۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
امکان اصلاح دامنه نوسان با تقویت بازارگردانی
در جلسه هم اندیشی کارگروه اندیشه ورزی مدیریت بازار مطرح شد

امکان اصلاح دامنه نوسان با تقویت بازارگردانی

دومین جلسه هم اندیشی کارگروه اندیشه ورزی مدیریت بازار با موضوع بررسی ریز ساختارهای بازار سرمایه امروز دوشنبه ۲۴ شهریور در قالب وبینار برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، در این وبینار که با حضور سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار و محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد، فعالان بازار سرمایه پیشنهادهای خود را در خصوص ریزساختارهای بازار سرمایه بیان کردند.

پویا شدن دامنه نوسان، تغییرات زمان پیش گشایش، حفظ اعتماد در بازار  و تلاش برای حذف صف از فرآیند خرید و فروش از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

زانیار احمدی مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار در این وبینار عنوان کرد: در حوزه ریزساختارهای بازار  سرمایه به ویژه حجم مبنا و دامنه نوسان مطالعات گسترده ای انجام شده است و بر اساس این مطالعات، دامنه نوسان در بسیاری از کشورها اعمال و از چهار درصد تا ۵۰ درصد هم قابل مشاهده است. بنابراین، مهمترین ویژگی دامنه نوسان در کشورهایی با بورس پیشرفته نیز برخورداری از دامنه نوسان پویا است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که در بورس های پیشرفته با دامنه وسیع تر نهاد بازارگردانی نیز توسعه قابل توجهی داشته و هیجان در این بازار ها قابل کنترل است. از طرف دیگر در اکثر کشورها افراد به شکل غیر مستقیم به بازار سرمایه وارد می شوند و حجم معاملات آنلاین حدود ۲۰ درصد است. بنابر این پیش فرض اصلاح دامنه نوسان در مرحله اول تقویت نهاد بازارگردانی است.

احمدی افزود: اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه کشور در دستور کار قرار دارد اما باید فرآیند آن با مطالعه و دقت انجام شود.

در این وبینار، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز عنوان کرد: مهمترین ویژگی بازار سرمایه نقدشوندگی آن است. بنابراین اصلاح ریزساختار های بازار سرمایه نیز با این پیش فرض انجام می شود و با رعایت وحفظ نقدشوندگی می توانیم در خصوص این موضوعات به اجماع برسیم.

وی با بیان اینکه سازمان بورس به دنبال اصلاح ساختار ها است، افزود: اصلاح دامنه نوسان از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد اما برای تحقق آن باید بحث بازارگردانی تقویت شود.

خدابخش افزود: افزایش دامنه نوسان بدون ارتقای سواد مالی و فراگیری فرهنگ سرمایه گذاری از سوی عموم جامعه امکان پذیر نیست.

در پایان نشست کارگروه اندیشه ورزی مدیریت بازار، سیاوش وکیلی مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار هم ابراز داشت: سازمان بورس چنین نشست هایی را به منظور تبادل نظرات  و دیدگاه های دوطرفه برگزار می کند و همیشه گوش شنوای فعالان بازار سرمایه خواهد بود.

کد خبر: ۴۱٬۴۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha