۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
تخصیص و انتقال ارز، مهمترین چالش صنعت روغن نباتی
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران مطرح کرد

تخصیص و انتقال ارز، مهمترین چالش صنعت روغن نباتی

بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران تخصیص و انتقال ارز را مهمترین چالش حوزه تولید روغن خوراکی در کشور برشمرد.

به گزارش بازار، «امیرهوشنگ بیرشک» در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد افزود: کشور در بحث روغن خوراکی وابسته به واردات است.

وی اظهارداشت: ارزی که برای واردات روغن خام اختصاص می یابد ارز ۴۲۰۰ تومان است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: برای تولید روغن خوراکی در داخل به دو میلیون تن روغن خام نیاز داریم که از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بصورت واردات مستقیم، ۶۰۰ هزار تن از استحصال دانه های روغنی وارداتی وبقیه هم از استحصال دانه های روغنی تولید داخل نیاز صنایع تامین می شود.

وی در ادامه افزود: طرح خودکفایی دانه های روغنی ۱۰ سال پیش در کشور آغاز شد.

بیرشک اظهارداشت: این طرح به دلائلی چند سال متوقف بود اما در سال های اخیر پیشرفت خیلی خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: ضریب وابستگی کشور به واردات روغن خام در سال ۹۲ بیش از ۹۴ درصد بود اما امروز این ضریب با توجه به تلاش های صورت گرفته به ۸۴ درصد رسیده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: توسعه کشت دانه های روغنی به مرور می تواند ضریب وابستگی کشور به واردات دانه های روغنی و روغن خام را کمتر کند اما اینکه بگویم می خواهیم در دانه های روغنی و روغن خام خودکفا شویم این دور از دسترس است.

وی همچنین در خصوص کمبود عرضه روغن به بازار نیز افزود: این قضیه دلائل مختلفی دارد این طور نیست که کارخانه های روغن نباتی بخواهند عرضه روغن به بازار را کم کنند.

بیرشک بیان داشت: وابستگی به واردات مواد اولیه داریم باید مواد اولیه در اختیار واحدهای تولیدی قرارگیرد تا بتوانند به امر تولید بپردازند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تخصیص ارز برای واردات روغن خام سه ماه است که به مشکل برخورده و انتقال ارز به سختی انجام می شود به همین دلیل ورودی روغن خام به کارخانجات شیب نزولی داشته است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران یادآورشد: روغن نباتی در حال حاضر بصورت هدفمند و مدیریت شده در حال توزیع است اینطور نیست که بگویم عرضه روغن به بازار کم شده است.

کد خبر: ۴۱٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha