۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
معضل سرمایه در گردش کمر تولیدکنندگان را شکست
گزارش بازار؛

معضل سرمایه در گردش کمر تولیدکنندگان را شکست

تهران- در حالی معضل سرمایه در گردش کمر بخش تولید در استان تهران را شکسته است، که تعلل بانک ها در پرداخت تسهیلات اشتغال زایی داد تولیدکنندگان و مسئولین این استان را در آورده است.

بازار: بسیاری از تولید کنندگان در کشور و استان تهران نیازمند نقدینگی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز، پرداخت حقوق و مدیریت گردش های مالی است و تامین این نقدینگی همواره یکی از معضلات صنعتگران و فعالان تولید بوده است و بررسی های اخیر خبرنگار بازار نشان می دهد، یکی از ۴ عامل تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی است.

در این بین ارائه تسهیلات حمایتی از سوی دولت و بانک های عامل به تولیدکنندگان همواره از راه های موثر برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی است، اما عدم همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان، به ویژه در چند سال اخیر نه تنها گلایه تولیدکنندگان را به همراه داشته، که داد مسئولان اجرایی و اقتصادی استان تهران را نیز در آورده است.

بازپرداخت ۲ میلیارد تومانی برای وام ۸۰۰ میلیونی

یکی از تولیدکنندگان صنف کارتن و جعبه مقوایی که در شهرک صنعتی پایتخت در مرز استان های تهران و سمنان فعالیت دارد، به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از مواقع بانک ها به جای گره گشایی و حل مشکل صنعتگران برای آن ها ایجاد مشکل می کنند و در برخی شرایط بسیاری از تولیدکنندگان مجبور بوده اند، چند برابر مبلغی که از بانک ها تسهیلات گرفته اند، را به آن ها بازگردانند و در واقع این شیوه باز پس گیری یک تولیدکننده را نابود می کند.

وی گفت: در یکی از موارد تولیدکننده ای حدود ۸۰۰ میلیون تومان از یک بانک وام گرفته و در واحد تولیدی خود مصرف کرده است، اما تاکنون بیش از ۲ میلیارد تومان بازپرداخت داشته و هنوز نیز بدهکار بانک است و وام وی تسویه حساب نشده است.

این تولیدکننده افزود: در موارد دیگر نیز دیده شده که بانک ها به سرعت اقدام به توقیف کارخانه و تعطیلی واحد تولیدی می کنند، که در همین شهرک طی چند سال اخیر نمونه هایی را شاهد بوده ایم.

وی اضافه کرد: در این صورت نه بانک به مبلغی که مد نظر خود بوده می رسد و نه تولید سرپا می ماند، بلکه تنها عده ای بیکار شده و اجناس کارخانه برای مدتی که مزایده برگزار شود، در واحد تولیدی می ماند.

تسهیلات با سود ۱۸ درصد دردی از تولید دوا نمی کند

تولیدکننده دیگری که اسکاچ و ابر و اسفنج تولید می کند و در شهرک صنعتی نصیرآباد در جنوب غرب تهران فعال است، نیز به خبرنگار بازار می گوید: معافیت های مالیاتی مشمول بسیاری از واحدهای قدیمی نمی شود و بانک ها نیز واقعا دغدغه ای برای رونق تولید ندارند و تولیدکننده در شرایط اقتصادی کنونی کشور تنها و بدون حامی است.

وی گفت: تسهیلات با سود ۱۸ درصد دردی از تولید دوا نمی کند و به همین دلیل از اخذ وام منصرف می شویم.

این تولید کننده در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که « آیا برای پیگیری مشکلات خود به مسئولین مراجعه کرده اید؟ » گفت: بله، اما دستگاه های مربوط مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را اجرایی نمی کنند.

وی مشکل اصلی در صنعت تولید اسکاچ و ابر و اسفنج را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش دانست و گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد از واحد تولیدی بنده به دلیل نبود سرمایه غیر فعال است، که اگر یک میلیارد تومان وام دریافت کنم، می توانم این ظرفیت را نیز فعال کنم.

تنها تولیدکنندگان نیستند، که نسبت به عدم پرداخت تسهیلات در بانک ها گلایه دارند، مسئولین ارشد اجرایی استان تهران نیز انتقادات بسیاری از بانک ها دارند.

نامه استاندار تهران به معاون اول رییس جمهور و گلایه از بانک ها/شورای حکمیت تشکیل می شود

استاندار تهران در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شورای اقتصادی برای حکمیت در خصوص پرونده های اقتصادی و حل مشکل میان دولت و بانک ها در استان تهران راه اندازی می شود.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان این که همه استانداران طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، از عملکرد بانک ها در زمینه همکاری با دستگاه های دولتی گلایه مند بودند، گفت: نهایتا طبق دستور معاون اول رییس جمهور مقرر شد، شورای اقتصادی و هماهنگی امور بانک ها تشکیل شود.

نماینده عالی دولت در استان تهران افزود: این شورا نقش حکمیت را در خصوص مشکلات میان دستگاه های دولت و بانک ها ایفا خواهد کرد.

استاندار تهران گفت: بانک مرکزی به دلایلی تاکنون از این دستور تمکین نکرده و برای هر کدام از لیست ها و افراد معرفی شده استان ها ایراداتی را وارد کرده است.

وی کوتاهی برخی بانک های استان تهران در پرداخت تسهیلات اشتغال را غیر قابل اغماض دانست و اظهار داشت: اهتمام، تحرک و جدیت کافی در بانک ها در خصوص دغدغه ها و مصوبات استان تهران دیده نمی شود و می بایست، بانک های استان تهران باید عملکرد بهتری داشته باشند.

واردکنندگان برای عدم پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان در سیستم برخی بانک ها اعمال نفوذ می کنند

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در خصوص کوتاهی بانک ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی پا را یک قدم فراتر گذاشته و مدعی شد، که واردکنندگان با برخی از بانک های دولتی بر سر نپرداختن تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی زد و بند کرده اند.

محمد امامی امین اضافه کرد: واردکنندگان نمی خواهند، تا از طریق پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، تولید در کشور شکل گرفته و روند واردات متوقف شود، در صورت لزوم، پرونده ها و مستندات را برای رسیدگی قضایی در اختیار قوه قضاییه قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: یکی از بانک ها ۲ سال است، برای پرداخت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به یکی از واحدهای صنعتی محصولات پروتئینی مورد نیاز ورزشکاران تعلل می کند.

این مقام اقتصادی استان تهران گفت: اکنون این محصولات پروتئینی مورد نیاز ورزشکاران به صورت وارداتی تامین می شود، به نظر من قطعا واردکنندگان این محصول در سیستم بانک عامل اعمال نفوذ کرده اند تا پرداخت این تسهیلات به سرانجام نرسد وگرنه، هیچ دلیلی برای همکاری نکردن بانک وجود ندارد.

تا پایان سال رونق تولید کم تر از ۴۰ روز باقی مانده است و به نظر می رسد، باید موانع تحقق این شعار ضروری برای اقتصاد کشور به طور جدی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد و ببینیم، هر دستگاه تا چه حد به این شعار عمل کرده است.

آیا بانک ها و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در این خصوص قدمی برداشته‌اند و یا اقدامات آن ها در این خصوص به نصب بنر و درج در سربرگ مکاتبات اداری خلاصه می شود.

کد خبر: ۴٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha