۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
سهم ۳۰ درصدی آمریکا  از بازار صادرات خودروهای الکتریکی
گزارش بازار از آخرین وضعیت بازار خودروهای برقی

سهم ۳۰ درصدی آمریکا از بازار صادرات خودروهای الکتریکی

با وجود اینکه سهم صادرات خودروهای الکتریکی به کل صادرات خودرو در دنیا حدود ۳.۴ درصد است ولی نرخ رشد فروش خودروهای الکتریکی و نرخ رشد صادرات آن بسیار بالا است و انتظار می رود سهم این محصولات در بازار رشد کند.

بازار؛گروه بین الملل: خودروهای الکتریکی نسل بعدی خودروهای موجود در دنیا هستند. خودروهایی که با انتشار کم کربن می توانند وظیفه جابجایی مردم در  شهرهای بزرگ و کوچک را بر عهده بگیرند. اما سوال این است که کدام کشورها در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کرده اند و آیا سهم این خودروها در بازار خودروی جهان بالا است؟

نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود نوشت:«افزایش انتشار کربن در دنیا باعث شد تا سرمایه گذاری روی انرژی های احیا شدنی در دنیا افزایش یابد. از آنجا که صنعت حمل و نقل نقش مهمی در انتشار کربن در دنیا دارد، در سالهای اخیر سرمایه گذاری روی ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی با سرعت زیادی رشد کرده است. به گزارش نیویورک تایمز در سال قبل  ارزش جهانی صادرات خودروهای الکتریکی در دنیا برابر با ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده است که  نسبت به سال ۲۰۱۷ با افزایش ۲۰۷.۴ درصدی همراه بود  و نسبت به  سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲۳.۱ درصد رشد کرده است.»

این نشریه در ادامه نوشت:«خودروهای الکتریکی را می توان نسل آینده خودروها در دنیا دانست ولی هنوز سهم آنها در بازار بسیار کم است. بررسی ها نشان می دهد سهم خودروهای الکتریکی به کل خودروهای صادراتی در دنیا کمتر از ۳.۴ درصد است . در سال قبل  ارزش صادرات خودرو در دنیا بالغ بر ۷۵۸.۴ میلیارد دلار بوده است. البته سرعت رشد فروش این خودروها در بازار بسیار زیاد است . تنها در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، ارزش فروش خودروهای الکتریکی در بازار دنیا ۱.۵ درصد رشد کرده است.» در سال گذشته بیشترین سهم از خودروهای الکتریکی از کشورهای اروپایی صادر شده است. ارزش صادرات خودروهای الکتریکی از قاره سبز برابر با ۱۴.۶ میلیارد دلار بود که ۵۶.۸ درصد از کل صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص داد.امریکای شمالی در این رده بندی جایگاه دوم را داشت و این  منطقه ۳۰.۵ درصد از کل صادرات خودروهای الکتریکی را داشت  و سهم قاره آسیا در این بازار برابر با ۱۲.۶ درصد بود.

ارزش صادرات خودروهای الکتریکی از قاره سبز برابر با ۱۴.۶ میلیارد دلار بود که ۵۶.۸ درصد از کل صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص داد.امریکای شمالی در این رده بندی جایگاه دوم را داشت و این  منطقه ۳۰.۵ درصد از کل صادرات خودروهای الکتریکی را داشت  و سهم قاره آسیا در این بازار برابر با ۱۲.۶ درصد بود

بزرگترین کشورهای صادرکننده خودروهای الکتریکی کدامند
به گزارش سایت ورلد اکسپورت در سال گذشته امریکا بزرگترین صادرکننده خودروهای الکتریکی در دنیا بود و از این محل ۷.۹ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. سهم ایالات متحده امریکا نسبت به کل ارزش صادرات خودروهای الکتریکی در دنبا برابر با ۳۰.۵ درصد بود. کشور بلژیک در این رده بندی دومین جایگاه را داشت و ارزش صادرات خودروهای الکتریکی از این کشور برابر با ۵.۱ میلیارد دلار بود. سهم این کشور در بازار صادرات  خودروهای الکتریکی در دنیا برابر با ۱۹.۸ درصد بود. آلمان سومین صادرکننده خودروهای الکتریکی بود و کره جنوبی ، اتریش ، هلند، فرانسه، بریتانیا ، چین و ژاپن به ترتیب جایگاه چهارم تا دهم را داشتند.کشورهای اسلواکی، اسپانیا، اسلوانی، سوئد و مجارستان به ترتیب جایگاه یازدهم تا پانزدهم را داشتند ولی سهم هریک کمتر از ۱.۵ درصد بود.

سهم آلمان در بازار صادرات خودروهای الکتریکی در دنیا ۱۵.۱ درصد، سهم کره جنوبی ۹.۱ درصد و سهم اتریش ۴.۶ درصد بود در حالیکه دو کشور چین و ژاپن هر یک تنها ۱.۷ درصد از سهم بازار صادراتی خودروهای الکتریکی را داشتند.در میان کشورهای بزرگ صادر کننده خودروهای الکتریکی، بالاترین نرخ رشد صادرات به کشورهای بلژیک، اتریش، بریتانیا  و کره جنوبی اختصاص داشت. نرخ رشد صادرات خودروهای الکتریکی در بلژیک نسبت به سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۸۸۲ درصد، نرخ رشد صادرات اتریش ۲۴۵۳ درصد، نرخ رشد صادرات بریتانیا۹۴۰.۴ درصد و نرخ رشد صادرات کره جنوبی ۴۵۸.۸ درصد بود.

 این در حالیست که دو کشور ژاپن و هلند در این سال کاهش صادرات را تجربه کردند.  در سال ۲۰۱۹ ارزش صادرات ژاپن  نسبت به سال قبل از آن ۲۷.۸ درصد و ارزش صادرات هلند ۷.۷ درصد کاهش یافته است.

واردات کدام کشور بیشترین فاصله از صادرات را داشت
کشورهای دنیا برای کاهش انتشار کربن و مقابله با تغییرات جوی، برای خرید خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری زیادی کرده است. برخی از کشورها از قبیل امریکا تصمیم به جایگزین کردن خودروهای موجود در ناوگان تاکسی رانی شهرهای بزرگ با خودروهای الکتریکی گرفتند و برخی با ارایه امتیازات مالی خاص از مالکان خودروهای بنزینی خواستند تا اقدام به خرید خودروهای الکتریکی کنند.

 طبق گزارش ارایه شده توسط ورلد اکسپورت در سال قبل نروژ بالاترین کسری صادرات را داشت به این معنا که هزینه واردات خودروهای الکتریکی به این کشور بیشترین فاصله را از درآمد صادراتی آنها داشت. آمارها نشان می دهد کسری صادرات این کشور برابر با ۲.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۸۳.۱ درصد رشد کرد.چین در این رده بندی جایگاه دوم را داشت و کسری صادرات این کشور برابر با ۲ میلیارد دلار بود. چین هم افزایش ۴۹.۳ درصدی  کسری صادرات را نسبت به سال ۲۰۱۷ تجربه کرده است. کشورهای هلند، کانادا و سوئد در این رده بندی جایگاه سوم تا پنجم را دارند و سوییس با تجربه افزایش ۱۶۰ درصدی کسری صادرات خودروهای الکتریکی نسبت به سال ۲۰۱۷، جایگاه ششم را به خود اختصاص داد.

آمارها نشان می دهد کسری صادرات خودروهای الکتریکی در کشور پرتقال برابر با ۵۵۲.۱ میلیون دلار، در ایتالیا برابر با ۳۱۲.۹ میلیون دلار، در استرالیا برابر با ۲۱۹.۷ میلیون دلار و در دانمارک برابر با ۲۰۶.۸ میلیون دلار بود که در رده بندی کشورهایی که بالاترین کسری صادرات خودروهای الکتریکی را دارند جایگاه هفتم تا دهم را دارند.

بزرگترین صادرکنندگان خودروهای الکتریکی در دنیا در سال ۲۰۱۹

رتبه

نام کشور

ارزش صادرات

سهم به کل ارزش صادرات خودروهای الکتریکی در دنیا( درصد)

۱

امریکا

۷.۹ میلیارد دلار

۳۰.۵

۲

بلژیک

۵.۱ میلیارد دلار

۱۹.۸

۳

آلمان

۳.۹ میلیارد دلار

۱۵.۱

۴

کره جنوبی

۲.۴ میلیارد دلار

۹.۱

۵

اتریش

۱.۳ میلیارد دلار

۴.۹

۶

هلند

۱.۱۹ میلیارد دلار

۴.۶

۷

فرانسه

۱.۱۷ میلیارد دلار

۴.۵

۸

بریتانیا

۱.۱ میلیارد دلار

۴.۳

۹

چین

۴۳۸.۱ میلیون دلار

۱.۷

۱۰

ژاپن

۴۳۱.۵ میلیون دلار

۱.۷

۱۱

اسلواکی

۳۸۷.۹ میلیون دلار

۱.۵

۱۲

اسپانیا

۲۶۴.۵ میلیون دلار

۱

۱۳

اسلوانی

۱۱۳ میلیون دلار

۰.۴

۱۴

سوئد

۳۸.۴میلیون دلار

۰.۱

۱۵

مجارستان

۲۸ میلیون دلار

۰.۱

کد خبر: ۴۱٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha