۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
ضرورت پرداخت مطالبات گندم کاران مناطق سردسیر
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور اعلام کرد

ضرورت پرداخت مطالبات گندم کاران مناطق سردسیر

ملک زاده، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: مطالبات گندم کاران مناطق سردسیر مانند غرب و شمالغرب کشور که پس از بیست و سوم مرداد ماه گندم خود را تحول دادند هنوز پرداخت نشده که این موضوع کشت پاییزه این دست از کشاورزان را با چالش مواجه می‌کند.

به گزارش بازار، شفیع ملک زاده، با بیان اینکه مناطق سردسیر بنابر شرایط اقلیمی، برداشت گندمشان به اواخر فصل زراعی موکول می‌شود افزود: کشاورزانی که تا پیش از بیست و سوم مرداد ماه، گندم خود را تحویل داده اند مطالباتشان پرداخت شده، اما مطالبات کشاورزان که پس از این تاریخ اقدام به فروش گندم کرده اند، هنوز پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان مجموع مطالبات این کشاورزان است که برای تامین نقدینگی فصل زراعی پیشرو، می‌بایست هر چه زودتر به آن‌ها پرداخت شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: هزینه‌های تولید افزایش یافته است و اگر مطالبات کشاورزان این مناطق هر چه زودتر پرداخت نشود گندم کاران این مناطق برای تامین هزینه‌های فصل زراعی پیشرو دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: مناطق سردسیر محصولاتشان زود کاشت می‌شود و دیر برداشت می‌شود بنابراین تامین نیاز آن‌ها به نقدینگی برای تامین هزینه‌های کاشت ضروری است.

قیمت خرید تضمینی گندم باید عادلانه باشد
ملک زاده با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم که بزودی در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گیرد باید عادلانه باشد گفت: براساس واقعیت مزرعه، قیمت خرید تضمینی گندم که مورد پیشنهاد نظام صنفی کشاورزی می‌باشد ۵ هزار و ۸۴۲ تومان است، اما احتمال اینکه این رقم از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۵ هزار و ۴۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان به شورای اقتصاد پیشنهاد شود زیاد و این رقم به قیمت پیشنهادی نظام صنفی نزدیک است و امیدواریم شورای اقتصاد نیز تعامل لازم را برای تعیین قیمت خرید تضمینی متعادل داشته باشد.

وی افزود: هر ساله شاهد آن هستیم که قیمت خرید تضمینی گندم با تاخیر چند ماهه اعلام می‌شود، اما امیدواریم که با هماهنگی‌های صورت پذیرفته این قیمت در زمان مقرر که پیش از پایان شهریور ماه است اعلام شود تا کشاورزان بتوانند تصمیم درستی در خصوص کشت محصول زراعی خود اتخاذ کنند.

ملک زاده تاکید کرد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور ماه اعلام نشود و یا قیمت اعلام شده متناسب با هزینه‌های کشت نباشد کشاورزان رغبت شان برای کاشت گندم کم می‌شود و همین موضوع نیاز کشور را به واردات گندم افزایش می‌دهد.

وی افزود: امسال برای برآورده شدن کسری استراتژیک گندم کشور، ۲ میلیون تن واردات با هزینه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان انجام شد در حالی که در همین سال، برای ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم که توسط کشاورزان کشورمان تولید شد ۲۱ هزار میلیارد تومان هزینه شد و این ارقام نشان می‌دهد که با مابین التفاوت رقم خرید از داخل و واردات می‌توان ۴ میلیون تن گندم تولید کرد که هم اشتغال در بخش کشاورزی دچار مخاطره نشود و هم ظرفیت‌های داخلی بلااستفاده نمانند.

قیمت پیشنهادی نظام صنفی برای خرید کلزار کمتر از رقم واردات است
ملک زاده با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی نظام صنفی برای خرید کلزا، ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است تاکید کرد: این در حالیست که اگر قرار به واردات باشد حداقل این رقم برای خرید این محصول در مزرعه به ۱۱ هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور در خصوص دانه‌های روغنی از طریق واردات تامین می‌شود که اگر مدیریت درستی صورت گیرد می‌توانیم این محصولات را در کشور تولید کنیم و در چند سال آینده به خودکفایی برسیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین نکات برای ترغیب کشاورزان برای کاشت دانه‌های روغنی مخصوصاً‌ کلزا همین تعیین قیمت است که باید به شکلی صورت پذیرد که کشاورزان برای کاشت این محصول ترغیب شوند.

کد خبر: ۴۱٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha