ بیکاری و فقر و گرسنگی را در دنیا افزایش داد.»

سیستم بهداشت و درمان دنیا هم آسیب دیده است
طبق گزارش موسسه بیل و ملیندا گیتس از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون نرخ فقر در دنیا ۷ درصد رشد کرده است. از طرف دیگر این بحران را می توان به عنوان ابزاری برای ارزیابی کارایی  و عملکرد سیستم سلامت و بهداشت دنیا ارزیابی کرد و مطالعات ما نشان می دهد که کارایی سیستم بهداشت و درمان دنیا طی ۲۵ هفته ای که از شروع پاندمی گذشته است به سطحی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ مشاهده می کردیم، بازگشته است. در واقع طی ۲۵ هفته، کارایی سیستم بهداشتی و سلامتی بیش از ۲۵ سال به عقب بازگشته است.

از طرف دیگر آسیبهای اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا  باعث تقویت نابرابری اقتصادی در  دنیا شده است. این بحران تاثیر مخربی روی زنان داشته است و تبعیض نژادی را در دنیا بیشتر کرده است . شمار افرادی که در فقر مطلق زندگی می کنند در جریان این همه گیری بیشتر شد و بر شمار کارگرانی که با دستمزدهای بسیار پایین حاضر به کار هستند هم افزوده شد.

کارایی سیستم بهداشت و درمان دنیا طی ۲۵ هفته ای که از شروع پاندمی گذشته است به سطحی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ مشاهده می کردیم، بازگشته است. در واقع طی ۲۵ هفته، کارایی سیستم بهداشتی و سلامتی بیش از ۲۵ سال به عقب بازگشته است

به واکسن هم نمی توان دل بست
در جریان بحران کرونا، رقابت برای تولید واکسن کرونا با سرعت هر چه تمام تر در جریان است  اما مساله مهم این است که توسعه و تولید واکسن نمی تواند این بحران سلامتی را به سرعت پایان دهد مگر اینکه واکسن به تمامی کشورهای دنیا، حتی دورافتاده ترین و فقیرترین کشورها، ارسال شود. بر مبنای مدل سازی دانشگاه نورث ایسترن امریکا اگر کشورهای ثروتمند دنیا اولین دوزهای واکسن – تا سقف دو میلیارد دوز- را خریداری کنند و اجازه توزیع عادلانه آن در دنیا را ندهند، شمار قربانیان این ویروس در دنیا دو برابر سطح کنونی می شود  و فاجعه ای انسانی رقم می خورد.

ملیندا گیتس در مورد این مساله به سی ان بی سی گفت:«یکی از بزرگترین مشکلات دنیا در مواجهه با این پاندمی  این است که سیستم های بهداشتی و درمانی در دنیا آسیب دیده اند  و اقتصاد دنیا را هم با ضعف های بزرگی روبرو کرده است. در نتیجه این همه گیری تمامی تلاشهای دنیا برای افزایش سطح برابری اقتصادی، دسترسی افراد به امکانات اولیه ، داشتن زندگی با راندمان بالاتر و ارتقای سیستم بهداشتی و درمانی و در نهایت افزایش دسترسی مردم دنیا  منابع مالی از بین رفت.»

البته در گزارش موسسه بیل و ملیندا گیتس در مورد راهکارهای پیش روی دنیا برای مقابله با تاثیرات مخرب بیشتر در نتیجه همه گیری کرونا هم صحبت شده است . ملیندا گیتس در این مورد گفت:« بدون شک تولید واکسن کرونا یکی از اصلی ترین و مهمترین کارهایی است که دنیا برای مواجهه با ویروس کرونا  باید انجام دهد و خبرهای خوبی هم در این زمینه شنیده می شود ولی مشکل اصلی توزیع واکسن است. در تمامی خبرها شنیده می شود دولتهای غربی به خصوص امریکا و اروپای غربی میلیاردها دوز از واکسن را خریداری کرده اند. واکسن هایی که حتی تایید هم نشده اند. بنابراین در صورت تایید نهایی واکسن، شرکت داروسازی موظف است در درجه اول به تعهدات تجاری خود عمل کند و سفارشهای اولیه را تحویل دهد. در نتیجه دوزهای اولیه تولید شده واکسن وارد بازار کشورهای صنعتی می شود و کشورهای در حال توسعه نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند.این مساله می تواند چالشهای دنیا در مواجهه با بحران را بیشتر کند،نابرابری را در دنیا افزایش دهد و مهمتر اینکه مانع از بازگشایی آزادانه مرزهای کشورها و ورود توریستها به صورت آزادانه شود که همه آنها مانعی در مسیر اصلاح اقتصاد دنیا است.»

 در انتهای این گزارش بر ضرورت توجه به شرایط اقتصادی کشورهای در حال توسعه، ارایه کمک مالی از طرف سازمانهای جهانی و در نهایت توزیع عادلانه واکسن در دنیا تاکید شده است و این راهکارها به عنوان راهکارهای دنیا برای رهایی از این ویروس معرفی شده است.

کد خبر: ۴۱٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha