۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
روزهای خاکستری طلای سیاه
تولید روزانه نفت اوپک در ژانویه ۶۴۰ هزار بشکه کمتر شد

روزهای خاکستری طلای سیاه

به دنبال افزایش تلفات ناشی از شیوع ویروس کورنا، نگرانی‌ها نسبت به آینده بازار نفت بیشتر شده و روسیه خواستار برگزاری نشست اوپک پلاس زودتر از زمان قبلی شده است. برخی از تحلیلگران اما می‌گویند که ویروس کرونا تنها یکی از عوامل کاهش قیمت نفت در روزهای جاری است.

به گزارش خبرگزاری بازار، تولید نفت اوپک به کمترین سطح خود طی ۱۰ سال گذشته رسید. تازه ترین گزارش‌های ماهانه اوپک نشان می دهد تولید نفت خام اعضای این سازمان در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر روزانه ۶۴۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این کاهش در شرایطی رخ داده ویروس کرونا در ۱۲ روز گذشته بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داده و قیمت ها به پایین ترین حد خود از ماه اکتبر تاکنون رسانده  است.

 اما در حالی قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با ۱۳ سنت کاهش به ۵۸ دلار و ۱۶ سنت رسید که برخی از فعالان بازار معتقدند روند کاهشی بهای طلای سیاه همچنان ادامه خواهد داشت. رجینا میر، رئیس شرکت انرژی کی پی ام گفته که آثار منفی ویروس کرونا بر بازار نفت ادامه دار خواهد بود و باعث می شود تا قیمت نفت وست تگزاس به زیر ۵۰ دلار رسیده و نفت برنت نیز در کانال ۵۰ دلاری قرار گیرد. شرایط  بازار نفت به قدری نگران کننده شده که وزیر انرژی روسیه گفت این کشور آماده است اجلاس اوپک و متحدانش را زودتر از ماه مارس و در فوریه برگزار کنند.

تولید نفت ایران تغییری نکرد

سیزده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت ۵ دربه طور متوسط در ماه ژانویه ۲۸.۳۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۶۴۰ هزار بشکه از رقم تولید دسامبر پایین تر است. گزارش های اوپک نشان می دهد که عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس بیش از حد به قرارداد جدید تولید پایبند مانده اند و عرضه نفت لیبی به خاطر بسته شدن بنادر و میادین نفت آن کاهش یافته است.

ونزوئلا که با تحریم های وضع شده توسط آمریکا بر شرکت نفت دولتی خود دست و پنجه نرم می کندو مدتها شاهد کاهش تولید خود بود، در ژانویه، افزایش کمی در صادرات نفت خود داشت. تولید در ایران یکی دیگر از کشورهایی که از قرارداد معاف شده، در ماه ژانویه تغییری نداشت.

اکوادور در پایان ۲۰۱۹ اوپک را ترک کرد و ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید این گروه را پایین آورد.

تمامی حساب کتاب ها برهم ریخت

اما در حالی بهای هر بشکه نفت بعد از شیوع ویروس کورنا به زیر کانال ۶۰ دلار سقوط کرده که پیش‌بینی می‌شد متوسط قیمت شاخص نفت برنت در ۲۰۲۰ برابر با ۶۳.۴۸ دلار در هر بشکه باشد. این نظرسنجی از ۵۰ اقتصاددان و تحلیلگر که  قبل از شیوع ویروس کرونا گرفته شده بود، می گوید که قیمت نفت در سال جاری میلادی در همین حد فعلی باقی می‌ماند چون ادامه خطرات ژئوپولیتیکی و کاهش تولید اوپک و متحدانش افزایش تولید سایر عرضه کنندگان را جبران خواهد کرد. اما حالا شرایط کاملا فرق کرده و قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود از ماه اکتبر رسیده است. به نظر می رسد که شیوع بیماری کورنا تمامی حساب کتاب های فعالان بازار نفت را به هم ریخته است.

کرونا تنها نیست

  البته برخی از فعالان بازار بر این باورند که تمام افت حدود ۵ درصدی قیمت نفت در ۱۲ روز گذشته را نباید به پای کورنا گذاشت. رجینا میر، رئیس شرکت انرژی کی پی ام جی گفته است که حالا ویروس کرونا در کنار دو مولفه دیگر، عرضه نفت را تهدید می‌کند.

به گفته او، دغدغه های مربوط به جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی سبز و تجدیدپذیر و توافق های اوپک برای کاهش بیشتر تولید، دو موضوعی هستند که باعث کاهش عرضه نفت شده است.

شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر در چین، یعنی بیشترین مصرف کننده نفت در جهان شدیدا باعث شده تا تقاضا برای نفت پایین آمده و کشورهای تولید کننده نیز به قصد تثبیت قیمت نفت به فکر کاهش تولید باشند.

با افزایش شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافرت های هوایی و بالتبع پایین آمدن تقاضا برای نفت، قیمت نفت وست تگزاس ۱۵ درصد در هر بشکه کاهش پیدا کرده است. او افزوده که انتظار می رود که شیوع ویروس کرونا، میزان تقاضا برای نفت در آینده نزدیک را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

کد خبر: ۴٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha