۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
مازندران ملی با اعتبارات محلی/ ناهمخوانی اعتبارات و امکانات
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران ملی با اعتبارات محلی/ ناهمخوانی اعتبارات و امکانات

ساری- حضور جمعیت بالا و میلیونی شناور از یک سو و ارائه خدمات ملی در مازندران از سوی دیگر درحالی است که همخوانی بین اعتبارات، امکانات و خدمات ارائه شده در این استان وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران چهار درصد جمعیت کشور را دارد اما سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر در آن اقامت می کنند و ۱۰ درصد تردد کشور در راههای این استان صورت می گیرد، با این حال سبد آن از اعتبارات ملی و استانی متناسب با خدمات و امکانانتش نیست.

به تاکید کارشناسان و اقتصاددانان، تهیه سند و نقشه راه برای دستیابی به توسعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در حال حاضر نبود برنامه جامع و مشخص، سبب شده تا مازندران به رغم داشتن جایگاه والا در حوزه های صنعت، گردشگری و کشاورزی، از سبد اعتبارات ملی و کلان چندان بهره نبرد.

نامگذاری سال جاری به جهش تولید، راهکاری برای برون رفت از گره های اقتصادی در صورت تامین زیرساخت است و رونق تولید راهبردی برای گردش درآوردن چرخ های اقتصادی است و باید با نوآوری و افزایش تولید، تامین اعتبارات لازم، گره را از اقتصاد مازندران برداشت.

مازندران با جمعیتی بیش از سه میلیون نفر یکی از پرجمعیت ترین مناطق کشور است که ۴.۱ درصد جمعیت کشور را به خود تخصیص داده اما بررسی برآیندها نشان می دهد که این استان برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه اعتبارات راه درازی درپیش دارد، راهی که بدون نقشه راه به مقصد نخواهد رسید.

بررسی برآیندها نشان می دهد که این استان برای رسیدن به جایگاه مطلوب در حوزه اعتبارات راه درازی درپیش دارد

رئیس کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه پروژه های عمرانی دو بخش ملی و استانی تقسیم می شود، افزود: مثلا نیروگاهی که در نقطه جغرافیایی تولید برق می کند، انرژی آن وارد مدار سراسری می شود و تمام کشور از نفع می برند.

سید شمس الدین حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه پروژه های ملی را سازمان مدیریت و برنامه ریزی مدیریت می کند، افزود: ماباید اعتبارات را در شان و شایستگی استان جذب کنیم.

وی ادامه داد: مازندران واستان های شمالی با شاخص های جغرافیایی و بومی ارزیابی می شود که نیاز است این شاخص ها اصلاح شوند و در بیشتر زمان ها جمعیتی بیشتر در استان حضور دارند.

نماینده مردم عباس آباد، رامسر و تنکابن در مجلس یادآور شد: وقتی این مسئله در برنامه سیاستگذاران دیده نشود، نمی توان به اهداف رسید، در حال حاضر شاهد حضور جمعیت میلیونی در استان هستیم.

وی گفت: همچنین اقتصاد استان های شمالی و مازندران اگر بهره کافی از اقتصاد کشور نظیر تسهیلات نگیرد نمی توان به اهداف رسید، علاه براین صنعت آنگونه که باید و شاید به شمال نیامد ولی شمال تخریب شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در مجموع مدیران ملی آنگونه که باید شناخت کافی از استان های شمالی از جمله مازندران ندارند و باید درپی آن باشیم که مسئولان ملی از نزدیک با پروژه ها و مسائل استان آشنا شوند.

وی با اظهار اینکه بخش قابل توجهی از کاسی های اعتباری ناشی از نبود برنامه های مناسب است، ادامه داد: شاید برخی ها بعد مسافت راملاکی برای تخصیص اعتبار برای دو شهرستان قرار دهند، اما انسجام بین قوای استانی برای جذب اعتبارات لازم و مهم است.

مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز اعتبارات ابلاغ شده کنونی را در سال جاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبارات در قالب های مختلف ابلاغ شده است.

غلامی راد در گفتگو با خبرنگار بازار اعتبارات ابلاغ شده تملک و دارایی استان را در سال جاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبارات در قالب های مختلف ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی به نام استان در حوزه راه و سد ابلاغ شده است، گفت: همچنین ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبارات کلی ملی برای کمربندی های استان درنظر گرفته شده است.

وی رقم اعتبارات تخصیص یافته را ۴۲ درصد ذکر کرد و گفت: در سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز ۵۰۰ میلیارد تومان تعهدات سفر درنظر گرفته شده است.

تهیه برنامه آمایش مازندران
غلامی راد با اظهار اینکه هر حرکت بودجه ای باید رویکرد برنامه ای داشته باشد، به تهیه سند آمایش سرزمینی و آمایش استان ها اشاره و اضافه کرد: آمایش استان مازندران نیز مصوب شده است و این برنامه آمایش رویکردهای ما را در حوزه های مختلف نشان می دهد.

رئیس سازمان برنامه ریزی استان مازندارن، تغییر کاربری را از پدیده های مخرب و موجود در استان یاد کرد و گفت: آمارهای سال ۹۶ و ۹۷ نشان می دهد که میزان تولید و سطح کشت بخش کشاورزی در استان روند منفی بوده است.

وی با اظهار اینکه تغییر کاربری اراضی معظلی در استان محسوب می شود، یادآور شد: این مسئله بر روی زیرساخت ها اثر منفی خواهد گذاشت.

غلامی راد همچنین با تاکید براینکه برنامه آمایش جهت های حرکت و توسعه را ترسیم می کند، یادآور شد: دورنمای ما در آمایش ۱۴۱۴ خواهد بود و براین اساس پیگیری های اعتباری ما براین اساس صورت می گیرد.

رئیس سازمان مدیریت برنامه و ریزی با بیان اینکه سالانه آمارنامه استان را تهیه و بارگزاری می کنیم، یادآور شد: گزارش حساب تولید استان نیز تهیه و بارگزاری می شود.

بشارت ده کارشناس اقتصادی نیز با اظهار اینکه یکی از مهمترین ابزارها در تحلیل ها حساب های ملی و حساب تولید است، گفت: این حساب از سال ۹۳ تاکنون در سابت سازمان برنامه ریزی بارگزاری نشده است.

اگر برنامه متناسب با رویکردهای استانی نداشته باشیم، نمی توانیم به اهداف برسیم و اکنون همخوانی بین اعتبارات و امکانات و سطح خدمات ارایه شده در استان وجود ندارد

وی با اظهار اینکه اگر برنامه متناسب با رویکردهای استانی نداشته باشیم، نمی توانیم به اهداف برسیم و اکنون همخوانی بین اعتبارات و امکانات و سطح خدمات ارایه شده در استان وجود ندارد، گفت: همیشه مردم از عدم همخوانی گلایه مند هستند.

وی یادآور شد: استان مازندران جمعیتی برابر آذربایجان غربی و کرمان دارد و به دلیل جمعیت شناور و مهمان فراوان استهلاک طرح های عمرانی در استان مازندران بیشتر از دیگر مناطق است و در نوروز ۹۷ به رغم وجود سیلاب چهار میلیون نفر در استان اقامت کردند.

بشارت ده یادآور شد: سالانه ۵۰ میلیون گردشگر و ۵۰۰ میلیون تردد در جاده های استان داریم اما اعتبارات متناسب با جمعیت ثابت و وسعت استان است و خدمات ارائه شده ملی در این چرخه نادیده گرفته می شود.

وی افزود: در حوزه کشاورزی سه استان کردنشین در قالب طرح کلان زهکشی اراضی بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کردند درحالی که مازندران دومین استان باغی کشور و از نظر کشاورزی چهارمین کشور و جزو دو استان آب بر هسیتیم و سهمش از اعتبارات این بخش ناچیز است.

استان مازندران ۲۶ درصد تولید ناخالص در بخش کشاورزی و ۱۰ درصد ارزش اقتصادی دارد اما نمی دانیم کشاورزی، صنعت و یا گردشگری محور توسعه است. از سوی دیگر سه درصد جاده های کشور در مازندران وجود دارد و میزان تردد ۱۰ درصد، سرانه تولید زباله در کشور هفت دهم درصد و در مازندران یک درصد است، این آمارها نشان می دهد که مازندران به رغم ملی بودن، سهمش از اعتبارات ملی ناچیز و اندک است.

کد خبر: ۴۰٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha