۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
احیاء بنگاههای راکد با کدام شوک؛ چرخهای تولید نای حرکت ندارند
بازار گزارش می دهد

احیاء بنگاههای راکد با کدام شوک؛ چرخهای تولید نای حرکت ندارند

سید کاظم موسوی، نایب رییس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید؛ دولت با طرح احیا بنگاه‌های راکد می تواند گام بلندی در کاهش آسیب های اقتصادی بردارد چراکه رونق واحد تولیدی و صنعتی، منجر به شکوفایی مجدد اقتصاد می شود.

بازار؛ گروه صنعت: هنگامی که به کلمه بنگاه اقتصادی برخورد می کنیم ممکن است در وهله نخست فهم عبارت آن مشکل و ناخودآگاه ذهن به سمت بنگاه های معاملات مسکن یا خودرو حرکت کند. اما ترکیب این دو کلمه در علم اقتصاد به معنای مجموعه ای از منابع مالی، ابزارآلات و دستگاه ها با هدایت نیروی انسانی برای کسب درآمد و سودآوری است. در این علم به فروشگاه یا مغازه های کوچک نیز که با ارائه خدمات به سودآوری رسیده اند، بنگاه اقتصادی می گویند.
به طور کلی بنگاه های اقتصادی به سه دسته خدماتی، تولیدی و بازرگانی تقسیم و هر بخش آن به طور مستقیم با اقتصاد خانوارها در ارتباط است. در معنای دیگر میتوان عنوان کرد هر خانواده می تواند با تشکیل یک کارگاه تولیدی، تجاری یا خدماتی هرچند کوچک صاحب یک بنگاه اقتصادی شود؛ اگرچه مالکیت این بنگاه ها تنها به خانوارها ختم نمی شود و در سطح کلان هریک می توانند دولتی، تعاونی، مشارکتی یا خصوصی باشند.

با توجه به اعمال برخی تحریم ها در سال های اخیر و شیوع ویروس کرونا درحال حاضر برخی از بنگاه های اقتصادی بزرگ و کوچک دنیا تعطیل یا راکد شدند. در حال حاضر نیز دولت به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان در نظر دارد با احیای بنگاه های راکد از تضعیف بیش از پیش تولید و ضرر اقتصاد جلوگیری کند. بدین ترتیب درصدد است با افزایش سرمایه، بازگشایی واحدها و طرح‌های نیمه تمام یا راکد به تولید کمک کند. به همین منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در تلاش است از میان ۳۹۰۰ پروژه نیمه تمام که تنها ۶ ماه از توقف آن ها گذشته اما پیشرفت فیزیکی شان بالای ۸۰ درصد شناسایی شده است را سازماندهی کند. بنگاه های راکدی می توان با احیای آن ها بخش اعظمی از اقتصاد و تولید ناخالص ملی (GDP) را به سمت پویایی کشاند. درست است درحال حاضر شیوع ویروس کرونا بنگاه های اقتصادی را با رکود مواجه کرده است، اما این عارضه مدت بسیاری است که گریبان اقتصاد و حتی معیشت مردم را گرفته است.

به ترجمه خبرنگار بازار به نقل از سایت Investopedia، رکود به معنای یک دوره طولانی با رشد کم یا بدون رشد در اقتصاد است بنابراین رشد اقتصادی کمتر از ۲ تا ۳ درصد سالانه راکد شناخته و با دوره های بیکاری بالا و اشتغال نیمه وقت غیرارادی تلقی می شود. رکود می تواند در مقیاس اقتصادی کلان یا در مقیاس کوچکتر در صنایع یا شرکت های خاص رخ دهد و بیکاری مداوم نیز از ویژگی های اقتصاد راکد است که می‌تواند منجر به رشد مساوی شغل، افزایش نیافتن دستمزد و عدم رونق یا افزایش قیمت بورس شود.

طی بررسی های صورت گرفته مبنی بر احیای بنگاه های راکد اقتصادی، مشکلات ۲۸۵ بنگاه راکد شناسایی شد که از این میان  ۱۴۰ مورد مشکلات مدیریتی، ۱۲۰ واحد مشکلات مالی، ۸۰ بنگاه تامین مواد اولیه و ۱۱۵ واحد نیز با مشکلات زیرساختی شناخته شد این در حالی است که ۴۰۰ بنگاه اقتصادی به دلیل مشکلات مالی، با سرعت بسیار پایین در حال فعالیت هستند.

براین اساس وزارت صمت با تشکیل کارگروهی درصدد راه اندازی سامانه احیا بنگاه های راکد برآمده است تا سرمایه گذاران برای تکمیل طرح های نیمه‌تمام، مشارکت یا واگذاری دراین سامانه ثبت نام کنند. با طراحی این سامانه متقاضیان می‌توانند واحدهای تملیکی، راکد یا طرح‌های نیمه تمام را مشاهده و با بررسی آن ها از جمله مقدار پیشرفت فیزیکی، ارزش دارایی، نوع فعالیت، میزان تسهیلات دریافتی و بدهی نسبت به مشارکت یا خرید بنگاه تصمیم‌ گیری کنند. به منظور عملیاتی شدن این امر ۱۳ هزار طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اطلاع رسانی خواهد شد تا بنگاه‌ها در صورت تمایل نسبت به ثبت اطلاعات واحد تولیدی خود در سامانه احیا بنگاه های راکد اقدام نمایند.

خبرنگار بازار در این باره با سید کاظم موسوی، نایب رییس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس و هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی به گفت و گو پرداخت.

احیای بنگاه های اقتصادی باهدف جهش تولید
نایب رییس دوم کمسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت احیا بنگاه های راکد اقتصادی به خبرنگار بازار بیان کرد: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از تصمیم دولت مبنی براحیای مشکلات واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد درتلاش هستند تا با ریل گذاری صحیح، قطار دولت را به سمت خدمت رسانی مطلوب هدایت کنند. دولت نیز می بایست با اجرای صحیح قوانین و مصوبه های مجلس برای حل مشکلات بنگاه های نیمه فعال و راکد تلاش کند.»
وی افزود: «ازآنجاکه مقام معظم رهبری از ضرورت بازگشت بنگاه های تولیدی به چرخه صنعت برای تحقق جهش تولید سخن گفتند و فرمودند که دولت با ارائه لوایح مورد نیاز درصدد بازگشایی مجدد واحدهای صنعتی نیمه فعال یا راکد باشد، مجلس وظیفه دارد تا قوانین غیر ضروری را برای همواره کردن مسیر دولت اصلاح کند.»

موسوی تشریح کرد: «دولت نباید تنها در سربرگ های دولتی از شعار سال یاد کند، بلکه باید در میدان عمل جهش تولید را نشان دهد. جهش تولید تنها یک شعار نیست که بتوان به راحتی آن را کنار گذاشت. با احیای کارگاه ها و کارخانه های کوچک و بزرگ کشور به ویژه در مناطق محروم می توان معضل بیکاری کاهش و به حل سایر مشکلات کشور اندیشید.»

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: «شیوع بیماری کرونا نه تنها اقتصاد کشور بلکه اقتصاد جهان را متضرر کرده است. دولت با طرح احیا بنگاه‌های راکد می تواند گام بلندی در کاهش آسیب های اقتصادی بردارد چراکه رونق واحد تولیدی و صنعتی، شکوفایی مجدد اقتصاد است. مسئولان دولتی می بایست همواره به نیاز صنایع کوچک و بزرگ سرمایه در گردش توجه ویژه داشته باشند.»

او در پایان تاکید کرد که برخی از واحدهای تولیدی به دلیل معوقات بانکی تعطیل شده اند که به طور حتم بازگشایی مجددشان موجب رونق اقتصاد و پیش روی کشور در مسیر روشن خواهد بود. احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به صراحت مبرهن خواهد کرد که تعامل درست می تواند اهداف را درریل حرکت درست خود پیش ببرد.

با این اوصاف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از شاغلان کسب و کارهایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت سال جاری به طور موقت متوقف شده بودند بیمه بیکاری اختصاص داد.

جان بخشیدن به شریان های اقتصاد لازمه احیای بنگاه های تولیدی است
در ادامه نیز هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به فواید احیا بنگاه‌های راکد به خبرنگار بازار گفت؛ تحریم ها ظالمانه آمریکا و شیوع ویروس کرونا به اقتصاد دنیا آسیب بسیاری وارد کرد و موجب شد تا اقتصاد دنیا کوچک و با رشد منفی مواجه شود. به طور حتم برای رونق اقتصادی باید درصدد رفع موانع بود.

وی افزود: «احیا بنگاه های راکد به معنای جان بخشیدن به شریان های اقتصادی کشور است و رکورد این بخش علاوه بر مشکلات اقتصادی، بیکاری، معضلات اجتماعی و نیز فقر را در پی داشته است که بی شک چنین روندی اگر ماندگار شود کشور را به مصرف کننده مبدل خواهد کرد.»حق شناس براین باور است که نشانه اقتصاد پویا، رونق اقتصاد و جریان واحدهای تولیدی صنعتی است

فعالیت مجدد واحد های تولیدی معضل بیکاری را حل می‌کند
حق شناس بیان می کند: «تاثیر مثبت هنگامی در اقتصاد کشور ملموس خواهد شد که حداقل در سال جاری ۱۰ درصد از بنگاه های راکد از رکود خارج و به سمت تولید حرکت کنند. بی شک فعالیت مجدد بنگاه‌های اقتصادی فضای کسب و کار را بهبود بخشیده و موجب افزایش اشتغال خواهد شد. زیرا احیا بنگاه های تولیدی و راه اندازی پروژه های نیمه تمام یا راکد نقش مهمی در تحقق جهش تولید دارند.»

این کارشناس اقتصادی در پایان تاکید کرد که کشف واکسن کرونا نیز می تواند رشد اقتصادی مثبتی را به دنیا و نیز ایران هدیه کند. با راه اندازی و احیا بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ می توان رشد منفی اقتصاد در سرتا سر دنیا با وجود تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بهبود بخشید. به صراحت می توان اظهار کرد که اگر چرخ تولید به خوبی  حرکت کند، به دنبال آن چرخ اقتصاد نیز به حرکت خواهد آمد.»

آنچه در این گزارش و سایر گفت و گو ها مبرهن است تاکید مسئولان و کارشناسان مربوطه بر حمایت و احیای بنگاه ها و واحدهای تولیدی است، اما جلسات طولانی و وعده های امیدوارکننده فاصله حرف تا عمل را بسیار کرده است...

کد خبر: ۴۱٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha