۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
تامین امنیت غذایی، قابل مقایسه با سایر اولویت‌های تخصیص ارز نیست
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تامین امنیت غذایی، قابل مقایسه با سایر اولویت‌های تخصیص ارز نیست

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: موضوع تامین امنیت غذایی قابل مقایسه با سایر اولویت‌های ارزی نیست، بانک مرکزی تخصیص ارز نهاده‌های دامی و کشاورزی را سرعت دهد.

به گزارش بازار، سیدجواد ساداتی نژاد، با اشاره به اینکه با پیگیری‌های رئیس و نمایندگان مجلس، شرایط تخصیص ارز به نهاده‌های دامی و کشاورزی نسبت به ماه قبل بهتر شده،، اما کافی نیست، افزود: بانک مرکزی باید سرعت تخصیص ارز را بالا برد تا به موضوع امنیت غذایی آسیبی وارد نشود.

وی اضافه کرد: بی توجهی به میزان واردات نهاده‌های دامی، به روند تولید در کشور اثر می‌گذارد و قیمت‌های بازار را دچار نوسان می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین علت کندی و بروز برخی مشکلات حوزه کشاورزی را، واگذاری بخشی از اختیارت وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت دانست و گفت: باید اختیارات بخش دامی و کشاورزی به وزیر جهاد بازگردانده شود تا یک نفر مسئول و جوابگو مشکلات این بخش باشد.

اگر قیمت خرید تضمینی گندم واقعی نباشد، کشاورزان تولید نمی‌کنند
سیدجواد ساداتی نژاد با اشاره به اینکه خرید تضمینی اقلام اساسی و تامین امنیت غذایی در همه کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: گندم و خرید تضمینی آن، یکی از شاخصه‌های اصلی، برای تامین امنیت غذایی است.

وی با تاکید براینکه اگر هزینه‌های تولید، و قیمت خرید تضمینی اقلام اساسی مورد نیاز کشور، واقعی تعیین نشود، کشاورزان کاشت و تولید نمی‌کنند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۰ هر زمان مبلغ خرید تضمینی با هزینه واقعی تولید منطبق نبوده، شاهد واردات آن محصولات به کشور بوده ایم که به زیان کشور و مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه دولت نباید به جای کمک به کشاورزان داخلی، منافع کشاورزان خارجی را تامین کند، افزود: واردات محصولاتی که توان تولید آن در کشور است، در واقع همان دادن امتیاز و حمایت از تولیدکنندگان خارجی است.

ساداتی نژاد حمایت از کشاورزان را از اولویت‌های اصلی کشور خواند و گفت: تصویب طرح دو فوریتی اصلاح قانون خرید تضمینی اقلام اساسی با رای بالای نمایندگان، نشان داد مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به کشاورزان و حمایت از فعالان بخش کشاورزی دارد.

وی تعیین قیمت، زمان تعیین قیمت و زمان واریز مبلغ را سه موضوع اصلی در حوزه خرید تضمینی اقلام اساسی برشمرد و افزود: به زودی جزئیات این طرح در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد تا ان شاءلله بتوانیم با حل بخشی از دغدغه‌های کشاورزان، به خودکفایی در تولید برسیم.

کد خبر: ۴۱٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha