۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
 سمن‌های روستایی کلید مهاجرت معکوس
عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان تشریح کرد

سمن‌های روستایی کلید مهاجرت معکوس

عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان با اشاره به اینکه بی‌تدبیری‌های مسئولان سبب مهاجرت اجباری روستاییان به شهرها شده است، گفت: متأسفانه سیاست‌گذاران و مدیران کشور به مشکلات تولید و روستاییان توجهی نداشته اند که باید توسط سمن‌ها به این موضوع رسیدگی شود.

مهدی فتحی مقدم، عضو هیات مدیره روستا زادگان سرزمین آفتاب، در گفت و گو با خبرنگار بازار،  درباره حمایت‌هایی که باید از کشاورزی در روستاها شود، گفت: روستاها از زمان‌های گذشته و نه‌چندان دور مرکز تولید بوده اند؛ بدین شرح که هر محصولی که شهرها، کلانشهرها یا حتی روستاییان نیاز داشتند، توسط روستاها به عنوان مراکز تولید، به دست می‌آمده است و مرکز تولید تمامی محصولات کشاورزی، دامپروری و به‌طور کلی مایحتاج روزانه کشور روستاها بوده اند.

وی با اشاره به اینکه اکنون راهبرد اساسی برای توسعه و کارآفرینی روستاها موجود است، افزود: اولین قضیه مهم در این باره، جذب کسب و کارها و همچنین تأمین نیروهای مورد نیاز آن‌ها از سایر نقاط خصوصاً مناطق شهری به روستاها است و بدین ترتیب راهی نیز ایجاد خواهد شد تا نیروهایی که از سالیان گذشته برای امرار معاش از روستاها به شهرها آمده‌ بودند، بتوانند با رضایت کامل به محل زندگی گذشته خود بازگردند؛ لذا این مسأله از مهم‌ترین موضوعات کنونی به شمار می‌آید. هم‌چنین باید تسهیلاتی برای آغاز کار جوانان در روستاها و هم‌چنین ایجاد انگیزه ارائه شود. 

فتحی‌مقدم با اشاره به اینکه با وضعیت کنونی امکان امرار معاش به خوبی وجود ندارد، گفت: تولیدات روستایی کشور ما با حداقل هزینه ها انجام می‌شود، پس بنابراین مقرون به صرفه و قابل استفاده برای سراسر کشور است. همچنین کاربرد دیگر توسعه کارآفرینی در روستاها، حفظ و توسعه کسب و کارهای موجود در آن از طریق سیاست‌های حمایتی است که متأسفانه سیاست‌گذاران و مدیران کشور به آن توجهی نمی‌کنند.

عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان اظهار داشت: در گذشته‌ای نه‌چندان دور، کشاورزان و روستاییان معمولا منازلی بزرگ به همراه باغی در مقابل آن داشتند که مایحتاج مورد نیاز آنان را تأمین می‌کرد؛ همچنین دام و طیور پرورش می‌دادند که علاوه بر مایحتاج روستاها، غذای شهرها را نیز تأمین می‌کردند. اکنون مسأله اینجا است که با تنظیم قوانین دست و پاگیر مانع از رشد روستاها در توسعه مرغداری‌ها و همچنین دامداری‌های کوچک و بزرگ صنعتی یا غیر صنعتی شده‌اند؛ از طرفی ایجاد طرح مجتمع روشن اقدامی است که بر اساس آن می‌توان اقدامات مناسب در زمینه تولید محصولات مناسب برای کشور و بازگشت روستاییان به شهرها داشت.

این کارشناس زراعت  اضافه کرد: راهبرد سوم برای توسعه کارآفرینی در روستاها یا اشتغال در آن‌ها که مدنظر سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، روستازادگان سرزمین آفتاب، باشگاه کشاورزان جوان و ... است و ما نیز به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد پیگیر آن هستیم، حمایت از ایجاد و تولد کسب و کارهای جدید از درون مناطق روستایی است که حمایت از این مقوله نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و درازمدت است.

فتحی‌مقدم خاطرنشان کرد: ازدحامی که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود، به دلیل بی‌تدبیری‌هایی است که روستاییان را از محل تولد خود خارج کرده و سبب ایجاد مشکلات فراوان در بسیاری از جهات شده است. به‌طور مثال بحران بی‌آبی کوچکترین بحرانی است که روستائیان کشور تا کنون با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

کد خبر: ۴٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha