۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
مشارکت چینی‌ها و تجار ایرانی برای تاراج میراث ۲ هزار و ۵۰۰ ساله / عرضه فرش بی‌هویت چینی به نام قالی ایرانی
طراح و فعال حوزه صنایع دستی مطرح کرد

مشارکت چینی‌ها و تجار ایرانی برای تاراج میراث ۲ هزار و ۵۰۰ ساله / عرضه فرش بی‌هویت چینی به نام قالی ایرانی

محمدی، طراح و فعال حوزه صنایع دستی معتقد است، چینی‌ها با مشارکت برخی تجار ایرانی، در حال تاراج هنر - صنعت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله فرش دستباف ایرانی هستند.

به گزارش بازار، احسان محمدی طراح و فعال حوزه صنایع دستی ایران با بیان این مطلب افزود: پیش از این نیز کشورهایی چون چین، ترکیه، افغانستان و ترکیه به‌رغم کپی برداری از طرح و نقش فرش دستباف ایرانی، در بازار جهانی این هنر ارزشمند که در اختیار ایران است، موفقیتی نداشته‌اند.

وی گفت: فرش دستباف میراث ۲ هزار و پانصد ساله ایرانی است و علت عدم توفیق دیگران این است که این هنر _ صنعت در خون فرش‌بافان ایرانی جریان دارد و دست‌نیافتنی است.

این طراح ایرانی با تاکید براینکه آنچه دست‌بافته‌های هنرمندان ایرانی را با تولیدات دیگر کشورهای متفاوت می‌کند، اصالت آن است، تصریح‌کرد: از تولیدکننده رنگ و نخ به عنوان مواد اولیه تا برپاکننده دارقالی، طراح و نقاش و در نهایت بافنده ایرانی میراث‌دار این هنر _ صنعت بی‌بدیل از نسل‌های پیش از خود هستند و پیشرفته‌ترین مراکز آموزشی جهان توانایی رقابت با این آموزش سینه به سینه را ندارند.

محمدی گفت: آخرین حلقه تکمیل کننده معرفی این هنر _ صنعت اصیل ایرانی به جهانیان تجار خوشنام ایرانی هستند که با عرضه فرش دستباف به واقع فرهنگ غتی ایرانی را به دنیا صادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تجار ایرانی به واسطه ارزش‌های فرش‌دستباف در بازارهای جهانی شناخته شده‌اند، اطهارداشت: این روزهای خبر ناخوشایندی از خیانت برخی از این تجار به اصیلترین و ارزشمندترین هنر ایرانی به گوش می‌رسد که تاسفبار است.

این فعال اقتصادی و صادرکننده صنایع دستی ایران گفت: متاسفانه برخی تجار ایرانی با همتایان چینی خود همراه شده و دست‌بافته‌های این کشور که همه کپی‌برداری شده‌است را به نام فرش ایرانی به دیگر کشورها صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: این تجار به واسطه سال‌ها عرضه فرش دستباف ایرانی در بازارهای صادراتی اعتبار پیدا کرده‌اند و امروز از این اعتبار برای خیانت به هنر _ صنعت اول و میراث ۲ هزار و پانصد ساله ایران زمین سواستفاده می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه ایمان دارم پس از مدتی این کلاهبرداری افشا و ان تجار و دستبافته‌های کپی شده چینی بی‌اعتبار می‌شوند، توضیح‌داد: اما قطعا این رفتار به اعتبار فرش دستباف ایرانی و دیگر تجار آسیب جدی وارد خواهد کرد و برای احیا اعتمادی که طی سال‌های به دست آمده باید هزینه زیادی پرداخت کنیم.

‌وی ادامه‌ داد: چینی‌ها به واسطه بهره‌گیری از نیروی کار و مواد اولیه ارزان، فرش‌های کپی شده را با قیمتی بسیار پایین‌تر از دستبافته‌های ایرانی تولید می‌کنند.

این طراح ایرانی با تاکید براینکه قیمت ارزان در ابتدا خوشایند بازار است، مطرح‌کرد: اما با گذشت زمان و افشای این موضوع که آین فرش‌ها ایرانی نیستند، موجی از بی‌اعتمادی علیه تجار ایرانی شکل خواهد گرفت.

وی افزود: پیش از آنکه دیرشود و اعتبار هنر _ صنعت اول کشورمان خدشه‌دار شود، متولیان دولتی و فعالان بخش خصوصی باید نسبت به این رفتار موضع گرفته و بازارهای هدف صادراتی را از این کلاهبرداری مطلع کنند.

محمدی در پایان متذکر شد: صیانت از اعتبار فرش دستباف وظیفه همه مردم ایران است و کوتاهی در این مورد بخشودنی نیست.

کد خبر: ۴۱٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha