۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
۹۲ نیروگاه خورشیدی در خراسان شمالی فعال است؛ احداث ۷ نیروگاه دیگر
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۹۲ نیروگاه خورشیدی در خراسان شمالی فعال است؛ احداث ۷ نیروگاه دیگر

بجنورد- ۹۲ نیروگاه خورشیدی در خراسان شمالی با ظرفیت هزار و ۱۲۰ کیلووات وجود دارد که در این نیروگاه‌ها در طول سال، دو میلیون و ۲۵۸ هزار کیلووات انرژی معادل برق مصرفی ۹۰۴ خانواده تولید می‌شود اما به گفته مسئولان قرار است هفت نیروگاه دیگر نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی‌ها در این استان ساخته شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: نیروگاه‌های خورشیدی سازگار با محیط‌زیست هستند و امروزه همه از انرژی خورشیدی مطلع هستند و می‌دانند می‌توان با استفاده از این نیروی بی‌پایان برق تولید کرد؛ با توجه به کم‌آبی در کشور، در احداث نیروگاه خورشیدی به‌هیچ‌عنوان از آب استفاده نمی‌شود و از تابش نور آفتاب برای تولید انرژی استفاده می‌شود همچنین تابش نور آفتاب به پنل های خورشیدی ۱۵ تا ۲۰ درصد گرمای خورشید را می‌گیرد و باعث کاهش دما می‌شود.

خراسان شمالی، به لحاظ دارا بودن بیش از ۳۳۰ روز آفتابی در سال، هوای معتدل و دمای مناسب یکی از بهترین مناطق برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور محسوب می‌شود؛ زیرا احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق گرم مقرون‌به‌صرفه نیست و هوای گرم و دمای بالای ۳۰ درجه باعث کاهش تولید برق می‌شود.

در این استان ۹۲ نیروگاه خورشیدی فعال است، که برای اطلاع از چگونگی فعالیت آن‌ها، میزان تولید انرژی با «علیرضا صبوری» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی به گفت‌وگو می‌نشینیم.

* تعداد نیروگاه‌های خورشیدی در استان و ظرفیت آن‌ها به چه میزان است؟
۹۲نیروگاه خورشیدی در استان با ظرفیت هزار و ۱۲۰ کیلووات وجود دارد که در این نیروگاه‌ها در طول سال، دو میلیون و ۲۵۸ هزار کیلووات انرژی معادل برق مصرفی ۹۰۴ خانواده تولید می‌شود که از این میزان، ۵۵ نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی و ۲۸ نیروگاه نیز در سازمان‌ها وادارات دولتی راه‌اندازی شده است.

 * در خصوص خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی توضیح دهید.
برای همه دارندگان نیروگاه‌های خورشیدی بخش خصوصی که با سرمایه شخصی و بهره‌مندی از تسهیلات با معرفی شرکت توزیع نیروی برق استان به بانک‌های عامل این نیروگاه‌ها را احداث کرده‌اند، ۴۳۰ میلیون تومان بابت انرژی تولیدی در خرداد و تیرماه به مالکان نیروگاه خورشیدی واریز شد.

 * دستگاه‌های دولتی به چه میزان از این انرژی بهره‌مند هستند؟
طبق دستورالعمل ابلاغی معاون اول محترم رئیس‌جمهور، همه دستگاه‌ها وادارات دولتی موظف هستند که حداقل معادل ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین کنند در غیر این صورت هر کیلووات ساعت مصرف برق آن‌ها باقیمت آزاد ۱۰ هزار و ۴۰۰ ریال محاسبه خواهد شد.

* آیا مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان نیز از این امکان بهره‌مند خواهند بود؟
تفاهم‌نامه‌ای بانام طرح «برکت آفتاب» برای احداث نیروگاه خورشیدی در منازل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی در سال ۹۶ منعقد شد و سال گذشته از هزار و ۳۵۰ خانواده‌های مددجویان که از کمیته امداد و بهزیستی خراسان شمالی به ما معرفی شدند، منزل هزار و ۲۰۰ خانواده ازلحاظ فنی و ساخت گاه احداث نیروگاه مورد تائید قرار گرفت اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم از طرف اداره‌های مرتبط، اجرای طرح محقق نشد.

 در صورت احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای مددجویان، طبق برآورد احداث آن در سال ۹۷، مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال هزینه نیاز داشت درحالی‌که اکنون این میزان به ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون ریال افزایش‌یافته است. بااین‌وجود برای آن تعداد محدود از مددجویان که در اوایل سال ۹۷ نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات احداث شد، به ازای هر دو ماه تولید انرژی به‌عنوان‌مثال برای دو ماه خرداد و تیر ۹۹ حدود مبلغ  ۴۰ میلیون ریال به‌حساب آن‌ها واریز می‌شود که با بخشی از آن می‌توانند اقساط تسهیلاتی مبلغ ماهانه ۶۵۰ هزارتویمان را که برای احداث نیروگاه خورشیدی دریافت کرده‌اند، پرداخت کنند.

 * ویژگی‌های این طرح چیست؟
یکی از ویژگی‌های این طرح، اقتصادی بودن آن است زیرا فرمول تعدیل بر اساس افزایش ارزش‌افزوده یورو در هر دوره دوماهه و در هرسال محاسبه می‌شود.

* آیا از این طرح حمایت نیز شده است؟
متأسفانه خیر، تعدادی از استان‌ها با حمایت سازمان بودجه و برنامه‌ریزی استان مربوطه با پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض و پرداخت الباقی هزینه احداث نیروگاه خورشیدی به‌صورت قرض‌الحسنه از طرف کمیته امداد و سازمان بهزیستی  به تعداد زیاد خانواده‌های مددجویان در سال‌های گذشته مولد خورشیدی ۵ کیلوواتی برای این مددجویان احداث کردند و با این کار مددجویان توانستند به کسب درآمد پایدار دست پیدا کنند.  

نیروگاه‌های خورشیدی به دو بخش نیروگاه‌های متصل به شبکه و جدا از شبکه تقسیم‌بندی می‌شوند. در این نیروگاه‌ها تلفات انرژی به صفر می‌رسد و به لحاظ زیست‌محیطی نیز دارای مزایای زیادی است به‌طوری‌که عنوان می‌شود هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی معادل ۱۶۲ اصله درخت است.

* استان خراسان شمالی از چه تعداد نیروگاه بزرگ خورشیدی بهره‌مند است؟
در حال حاضر سه نیروگاه ۱۰ مگاوات، دو نیروگاه پنج مگاوات و دو نیروگاه دو مگاوات توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در مراحل پی گیری احداث است که همه زمین‌های موردنیاز برای احداث واگذارشده و بعضی نیز در مراحل جذب اعتبارات استانی و بین‌المللی است.

نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه دارای برخی مزایا هستند البته در کنار آن نیروگاه‌های خورشیدی جدا از شبکه نیز وجود دارد که آن‌ها نیز برای مناطق صعب‌العبور و مکان‌هایی که شبکه برق ندارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

* بیشترین کاربرد این نوع نیروگاه‌های خورشیدی در بین چه قشری است؟
بیشترین کاربرد این نوع نیروگاه‌های خورشیدی در بین عشایر است؛ سال‌های گذشته ۴۰۰ دستگاه پنل خورشیدی به عشایر استان با حمایت دستگاه مربوطه تحویل داده شد و با توجه به وجود پنج هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر در استان،  امیدواریم با حمایت مسئولان و جذب اعتبارات، بقیه خانوارهای عشایر نیز از این پنل های خورشیدی بهره‌مند شوند.

همچنین برق‌رسانی با بهره‌گیری از نیروگاه خورشیدی جدا از شبکه به منطقه «پست دره» نیز، ۳۱ خانواده بافاصله ۵ کیلومتری در سه روستا سکنی دارند که حدود دو سال برق‌رسانی به این منطقه با احداث نیروگاه جدا از شبکه انجام می‌شود و دستگاه‌ها به‌نوعی طراحی‌شده است که بتواند تا دو روز در صورت کمبود نور آفتاب نیز انرژی الکتریکی را ذخیره کند و چندین روستای دیگر در مرحله احداث مولدهای خورشیدی است.

 نیروگاه‌های خورشیدی سازگار با محیط‌زیست هستند با توجه به کم‌آبی در کشور، در احداث نیروگاه خورشیدی به‌هیچ‌عنوان از آب استفاده نمی‌شود و از تابش نور آفتاب برای تولید انرژی استفاده می‌شود همچنین تابش نور آفتاب به پنل های خورشیدی ۱۵ تا ۲۰ درصد گرمای خورشید را می‌گیرد و باعث کاهش دما می‌شود.

خراسان شمالی دارای آب‌وهوای مناسب برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است زیرا احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق گرم مقرون‌به‌صرفه نیست و هوای گرم و دمای بالای ۳۰ درجه باعث کاهش تولید برق می‌شود همچنین میزان گردوخاک تا ۳۵ درصد باعث کاهش تولید برق می‌شود که خوشبختانه خراسان شمالی میزان گردوخاک بالایی ندارد.

* چه تعداد نیروگاه خورشیدی در دست اقدام است؟
در حال حاضر قرارداد خرید تضمینی انرژی برای ۵۸ دهیاری جاجرم و راز و امام‌زاده مناطق مختلف استان و متقاضیان دیگر بخش خصوصی منعقد و در حال احداث است همچنین برنامه امسال برای خانواده‌های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان اجرای هزار پنل خورشیدی پنج کیلوواتی است.

کد خبر: ۴۱٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha