۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
تبعات تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم
رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور مطرح کرد

تبعات تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم

هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور چالش در الگوی کشت را از تبعات تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم دانست.

به گزارش بازار، عطاء الله هاشمی افزود: براساس قانون، قیمت خرید تضمینی گندم باید در ابتدای شهریورماه اعلام می‌شد که اتفاقی تاکنون نیافتاده و این موضوع الگوی کشت را در سال زراعی پیش رو دچار چالش می‌کند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: با تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم دو نگرانی وجود دارد نخست این که اگر نرخ اعلام شده پایین باشد کشاورزان رغبت شان برای کاشت گندم کاهش می‌یابد و این موضوع خودکفایی کشور را در تولید این محصول زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: نگرانی بعدی این است که اگر کاشت گندم سودآور نباشد کشاورز به کاشت محصولات دیگر همچون سبزی و سیفی روی می‌آورد، که این موضوع الگوی کشت کشاورزی را با چالش مواجه می‌کند چرا که تولید سبزی و سیفی افزایش ناگهانی بیش از نیاز کشور می‌یابد و همچون سال‌های گذشته مشکل فروش این محصولات ایجاد می‌شود.

نرخ خرید تضمینی گندم
هاشمی اضافه کرد: در خصوص تعیین نرخ تضمینی گندم چند پیشنهاد به دولت ارائه کردیم که نخستین پیشنهاد مربوط به تعیین نرخ بنا بر قیمت تمام شده به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که با توجه به افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های کود و سم در روزهای اخیر، می‌بایست این قیمت پیشنهادی نیز افزایش یابد.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: پیشنهاد دوم ما این است که اگر دولت اصرار دارد گندم از خارج وارد کند مشکلی نیست و از دولت می‌خواهیم به همان قیمت واردات در سر مزرعه به گندم کار داخلی پرداخت کند.

وی افزود: سومین پیشنهاد ما این است که قانون خرید تضمینی اجباری برای کشاورزان برای فروش گندم در سیستم دولتی تعیین نکرده و گفته است اگر کشاورز نتوانست محصول خود به قیمت دلخواه بفروشد دولت موظف است براساس نرخ‌های اعلام شده در خرید تضمینی به علاوه تورم محصول را بخرد و ما از دولت می‌خواهیم که این قانون را رعایت کند.

هاشمی گفت: همچنین اگر منافع ملی ایجاب می‌کند که وارداتی صورت پذیرد، انحصار فروش گندم به بازارهای جهانی برداشته شود و کشاورز بتواند محصول خود را در بازارهای جهانی عرضه کند.

وی افزود: گندم محصولی راهبردی است و بخش اعظمی از پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند و ما می‌خواهیم که کشاورزان در تعیین قیمت این محصول راهبردی نقش داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر این گونه نیست.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: به هر صورت امیدواریم در خصوص قیمت گندم توافق مناسبی با دولت صورت پذیرد که هم نفع کشاورزان در آن دیده شود و هم منافع ملی.

کد خبر: ۴۰٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha