۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مخالف حمایت دولت از بازار سرمایه هستم/ کند شدن روند بازار برای جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

مخالف حمایت دولت از بازار سرمایه هستم/ کند شدن روند بازار برای جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران

آرام، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید برای اینکه ضرر کمتری متوجه سهامداران شود، پیشنهاد می‌شود به جای حمایت دولت از بازار سرمایه، حجم مبنا را افزایش و دامنه نوسان را کاهش دهد.

بازار؛ گروه بورس: امروز یکشنبه ۲۳ شهریور بازار هم مانند روز گذشته با مثبت آغاز به کار کرد اما روند مثبت پایدار نماند و تا زمان تنظیم خبر بازار با ۳هزار ریزش شاخص کل بر روی ۱ میلیون ۵۸۰ هزار واحد قرار گرفت، هفته گذشته سخنگوی دولت از تزریق یک درصد از منابع ملی به صندوق تثبیت بازار خبر داد، همچنین از بانک‌ها درخواست شد که برای افزایش نقدشوندگی بازار از آن حمایت کنند. گویا قدرت فروش در بازار بسیار زیادتر از قدرت حمایت دولت و حقوقی‌ها است و با یک روز مثبت شدن بازار،  بیشتر سهامداران تازه کار به دنبال فروش سهم‌های خود هستند.

با این حال با نزدیک شدن به اواخر  شهریور ماه و بیرون آمدن اطلاعات جدید شرکت‌ها از سودآوری و وضعیت تولید آن‌ها به نظر می‌رسد که وضعیت بازار روند بهتری پیدا کند و خریداران با اطلاعات جدید اقدام به خرید کنند.

نیازی به حمایت نبود
در دوران اصلاح بیشتر کارشناسان از حمایت دولت از بازار سخن می‌گفتند و بازگشت بازار منوط به حمایت دولت از بازار می‌دانستند. آرام کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دیگری دارد و می‌گوید که نیاز به حمایت از بازار بورس نبود و  همانطوری که سهم به صورت هیجانی رشد داشته به صورت هیجانی هم ریزش داشته است.

محمدرضا آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار و حمایت صورت گرفته از سوی دولت، گفت: شخصا نظرم این است که نیاز به حمایت  نبود، به دلیل این سهام به دلیل یکسری هیجان افزایش پیدا کرد و یک مقطعی هم به دلیل همین هیجان کاهش پیدا کرده و این هیجان عمدتا قیمت‌ها را آنقدر کاهش داده که برخی از این سهام‌ها برای خرید جذاب شده‌اند و با توجه به افقی که در رشد سودآوری آن وجود دارد و به صورت طبیعی سرمایه گذاران جدید ورود پیدا می‌کنند و این سهام را می‌خرند، کلیت بازار نیاز به حمایت ندارد اما وضعیت بازار به دلیل برخی از تصمیماتی که اتخاذ شده باعث ایجاد بی اعتمادی و هیجان در بورس شد.

آرام اضافه کرد:  اولین چیزی که برای مدیریت هیجان سرمایه گذار باید صورت گیرد، کند شدن روند افزایش و  کاهش سهم است یعنی اینکه سرمایه‌گذار نبیند که در زمان بسیار کوتاهی سرمایه آن آب می‌شود. به نظر من افزایش حجم مبنا و کاهش دامنه نوسان می‌تواند کمک زیادی به سهامداران و افرادی که واقعا نیازمند فروش سهام هستند بکنند، یعنی اینکه اگر شخصی  قصد فروش دارد و ۱۰ روز هم صبر کرد، چون حجم قابل توجهی زیاد معامله نشده و کاهش زیادی اتفاق نیفتاده عملا سهم آن ریزش جدی نداشته است که این روش کمک می‌کند این میزان کاهش‌ها سبب ایجاد انگیزه‌های جدید در افراد نشود، چون در سهامداران مختلف حد پذیرش ریسک و حد دامنه نوسان قابل پذیرششان متفاوت است و اگر سهام با سرعت روبه کاهش یا افزایش باشد تازه واردهای ورود پیدا می‌کنند، که امکان دارد هیجانی برخورد کنند و جایی که قیمت سهم خیلی ارزنده است بفروشند و بالعکس، جایی که قیمت سهم آنقدر بالا است خریداری کنند.

سازمان بورس به یکسری بازارگردان‌ها و صندوق‌ها مجوز دهد که سهم‌هایی که صف‌های فروش سنگین می‌شوند را با دامنه نوسان بیشتر بخرند ولی نه در قیمت سهم لحاظ شود و نه در شاخص.

وی وضعیت کنونی بازار را هیجانی خواند و  دلایل این هیجان را اینگونه بیان کرد: هیجان در بازار ناشی از یکسری تصمیمات یا عدم هماهنگی بوده که بی‌اعتمادی را در بازار ایجاد کرد که راه کاهش آن  اعتماد سازی است. بهترین راه برای بورس بحث‌های نرم‌افزاری یا به بیان دیگر اعتماد سازی و مدیریت هیجان است، زمانی که سرمایه گذار مشاهده کند سرمایه آن با سرعت آب نمی‌شود و از بین نمی‌رود و از طرف دیگر هم دولت حمایت می‌کند و اخبار مثبت برای سهام بیرون می‌آید، انگیزه‌های فروش را کاهش می دهد چرا که مهمترین عامل ایجاد شرایط کنونی انگیزه و رفتارهای سرمایه‌گذار است.

این کارشناس کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا را دو پیشنهاد برای برگشت آرامش به بازار برشمرد و  گفت: اینکه ما یکسری حقوقی‌ها و صندوق‌ها را تکلیف کنیم که سهامی را بخرند یا بفروشند، اشتباه است، درست هست که اقتصادی داریم که در آن نرخ تورم بالا است ولی روزی ۵ درصد که ما تورم نداریم، مگر طلا، ارز و کالاهای دیگر روزی ۵ درصد رشد دارند که ما بگویم بورس هم روی ۵ درصد بالا برود یا پایین بیایید؛ امکان دارید عنوان کنند که این مسئله باعث ایجاد صف فروش می‌شود اما تعداد زیادی از سهامداران به پولشان نیاز ندارند و برای اینکه در آینده به نقدشوندگی بازار آسیب نرسد یک راه بسیار ساده وجود دارد و آن راه ساده این است که سازمان بورس به یکسری بازارگردان‌ها و صندوق‌ها مجوز دهد که سهم‌های که صف‌های فروش سنگین می‌شوند را با دامنه نوسان بیشتر بخردند ولی نه در قیمت سهم لحاظ شود و نه در شاخص، قیمت سهم هم همان باشد که در شرایط عادی بازار معامله می‌شود و اگر کسی هم نیاز به پول دارد و فکر می‌کند سهم ارزنده نیست ۳۰درصد زیر قیمت بفروشد و خارج شود.

آرام با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه بازار به زودی بر می‌گردد اظهار داشت: به زودی گزارش شش ماهه شرکت‌ها بیرون می‌آید که وضعیت بیشتر آن‌ها از نظر تولید و سودآوری بهبود پیدا کرده است، گرچه افزایش نرخ ارز در کل برای جامعه مضر است اما شرکت‌های هستند که صادرات محور هستند و بالاخره نرخ ارز درآمد این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین پیشنهاد می‌کنم، کسانی که انگیزه سرمایه‌گذاری در ارز را دارند،  بهتر است سهام‌های را خریداری کنند که ارز محور هستند چرا که آهنگ رشد سود این نمادها با افزایش نرخ ارز بیشتر خواهد شد،  با این کار هم به اقتصاد کشور کمک کردند و هم پرتفوی خود را بهتر کنند.

تصمیمات وزارت اقتصاد و بورس اعتماد ساز بود
وی گفت: متاسفانه یک دیدگاه غلطی بر بازار حاکم شده، که یا روند کل بورس مثبت است منفی، مگر می‌شود نمادی که ارز تولید می‌کند و شرکت‌های که ارز مصرف می‌کنند یا اینکه شرکتی ماده اولیه شرکت دیگر را تولید می‌کند همزمان با با یک دیگر مثبت یا منفی شوند. سهم‌های که پتانسیل خوبی دارند مثل فولاد مبارکه یا ملی مس این‌ها هم ریزششان کمتر بوده و هم با اولین خرید، صف‌های خرید سنگین داشتند. در نتیجه به نظر من خیلی از موارد هم چون جو غالب بر بورس منفی  روند منفی دارند و این بیشتر هیجان می‌باشد که برای کنترل هیجان هم راه‌های کنترل زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها کند کردن روند بازار در جهت ایجاد  فرصت به سرمایه گذار است.

آرام در پاسخ به اینکه آیا بازار به صورت دستوری وارد اصلاح شد؟ گفت: بنده اطلاعات دقیق ندارم که دستوری داده شده یا نه. بالاخره بورس ساز و کار خود را دارد، به نظر بنده بیشتر کارهای که وزارت اقتصاد و سازمان بورس تا الان انجام داده به خصوص اخیرا، اعتماد ساز بوده است چرا که بیشتر مواردی که انجام داده در راستای حمایت بوده و نه اینکه مطرح کنیم دستوری اعمال شده است. در بلند مدت هم آن گروه‌های که در دو هفته اخیر همراهی کردند منفعت خوبی خواهند برد و ما تجربه این را در زمان‌های که قطعنامه‌های تحریم علیه ایران صادر می‌شد داشتیم؛ گروه‌های که در آن زمان از بازار حمایت می‌کردند در شش ماه تا یکسال سودهای خیلی سرشار می‌بردند.

کد خبر: ۴۱٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha