۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
اعضای برجام از تحریمهای ۳۰ شهریور پیروی نمی‌کنند
معاون اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

اعضای برجام از تحریمهای ۳۰ شهریور پیروی نمی‌کنند

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است اعضای باقیمانده برجام از تحریمهای ادعایی آمریکا در روز ۳۰ شهریور پیروی نمی‌کنند.

جواد حیران نیا؛ بازار: وزرای امور خارجه ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس پنجشنبه گذشته نشست مشترکی را در انگلیس برگزار کردند و متعاقب این نشست وزارت خارجه آلمان اعلام کرد تروئیکای اروپایی بر سَر رد تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران توافق کردند.

«دومنیک راب» وزیر خارجه بریتانیا نیز متعاقب این نشست گفت: این نشست سه‌جانبه اروپایی به این جمع‌بندی رسید که به هیچ وجه نباید به ایران اجازه داد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد. ایران می‌بایست به تعهدات برجامی خود پای بند باشد و برجام را حفظ کند. ما نسبت به بازخواست از ایران در صورتی که این کشور به تعهدات برجامی خود عمل نکند، پایبندیم.

در خصوص این موضوع خبرگزاری بازار گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید آمریکا انجام داده است که در ادامه می خوانیم. وی استاد دانشگاه پرینستون آمریکا است. وی معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون بوده است.

*وزارت خارجه آلمان پس از نشست مشترک وزرای امور خارجه ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در انگلیس اعلام کرد که بر سَر رد تلاش‌های آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه تهران توافق کردند. ارزیابی شما از این نشست چیست؟
ناراحت کننده است که دولت ترامپ بسیار مصمم است که دستاوردهای گذشته در کنترل و عدم اشاعه تسلیحات هسته ای را نابود کند. خوب است که سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد شوند تا مانع تلاش های آمریکا برای نابودی برجام شوند.

*انگلیس پس از این نشست تفسیر تقریبا متفاوتی از این نشست ارائه کرد و اعلام کرد نسبت به بازخواست از ایران در صورتی که این کشور به تعهدات برجامی خود عمل نکند، پایبندیم. این در حالی است که انگلیس پیش از این نیز اعلام کرده بود از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران باید به عنوان ابزار استفاده شود. این دیدگاه را چگونه می شود،  ارزیابی کرد؟
انگلیس و سایر کشورهای حامی برجام نگران استراتژی ایران برای کاهش تعهدات خود ذیل برجام برای تحت فشار قرار دادن آنها در خصوص کاستن از تحریمها هستند که مطابق توافق هسته ای باید به آن دست می یافت.

همه طرف های باقیمانده امیدوارند که، اگر بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، ایالات متحده در ژانویه به توافق نامه بازگردد و ایران نیز مطابق با آن عمل خواهد کرد و به تعهدات خود باز می گردد.

اگر ترامپ پیروز شود و ایران برجام را ترک کند، با این وجود، ما دوباره در یک بحران مجدد با خطر بزرگ جنگ قرار خواهیم گرفت.

*کشورهای اروپایی در تمدید تحریم تسلیحاتی با آمریکا همراهی نکردند و با فعال سازی مکانیسم ماشه نیز با واشنگتن همراهی نکردند، به نظر می رسد دلیل این موضع گیری های کشورهای اروپایی این باشد که ارزیابی اشان این است ترامپ در انتخابات شکست می خورد. نظر شما چیست؟
من خیلی نگرانم. بایدن در نظرسنجی ها پیشتاز است اما ترامپ به صراحت می گوید که او و متحدانش در ایالت هایی با فرمانداران جمهوری خواه یا مجالس قانونگذاری هر کاری که از دستشان بر می آید برای دشوار کردن رأی دادن دموکرات ها انجام می دهند و در صورت پیروزی بایدن، ترامپ ادعا می کند که تقلب در نتیجه انتخابات رخ داده است و از پذیرش نتیجه امتناع خواهد کرد. بنابراین به نظر می رسد ایالات متحده به سمت یک بحران سیاسی بی سابقه پیش می رود.

*دولت ترامپ اعلام کرده در ۲۰ سپتامبر تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را عملیاتی می کنند. همراهی کشورهای دیگر با این موضوع چیست؟
ایالات متحده در حال حاضر بیشترین فشار تحریم ها را علیه ایران و شرکت های دیگر کشورها برای عدم تجارت با ایران تحمیل کرده است. فکر نمی کنم دولت های دیگر در تقویت تحریم ها با ایالات متحده همکاری کنند.

کد خبر: ۴۱٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha