۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
«بازارگاه» بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تامین نهاده ها را پوشش می دهد
مدیرعامل اتحادیه مرغداران قزوین مطرح کرد

«بازارگاه» بین ۳۰ تا ۴۰ درصد تامین نهاده ها را پوشش می دهد

حجت، مدیر عامل اتحادیه مرغداران قزوین گفت: در حال حاضر گرانی و کمبود نهاده ها بزرگترین مشکل مرغداران در کشور است.

به گزارش بازار، «عظیم حجت» در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد افزود: وضعیت تولید مرغ در کشور یک وضعیت خطی است که ابتدا به ساکن میزان تولید جوجه یکروزه بر اساس تامین تخم مرغ نطفه دار توسط وزارت جهاد کشاورزی تنظیم می شود.

وی اظهارداشت: روندی که در سطح کشور طی چند ماهه اخیر داشتیم حدود ۱۱۰ میلیون قطعه بطور متوسط تولید ماهیانه جوجه یکروزه بوده که معادل همین میزان هم به سالن های مرغداری برای تولید مرغ ورود پیدا می کند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران قزوین گفت: اگر نهاده به موقع و با قیمت مناسب صورت گیرد بازار باید از نظر عرضه و تقاضا متعادل باشد.

وی افزود: جوجه تولید می شود اما تولید کنندگان برای تبدیل جوجه به مرغ با مشکل تامین نهاده مواجه هستند.

حجت بیان داشت: نهاده های دامی به تولیدکنندگان از طریق سامانه بازارگاه تخصیص داده می شود.

وی ادامه داد: این سامانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز تولید کنندگان را پوشش می دهد و به همین دلیل چون بازارگاه میزان نهاده ای که توزیع می کند در حد جیره نگهدارنده برای واحدهای تولیدی است بنابراین سن گله ها برای عرضه به بازار عقب می افتد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران قزوین گفت: جدا از این واحدهای تولیدی در طول دوره پرورش با مشکلاتی از قبیل درگیری بابیماری ها به سبب بهم خوردن جیره غذایی شان مواجه می شوند لذا یکی از راه های تامین نهاده روی آوردن مرغدار به سیستم بازار آزاد است.

وی افزود: متاسفانه در سال ۱۳۹۹ تغییرات نرخ نهاده های دامی در بازار آزاد بسیار زیاد بوده بطوری که نرخ کنجاله سویا اواخر فروردین ماه سال جاری در بازار آزاد ۴۵۰۰ تومان بود که اکنون به ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

حجت اظهارداشت: در حال حاضر قیمت خرید یک کیلوگرم مرغ زنده با یک کیلوگرم کنجاله سویا برابر شده است.

وی ادامه داد: شوربختانه در بقیه مولفه ها و نهاده های تولیدهمین شرایط حاکم است یعنی رشد قیمت واکسن ها، داروها، ذرت و موارد دیگر چندین برابر شده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران قزوین یادآورشد: این عوامل باعث شده هم تولید لطمه ببیند و هم هزینه تمام شده تولید کننده افزایش پیدا کند و هم قیمت مرغ در بازار ثبات نداشته باشد.

کد خبر: ۴۱٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha