۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
برای واردات کره، از ارز نیمایی استقبال نمی‌شود
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی:

برای واردات کره، از ارز نیمایی استقبال نمی‌شود

احسان‌ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی گفت: با تغییر ارز، واردات کره از رسمی به نیمایی، واردکنندگان از واردات این محصول استقبال نمی‌کنند و یکی از علل کمبود کره در بازار همین موضوع است.

به گزارش بازار، علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی افزود: واردات کره ممنوع نشده بلکه ارز تخصیصی به آن از رسمی به نیمایی تغییر کرده است و به همین دلیل قیمت کره‌ای از این پس وارد کشور می‌شود با افزایش چند برابری مواجه است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا اوایل امسال، ۵۵ هزار تن کره با ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی یا رسمی وارد کشور شد که این میزان کره تا پایان شهریور پاسخگوی نیاز مصرفی کشور است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی تاکید کرد: برخی واحدها با قیمت قبلی کره را عرضه می‌کنند و برخی نیز با اطلاع از این که تا چندی دیگر این میزان کره تمام می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد از هم اکنون قیمت کره را بالا برده اند.
وی گفت: همچنین از میزان مازاد شیرخشک مصرفی کشور ۲۰ هزار تن کره داخلی در چندماه اخیر تولید شده که این تولیدات هم به تثبیت بازار کمک و افزایش قیمت را به تعویق انداخت.

ظفری افزود: دولت اگر تدابیر لازم را به کار گیرد می‌توان با کره تولید داخل بازار را کنترل و قیمت‌ها را مهار کرد و اگر بازار رها شود قیمت کره تا دو برابر افزایش می‌یابد یعنی کره ۱۰۰ گرمی به مرز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی با اشاره به این که بیش از ۶۰ درصد مصرف کره کشور وارداتی است و ۴۰ درصد در داخل تولید می‌شود گفت: تا زمانی که برای واردات کره ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یافت واردکنندگان از واردات آن استقبال می‌کردند، اما اکنون که ارز نیمایی برای واردات تخصیص می‌یابد واردکنندگان تمایلی برای واردات ندارند. بالای ۹۵ درصد واردات کره توسط سه یا چهار واردکننده عمده صورت می‌گرفت که اکنون با تغییر ارز تخصیصی، این واردکنندگان استقبال چندانی از واردات ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که به کره داخل متکی شویم و یکی از علل کمبود کره در بازار نیز همین موضوع است.

وی ادامه داد: اگر قرار است اتکای تولید کره به داخل باشد وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت باید به موضوع ورود جدی داشته باشند و به همراه تشکل‌ها این قضیه را مدیریت کنند و اگر این موضوع کنترل نشود بازار داخلی کره با آشفتگی بیشتری مواجه می‌شود.

ظفری گفت: تاکنون خبری از تنظیم بازار برای کنترل بازار کره نیست و هماهنگی‌های لازم به عمل نیامده و موضوع رها شده است.

وی افزود: علت دیگر کمبود کره در بازار و همچنین افزایش قیمت فزاینده آن، این است که برخی واحدهای تولیدی کره را تولید کرده اند، اما آن را به بازار عرضه نمی‌کنند تا قیمتش بالا رود و این بی انصافی است و دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود و به انبارهایی که کره در آن دپو شده است راه پیدا کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی گفت: کارخانجاتی هستند که در انبارهای شان بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تن کره دپو کرده اند که زمان این موضوع سه چهار ماه گذشته است و دور از انصاف است که دپو شوند و در این شرایط بازار باید هر چه سریعتر عرضه شوند که این موضوع نظارت دقیق دستگاه‌های لازم را می‌طلبد.

کد خبر: ۴۰٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha