۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
مرز زمینی ایران-ترکمنستان مسدود شد؛ کاهش صادرات در پی قوانین سخت‌گیرانه
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مرز زمینی ایران-ترکمنستان مسدود شد؛ کاهش صادرات در پی قوانین سخت‌گیرانه

مشهد- مرز زمینی ایران-ترکمنستان در استان خراسان رضوی گرچه پس از هفت ماه تعطیلی در روز ۱۷ شهریور طلسم آن شکست و بازگشایی شد اما باری دیگر بنا بر دلایل نامعلوم مسدود و تردد تجاری زمینی بین این دو کشور متوقف شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گزارش خبرنگار ما افزون بر شش ماه بود که تجار ایرانی و صادرکنندگان خراسان رضوی در انتظار بازگشایی مرز زمینی ترکمنستان بودند و باوجوداینکه این مرز پس‌ازاین وقفه طولانی بالاخره در هفته گذشته بازگشایی اما عمر چندانی نداشت.

مرز زمینی ایران-ترکمنستان هفدهم شهریور به‌طور آزمایشی و به مدت سه روز بازگشایی شد و تعداد محدودی از خودروهای ترانزیتی نیز از آن عبور کردند اما با اتمام مهلت سه‌روزه صبح روز پنجشنبه باری دیگر مسدود و روند صادرات به ترکمنستان متوقف شد.

به گزارش خبرنگار بازار از اسفندماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد و لذا انسداد این مرز معادلات بسیاری از بازرگانان و تجار ایرانی را بر هم زد و بنا بر اظهارات مسئولان سازمان تجارت خراسان رضوی این انسداد مرز کاهش چشمگیری از مراودات تجاری و کاهش ۳۸ درصدی صادرات به این کشور داشته است.

بی‌رغبتی تجار ایرانی
در همین راستا مدیر پایانه مرزی سرخس با اعلام این خبر که مرز زمینی واقع در شمال شرقی خراسان رضوی هم‌جوار با کشور جمهوری ترکمنستان از روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه به‌طور موقت بر روی ناوگان باری ایران بازگشایی‌شد، بیان کرد: بر اساس گفتگوها و توافق‌های اخیر مقامات مسئول دو کشور مقررشد ظرف این مدت ناوگان باری ایرانی وارد نقطه صفر مرزی سرخس شده تا روزانه ۱۰ مورد بار کامیون بدون یدک‌کش را تحویل خودروهای ترکمنستان دهند.

محمدمهدی رضایی اظهار کرد: بنا بر توافق مقرر بود تا رانندگان ترکمن هم این بار را به مقصد نهایی حمل کرده و سپس گاری خالی کامیون را به رانندگان ایرانی در سرخس تحویل دهند.

​وی با اشاره به این موضوع که این قوانین با بی‌رغبتی مالکان خودروهای ایرانی روبرو شد افزود: مالکیت کامیون‌ها در ایران به‌صورت خرده‌مالکی یعنی متعلق به افراد حقیقی است لذا رانندگان تمایلی برای تحویل کامیون و بار خود به راننده دیگری را ندارند بنابراین باوجود باز شدن پل مرزی سرخس اما در نخستین روز ازسرگیری مراودات تجاری این موضوع بابی رغبتی صاحبان کالا و رانندگان روبرو شد.

مدیر پایانه مرزی سرخس گفت: روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه، سه روز مدت توافق یادشده با ترکمنستان برای تردد مرزی به شکلی که بیان شد به پایان رسید و روز پنجشنبه مرز از سوی ترکمنستان بازگشایی نشد و قرار است طرف ترکمنستانی تداوم جابه‌جایی کالا به شکل یادشده و یا بسته  بودن مرز را به مقامات کشورمان اعلام کند.

از اسفندماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا مسیر زمینی و ریلی گذرگاه مرزی سرخس با ترکمنستان بسته شد و لذا انسداد این مرز معادلات بسیاری از بازرگانان و تجار ایرانی را بر هم زد و بنا بر اظهارات مسئولان سازمان تجارت خراسان رضوی این انسداد مرز کاهش چشمگیری از مراودات تجاری و کاهش ۳۸ درصدی صادرات به این کشور داشته است

وی عنوان کرد: البته طی سه روز تنها یک محموله تجاری شامل چهار تریلر حامل خودروی ترانزیتی از ایران وارد کشور ترکمنستان شد.

افزایش تعرفه‌های صادراتی
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه ترکمنستان شرایط و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای بازگشایی مرزهای خود دارد افزود: از اسفندماه سال گذشته تاکنون شرایط متعددی پیش پای ما گذاشته‌شده است که رغبت چندانی برای صادرات ایجاد نمی‌کند.

محمدعلی امیر فخریان بیان اینکه اگرچه مرز ریلی باز بوده و صادرات به این کشور ادامه دارد اما صادرات از طریق ریلی هم کاهش نشان م یدهد و شاهد افزایش تعرفه‌ها توسط طرف ترکمنستانی هستیم.

وی در این رابطه اظهار کرد: افزایش هزینه صرفه رغبتی برای تجار به‌منظور مراودات تجاری به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی ایجاد نمی‌کند و این موضوع نیز مشکلاتی را برای صادرکننده ایرانی به وجود آورده است.

کاهش حجم مراودات
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه افزایش تعرفه و از طرفی انسداد مرز در طی شش ماه گذشته موجب کاهش حجم مراودات شده است بیان کرد: ترکمنستان مرزهای زمینی خود را به روی صادرکنندگان ایرانی بسته و شرایطی را برای بازگشایی آن در نظر گرفته است که برای خراسان رضوی جذابیتی ندارد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه طرف ترکمنستانی اعلام کرده است که روزانه فقط اجازه تردد ۲۰ کامیون صادراتی از مرز زمینی خود را می‌دهد، افزود: به همین دلیل شرایط ترکمنستان برای ازسرگیری صادرات این استان از طریق مرز زمینی برای شرکت‌های حمل‌ونقلی خراسان رضوی توجیه اقتصادی ندارد.

امیر فخریان عنوان کرد: از همین رو به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در مرز ترکمنستان این موضوع موجب کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی از ابتدای سال ۹۹ شده است.

وی بابیان اینکه میزان صادرات کالا از گمرکات باجگیران و لطف‌آباد خراسان رضوی به دلیل بسته بودن مرز زمینی ترکمنستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش‌یافته است افزود: حتی باوجود باز بودن مسیر ریلی سرخس به سمت ترکمنستان، ارزش صادرات از این مرز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کمتر شده است.

کد خبر: ۴۰٬۸۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha