۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
سرعین، پشت غبار کرونا؛ چشمه های خاموش، گردشگری فراموش
بازار گزارش می‌دهد

سرعین، پشت غبار کرونا؛ چشمه های خاموش، گردشگری فراموش

اردبیل- در روزهایی که سایه کرونا بر سر هر شغل و پیشه ای سنگینی می کرد؛ صنعت گردشگری نیز از این بلا در امان نماند و حالا فعالان این حوزه در اردبیل شرایط سختی را تجربه می کنند.

زهرا رضازاده؛ بازار: سرعین امسال دیگر اصلاً شبیه به شهر پر جنب‌وجوش سال‌های گذشته نیست. این روزها شهر چشمه‌های بهشتی در سکوت عجیبی به سر می‌برد و خالی از میهمانان و گردشگرانی است که زمانی در جلوی آب‌درمانی‌ها صف می‌کشیدند،  در بازارچه‌ها تردد داشتند و در خیابان ها و پیاده روهای شهر نیز جای سوزن انداختن نبود.

استان اردبیل را می‌توان از استان‌های با ظرفیت بالقوه گردشگری نام برد که در این صنعت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به یکی از مقصدهای مهم گردشگران تبدیل‌شده است اما امسال این استان نتوانست از برگ برنده خود در مسیر کسب درآمد استفاده کند.

آری، کرونا ویروس حالا تمامی حساب‌وکتاب صنعت گردشگری استان را برهم زده است؛ در این میان شهرستان سرعین به‌عنوان یکی از کرونازده‌ترین شهرهای کشور، متحمل خسارت‌های بسیاری شد بطوریکه هم‌اکنون بسیاری از هتلداران و صاحبان آب‌درمانی‌ها در مرز ورشکستگی قرار دارند و تنها دل‌خوشی‌شان به وعده‌های حمایتی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

این در حالی است که مسئولان و دستگاه‌های مربوطه ارائه تسهیلات حمایتی از کسب‌وکارهای خسارت‌دیده گردشگری را در دستور کار قرار داده‌اند و در این زمینه برنامه‌های حمایتی را ابلاغ کرده‌اند تا چرخ توسعه صنعت گردشگری از حرکت بازنایستد.

اما این مسئله به‌تنهایی نتوانسته دردی از مشکلات فعالان این عرصه را دوا کند و بسیاری از صاحبان صنعت در این شهرستان از وضعیت موجود گلایه‌مندند و در نارضایتی به سر می‌برند.

با تعطیل شدن دو مجتمع پرآوازه سرعین عملاً چوب حراج به آبروی صنعت گردشگری استان اردبیل زده می‌شود

اقتصاد صنعت گردشگری صدمات قابل‌توجهی از شیوع کرونا دید
دراین‌باره جعفر بذری رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل اظهار داشت: اقتصاد صنعت گردشگری به‌خصوص فعالیت واحدهای اقامتی به‌طور مستقیم از کرونا ضربه دیده و فعالان این حوزه آسیب‌های جدی در این زمینه متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: همکاری بخش خصوصی با دستگاه‌های دولتی برای حل مشکلات موجود باهدف کاهش شیوع کرونا یک اولویت اساسی و مهم است و در این زمینه برای حل مشکلات موجود دستورالعمل‌های لازم برای بازگشایی آب‌درمانی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده است.

بذری ادامه داد:  در راستای حفظ سلامتی مردم و گردشگران نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌یافته که فعالان در آب‌درمانی‌ها و هتل‌ها باید رعایت اصول و قواعد ستاد مقابله با کرونا دست‌به‌کار شوند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

رئیس جامعه هتلداران استان اردبیل به تصمیم شتابزده شرکت توسعه گردشگری ایران مبنی بر تعطیلی هتل لاله و آب درمانی سبلان نیز اشاره و اظهار کرد: با تعطیل شدن این دو مجتمع پرآوازه سرعین عملاً چوب حراج به آبروی صنعت گردشگری استان زده می‌شود.

بذری خاطرنشان کرد: این شرایط سخت در حالی برای صاحبان مجموعه آبدرمانی‌ها روی داده که در مشگین‌شهر فعالیت آبدرمانی‌ها از سر گرفته شده و هیچگونه نامه‌ای مبنی بر تعطیلی این واحدها از مرکز کشور دریافت نشده است.

وی گفت: این رفتار یک بام و دو هوای مسئولان امر و متولیان حوزه گردشگری تامل برانگیز است؛ در حالی که بیش از چهار ماه است که صاحبان مجموعه‌های گردشگری به ویژه آب‌های درمانی و هتلداران در اوج مظلومیت بیشترین خسارت را از شیوع کرونا دیده‌اند.

مدیرعامل جامعه صنفی تاسیسات اقامتی اردبیل ادامه داد: با گذشت چهار ماه از تعطیلی مجموعه‌های گردشگری در سرعین هیچ اقدامی برای جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا و ضرر و زیان آن انجام نشده و همچنان فعالان این عرصه چشم انتظار مساعدت‌های مسئولان امر هستند.

حمایت‌های مناسب از فعالان صنعت گردشگری مبنای کار است
در این خصوص حسن حسن‌پور، فرماندار شهرستان سرعین نیز گفت: شیوع ویروس کرونا بیشتر از همه حوزه‌ها بخش گردشگری را تحت تأثیر قرار داده و شهرستان سرعین در این زمینه متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که سلامتی مردم بیش از هر مسئله‌ای حائز اهمیت بود بنابراین در نخستین روزهای شیوع کرونا آب‌درمانی‌ها و هتل‌های این شهرستان که مهم‌ترین منبع درآمدی منطقه محسوب می‌شود تعطیل شد و این مسئله باعث شد تا وضعیت نامناسبی برای اقتصاد این منطقه به وجود آید.

فرماندار سرعین بیان کرد: حمایت‌های لازم از فعالان بخش گردشگری و نیز از سر راه برداشتن موانع و مشکلات پیش رو یکی از اولویت‌های ما برای توسعه بخش گردشگری در این شهرستان است که امیدواریم با حل مشکلات موجود در این زمینه بتوانیم توسعه شهرستان را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه رونق سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت از بخش خصوصی یکی از راهکارهای مهم در شهرستان سرعین است که با اختصاص اعتبارات برای بخش گردشگری این شهرستان بتوانیم به‌تمامی اهداف خود در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم.

حسن‌پور افزود: توسعه بخش تاریخی نیز با حمایت‌های همه‌جانبه میراث فرهنگی در توسعه این شهرستان حائز اهمیت است و می‌تواند در ماندگاری گردشگران نقش حائز اهمیتی ایفا کند که خوشبختانه در این زمینه برنامه‌های خوبی در حال اجرا است.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل نیز دراین‌باره این‌چنین گفت: حمایت‌های لازم از بخش گردشگری شهرستان سرعین به‌عنوان یک اولویت اساسی و مهم در دستور کار است و در این زمینه حمایت‌های لازم از فعالان این عرصه در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: در راستای توسعه این حوزه نیازمند تعاملات و همکاری‌های همه‌جانبه هستیم و در این زمینه برای احداث موزه به‌عنوان توسعه حوزه تاریخی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام‌یافته است.

این در حالی است که طبق گفته کارشناسان باید توسعه شهرستان سرعین از حالت تک‌بعدی خارج‌شده و کسب درآمد این شهرستان صرفاً از طریق آب‌درمانی‌ها و هتلداری حصول نشود که به همین منظور اهمیت به این ظرفیت‌ها موردتوجه مسئولان مربوطه قرارگرفته است.

اهمیت به حوزه ورزشی در شهرستان سرعین به‌عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی این منطقه محسوب می‌شود که به همین منظور اجرای پیست اسکی اوجور و سکوی پرش در دستور کار است

اجرای پروژه‌های زیرساختی گردشگری شهرستان متوقف نمی‌شود
دراین‌باره اکبر بهنامجو استاندار اردبیل با اشاره به لزوم پروژه‌های زیرساختی در شهرستان سرعین بیان کرد: اهمیت به حوزه ورزشی در شهرستان سرعین به‌عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی این منطقه محسوب می‌شود که به همین منظور اجرای پیست اسکی اوجور و سکوی پرش در دستور کار است.

وی ادامه داد: آلوارس نیز به‌عنوان یک منطقه مهم گردشگری محسوب می‌شود که سالانه میزبان گردشگران است و به همین منظور بدون وقفه در توسعه پروژه‌های گردشگری باید راه این پروژه به اتمام برسد و در این منطقه اجرای پروژه‌های تفریحی و ورزشی و نیز رستوران می‌تواند در ماندگاری گردشگران نقش حائز اهمیتی ایفا کند.

در هر حال این‌طور که به نظر می‌رسد لازمه اساسی برای نجات صنعت گردشگری استان اردبیل ارتقای تعاملات و همکاری‌های بخش دولتی و خصوصی است تا بتوان برای دوران پساکرونا هم برنامه ریزی کرد و این منطقه را که قطب گردشگری کشور است به‌روزهای گذشته برگرداند.

کد خبر: ۴۱٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha