۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
گلایه مردم ایلام از افزایش قیمت نان/ نان هایی که کیفیت لازم را ندارند
بازار گزارش می دهد؛

گلایه مردم ایلام از افزایش قیمت نان/ نان هایی که کیفیت لازم را ندارند

ایلام- قیمت نان در حالی از روز شنبه در ایلام افزایش پیدا کرده که اکثر مردم استان از وضعیت کیفیت نان های پخت شده در استان رضایت ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: روز شنبه ۲۲ شهریورماه در خبری از سوی رئیس اتحادیه صنف نانوایان استان ایلام اعلام شد که قیمت نان در استان افزایش پیدا کرده و این قیمت از روز یکشنبه قابل اجرایی هستند.

صادق پژوهان اظهار کرد: افزایش قیمت برای نانوایان نیمه یارانه‌ای ۲۵ درصد و برای نانوایان یارانه‌ای بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: افزایش نرخ نان در واحدهای نانوایی استان ایلام بعد از دو سال صورت گرفته است و اسفند ۱۳۹۷ آخرین افزایش نرخ نان در استان اعمال شد در حالی که تمام کشور سال گذشته افزایش قیمت داشتند.

پژوهان یادآور شد: ایلام آخرین استانی است که اقدام به افزایش نرخ نان شد در حالی که همه نقاط کشور پیش از این نرخ نان را افزایش داده‌اند.

پژوهان اضافه کرد: هر واحد نانوایی دارای ۱۷ شاخص هزینه‌ای است که این آیتم‌ها در آنالیزهای صورت گرفته با توجه به قیمت آن‌ها در مقایسه با نرخ تمام شده نان افزایش بها داشته‌اند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه مسئولان در این درصدهای تعیین شده افزایش نان تجدید نظر کنند، تاکید کرد: برخی واحدهای نانوایی به علت ضررهای مالی از ادامه فعالیت بازمانده و تعطیل شده‌اند.

همه صحبت های رئیس اتحادیه صنف نانوایان استان ایلام از یک سو، کاهش کیفیت نان در استان و گلایه ها بیشتر شهروندان مناطق مختلف استان از سوی دیگر باعث شده مردم استان به این قضیه واکنش منفی داشته باشند.

نان ها هر روز نازک تر می شود
یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه بدون اینکه به کیفیت نان های پخته شده در استان توجه شود، به یک باره نان در استان گران شده است.

علی مراد غلامی بیان کرد:  متاسفانه علاوه بر کاهش کیفیت نان، هر روز نان های پخته شده در شهر نازک تر می شود و هیچ گونه نظارتی صورت نمی گیرد.

 از مسئولان تقاضا داریم در کنار افزایش قیمت، بحث افزایش کیفیت و وزن نان های پخت شده در سطح استان را بررسی کنند

وی گفت: از مسئولان تقاضا داریم در کنار افزایش قیمت، بحث افزایش کیفیت و وزن نان های پخت شده در سطح استان را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه نان های خیلی نازک و خشک فقط تا یک ساعت قابل مصرف است، گفت: بیشتر نان هایی که در شهر ایلام وجود دارد قابل استفاده برای روز بعد نیستند.

مشکل کیفیت نان ایلام از نحوه پخت است
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در استان ایلام یکی از باکیفیت ترین گندم ها تولید می شود و در کارخانه های آرد فرآوری و در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد.

وحید تیموری بیان کرد: در حال حاضر چهار کارخانه تولید آرد در استان فعال وجود دارد که دارای ۲۴ پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تمامی فرآورده ها از جمله آرد بربری، سنگک، تافتون و لواش، ستاره، نول و سبوس دامی و خوراکی، هستند.

وی گفت: از آردهای تولیدی استان در کارخانه ها، ماهانه و سالانه توسط اداره کل استاندارد استان نمونه برداری از لحاظ شیمیایی، میکروبی، سموم کشاورزی و فلزات سنگین انجام می شود.

تیموری با اشاره به اینکه مشکل اصلی کیفیت پایین نان در استان بحث نحوه پخت است، افزود: در حال حاضر در شهر ایلام تعدادی از خبازی های سایر مناطق کشور به استان برای پخت نان ورود کرده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بحث کیفیت نان در استان فقط در مرکز استان نیست، در اکثر شهرستان های استان مردم نسبت به کیفیت نان گلایه دارند.

تیموری با اشاره به اینکه هرروز از وزن چانه و اندازه  انواع نان مخصوصاً نان سنگگ و صمون کم می شود افزود: پخت بیشتر نان ها خوب نیست و تقریبا ً خام هستند یا بیش از حد سوخته است.

افزایش کیفیت نان در اولویت نظارت های سازمان صمت استان
رئیس سازمان صمت استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان ایلام دارای  ۷۳۰ واحد نانوایی است که در این واحدها نان‌هایی، چون سنگک، لواش، تافتون، بربری، صمون و نان محلی تولید و به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

 بحث افزایش کیفیت نان های پخت شده در استان جزو اولویت های اساسی در سازمان صمت استان است

رضا محمدرحیمی بیان کرد: بحث افزایش کیفیت نان های پخت شده در استان جزو اولویت های اساسی در سازمان صمت استان است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مکرر با اتحادیه خبازان استان، اظهار کرد:  آرد تولیدی از کارخانجات ایلام از محصولات با کیفیت صنایع غذایی و مورد تایید استاندارد است و به تبع آن نان تولیدی نیز باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

محمدرحیمی بیان کرد: در سال جاری قطعا نظارت ها بر کیفیت نان های پخت شده در سطح استان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت:  اصلاح فرایند پخت، بهداشت محیط  و کیفیت نان پخت شده از برنامه های سازمان صمت در سال جاری برای نظارت بیشتر بر نانوایی های سطح استان است.

نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری دارای اهمیت ویژه ای در سبد مصرفی خانوارها بوده و غذای اصلی و پایه بسیاری از مردم استان را تشکیل می دهد، وجود هرگونه مشکل کیفیت در کنار افزایش قیمت می تواند به سلامت مردم و معیشت مردم لطمه وارد کند.

برای افزایش کیفیت نان در استان باید خبازی های استان آموزش های لازم را ببینند، ضمن اینکه مسئولان سازمان صمت با دراختیار گذاشتن تسهیلات کم بهره  به متصدیان واحدهای خبازی امکان تعویض و یا ارتقای ماشین آلات پخت نان را فراهم تا در راستای کیفیت بخشی به این بخش رضایت همشهریان را فراهم کنند.                    

کد خبر: ۴۱٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha