۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
فاز سوم آزمایشهای بالینی آکسفورد از سر گرفته می شود
تا کنون ۱۸ هزار نفر واکسن را دریافت کرده اند

فاز سوم آزمایشهای بالینی آکسفورد از سر گرفته می شود

سومین فاز از آزمایشهای بالینی دانشگاه آکسفورد که به دلیل بیمار شدن یکی از افراد دریافت کننده واکسن، متوقف شده بود دوباره از سر گرفته شد. آکسفورد اعلام کرده است که فرد بیماری ام اس داشته است ولی در مورد آن اطلاعی نداشتند و دارویی برای آن دریافت نکرده بود.

بازار؛گروه بین الملل: سومین مرحله از آزمایشهای بالینی دانشگاه آکسفورد که به دلیل بیمار شدن یکی از دریافت کنندگان واکسن در بریتانیا متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته می شود.توقف آزمایشهای بالینی توسط آکسفورد در سراسر دنیا داوطلبانه بود  و آکسفورد اعلام کرد که تا مشخص شدن دلیل بیمار شدن فرد دریافت کننده واکسن، ادامه کار متوقف می شود.

 حال با گذشت بالغ بر یک هفته از توقف تزریق واکسن به داوطلبان  دانشگاه آکسفورد در مورد بیماری زن بریتانیایی دریافت کننده واکسن اطلاعاتی ارایه داد. دانشگاه آکسفورد در بیانیه رسمی خود اعلام کرد فرد دریافت کننده واکسن دارای بیماری ام اس بوده است ولی در مورد بیماری اش اطلاعی نداشته است و درمانی برای این بیماری دریافت نکرده بود.  علایم عصبی و مشکلات جسمی ایجاد شده برای این زن انگلیسی ارتباطی به واکسن آکسفورد ندارد و بررسی ها نشان داده است که واکسن ایمن و کارآمد است.با وجود اینکه شرکت آکسفورد اطلاعات دقیقی در مورد این بیمار ارایه نداد ولی تاکید کرد این بیمار التهابات عصبی شدیدی را تجربه کرده است که این تجربه ارتباطی به واکسن ندارد.

واکسن تولیدی شرکت آکسفورد تا کنون به ۱۸ هزار نفر داوطلب در کشورهای بریتانیا و افریقای جنوبی و هند تزریق شده است و ۳۰ هزار داوطلب  هم در کشور امریکا برای دریافت واکسن داوطلب شده اند.تا کنون هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن خبر از عوارض جانبی زیاد در نتیجه استفاده از واکسن نداده اند. هند یکی از مراکز اصلی آزمایش شرکت آکسفورد است و طبق گزارش رسانه های هندی تا کنون هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن در کشور هند علایم نگران کننده ای از خود بروز نداده اند.

وزیر بهداشت کشور بریتانیا بعد از انتشار این خبر در توییتر خود نوشت:« خبر از سرگیری فاز سوم آزمایشهای بالینی آکسفورد و عدم ارتباط بیماری فرد دریافت کننده واکسن با محصول تولیدی آکسفورد، خبر بسیار خوبی است و می تواند ما را به حصول نتیجه مطلوب امیدوارتر کند.»پیشتر او در مورد واکسن کرونا گفته است:« واکسن کرونا ، کالایی جهانی است و اگر بریتانیا بتواند این محصول را تولید کند آن را به تمامی مردم دنیا خواهد داد.»

ایمنی، مهمترین فاکتور در تولید واکسن
دکتر شارلوت سامرز، استاد دانشگاه کمبریج در مورد واکسن آکسفورد به فاکس بیزینس گفت:«توقف موقتی آزمایشهای دانشگاه آکسفورد برای بررسی شرایط فردی که علایم منفی را تجربه کرده بود نشان داد اکسفورد ایمنی را در درجه اول اهمیت قرار می دهد. حال اطمینان داریم واکسنی که این شرکت به بازار عرضه می کند ، واکسنی ایمن است و سلامت مردم در درجه اول اهمیت قرار دارد. باید منتظر بود تا این شرکت در مورد کارایی و اثر گذاری واکسن اطمینان پیدا کند و آن را به عنوان دارویی برای مقابله با ویروسی که تمامی دنیا را درگیر کرده است و اقتصاد جهان را زمین گیر کرده است، به بازار ارایه دهد.»

وی با اشاره به نگرانی شمار زیادی از مردم در مورد دریافت واکسن کرونا و تاثیر فشارهای سیاسی روی تایید واکسن گفت:«برای  مقابله با بیماری کرونا باید واکسنی به بازار عرضه شود که مردم تمایل به دریافت آن داشته باشند و از ایمنی و اثر بخشی آن اطمینان داشته باشند. تلاش شرکتهای داروسازی برای جلب اعتماد مردم در این مسیر اهمیت زیادی دارد.نظرسنجی ها نشان می دهد که در امریکا تنها نیمی از مردم تمایل به دریافت واکسن دارند و در بریتانیا هم شمار افرادی که تمایل به دریافت این واکسن را دارند بیش از ۵۰ درصد نیست.»

فاکس بیزینس اعلام کرد:« واکسن تولید آکسفورد یکی از اصلی ترین امیدهای تولید واکسن کرونا در دنیا است و انتظار می رود نتایج سومین فاز از آزمایشهای بالینی این شرکت تا انتهای ماه اکتبر مشخص شود و در صورت تایید نهای از انتهای امسال وارد بازار مصرف شود.»

آزمایشها در هند هم از سر گرفته می شود
موسسه سرم هند که مسولیت اجرای سومین فاز از آزمایشهای بالینی آکسفورد در هند را بر عهده دارد هم خبر از شروع دوباره آزمایشها در کشور داد. این موسسه در گزارش خود نوشت:« تا کنون هیچ مشکل سلامتی در میان افراد دریافت کننده واکسن در هند گزارش نشده است  و ما می توانیم با اطمینان بگوییم که افرادی که واکسینه شده اند هیچ عارضه جانبی را تجربه نکرده اند.

آدار پوناوالا مدیرعامل این موسسه  در مورد پیش بینی خود در زمینه کارایی واکسن کرونا به شبکه ان دی تی وی گفت:« نمی توان به این زودی ها نتیجه گیری کرد ولی مساله مهم این است که تا کنون وضعیت خوبی گزارش شده است و تا به امروز هیچ نگرانی در مورد ایمنی واکسن نداریم. میزان آنتی بادی های ایجاد شده در بدن افراد در نتیجه دریافت واکسن و ایمن شدن بدن افراد در برابر بیماری به بررسی های بیشتر نیاز دارد. حتی به درستی نمی دانیم که افراد دریافت کننده واکسن بعد از دریافت واکسن تا چه مدتی بدنشان در برابر ویروس ایمن است. تمامی این سوالات بعد از تکمیل سومین فاز از آزمایشهای بالینی پاسخ داده می شود و در نهایت  می توان با اطمینان به سوالات مردم پاسخ داد.»

کد خبر: ۴۱٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha